Måste man ha ackumulatortankar till pelletspanna?

Fredrik Andersson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 sep, 2008 16:55

Måste man ha ackumulatortankar till pelletspanna?

Inlägg av Fredrik Andersson »

Har tänkt byta ut min elpanna mot en pelletspanna. Måste/bör man ha ackumulatortank/-ar om man kör enbart med pellets?
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Beror på vilken panna du tänkte dig. Det finns pannor med lite vatten som är lämpliga att köra mot acktank och det finns pannor med mycket vatten som man inte bör koppla till ack. Om du i framtiden ska komplettera med annan värmekälla, typ värmepump eller solfångare, så är det flexiblare med acktank.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Nej, en panna som är gjord för pellets har tillräckligt med vattenmängd för att klara av en normalvillas behov. Det är inte ekonomiskt hållbart att investera i acktankar vid pelletseldning, det är till för vedeldning för att hålla miljökraven där. Det är vid pelletseldning kombinerat med solenergi som man använder acktank.
Fredrik Andersson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 sep, 2008 16:55

Inlägg av Fredrik Andersson »

Funderar på VB Comet med Viking Bio(http://www.blocket.se/vi/11177490.htm?ca=8_s). Tänkte ringa rörmokaren imorgon, men vill gärna sätta mig in i det lite mer först.

Ser inte att jag ska investera i solvärme inom en 4-5 år.

Tack för snabba svar :)
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Är inte det egentligen en gammal oljepanna? Har den bra askutrymme och är lätt att sota? Har den inte det så kan du lika gärna ta en beg oljepanna på blocket för en tusing.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Fredrik Andersson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 sep, 2008 16:55

Inlägg av Fredrik Andersson »

Ingen aning. Den säljs ju som pelletspanna iaf?
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

acktank

Inlägg av pannlover »

Nej! Jag tycker inte det. Efter som pelletsbrännaren jobbar som en oljebrännare (styrs av termostat) av & på. Beror väl också på vilken panna du har.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag tror det är samma panna som för några år sedan såldes som "sveriges mest sålda oljepanna", men jag hoppas någon annan kan fylla på med mer fakta där.

Ett termostat som lämpar sig för pellets går att köpa separat.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Är väl aldrig fel att ha en acctank trots att man eldar med Pellets. Man kan inte rakt av jämföra en pelletsbrännare med en oljebrännare. En oljebrännare briner fullständigt inom någar sek. efter att den startat. En pelletsbrännare kräver betydligt längre tid förrän förbänningen är optimal. På årsnivå kan man få betydliga inbesparningar på att brinntiderna blir längre med högre verkninsggrad.

Att investera i en acctank samtidigt som du bygger om för pelletseldning är en vettig långsiktig investering
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Jag håller med,har bara goda erfarenheter med pelletseldning mot ackumulator, det blir bra besparingar.
http://pelletsteknik.se/viking/install_ram.asp
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Men då ska man ha en panna avsedd för ack-tank, lite vattenvolym, kommer snabbt upp i temp.
Inte som jag har, nästan 200liter, det tar en timme innan den börjar ladda acken och vid avslutad laddning har 2/3 av energin gått till tanken och resten finns kvar i pannan (200l, deltaT=50 ->ca10kWh)
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Håller med Shakespeare. Ska man köpa en ny panna så är det väl en pelletspanna man ska köpa. Skapliga oljepannor kan man köpa för två tre tusen. Inte idealiskt för pellets men snabb payoff på investeringen och bra timpenning om man kan installera pannan själv.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Fredrik Andersson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 24 sep, 2008 16:55

Inlägg av Fredrik Andersson »

Nån som kan svara på om Värmebaronen Comet är pelletspanna eller oljepanna då? Den marknadsförs ju som pelletspanna, men det verkar ju inte stämma?
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Om man vill sälja kan man nog inte marknadsföra en NY oljepanna i dagens läge oljan är ju ett avslutat kapitel..inte för att jag tror att cometen är en dålig panna för det....tycke och smak...kanske en :joker:
vad vet jag.....
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är inte en optimal pelletspanna, Jämför askutrymmet på den med t.ex en biomatic/janfire/combifire så ser du skillnaden.. :wink:

Den ska inte heller användas mot acktank, Ska man elda pellets mot acktank så bör vattenvolymen inte va mer än 50 liter..
Acktanken o rören måste va ordentligt isolerade, Ingen 500 l tank med 60-70 mm mineralullsisolering..
Det blir rätt mycket dyrare installation med acktank än en ren pelletspanna om du inte ska installera själv förstås??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar