Baxi/Eurofire
-
- Späd planta
Baxi/Eurofire
Håller just på att sparka igång min Eurofire med millenium 3 styrning. Upplever att det fattas funktioner och inställningsmöjligheter. T.ex kan jag inte ens ställa in klockan så den går rätt. Det går inte heller justera tid för renblåsning och liknande. Har jag missat nåt eller måste man ta hit ett proffs. Finns det någon som har några tips.
Vet ej hur det funkar på dom nyaste modellerna men på dom jag sett så används inte klockan så därför bryr dom sig inte om att berätta något om den, jag minns inte hur man ställer den på en M3, men det brukar vara ESC eller liknande för att komma till parameterinställningarna (den räknar bara drifttid och antal starter).
Sen finns det inte så mycket man kan ställa in på en Eurofire, många saker är inte ställbara, det är i och för sig möjligt att dom har en del dolda inställningar men jag har för mig att det inte finns några.
Sen finns det inte så mycket man kan ställa in på en Eurofire, många saker är inte ställbara, det är i och för sig möjligt att dom har en del dolda inställningar men jag har för mig att det inte finns några.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Har fått många tips och knep av min installatör samt Baxi. Klocka har jag inte ens reflekterat över att där finns
Om du vill justera tid och hastighet på fläkten vid "renblåsning", bläddra fram med "B" knappen tills du passerat alla menyer och displayen är "tom". Håll in "ok" i 10sek så kommer det upp e´n meny där du kan ställa renblåsningen samt fläkthastighet på mineffekt.
Vad är det för inställningsmöjligheter ni saknar?
/Vednisse

Om du vill justera tid och hastighet på fläkten vid "renblåsning", bläddra fram med "B" knappen tills du passerat alla menyer och displayen är "tom". Håll in "ok" i 10sek så kommer det upp e´n meny där du kan ställa renblåsningen samt fläkthastighet på mineffekt.
Vad är det för inställningsmöjligheter ni saknar?
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
En grej jag saknar är möjligheten att programera olika effektlägen. Annars är jag nöjd, Eurofire är ju en väldigt enkel "snikbrännare" men ändå hyffsat rejäl och problemfri.
Endast lite vit rök i ett par minuter vid uppstart. Hade lite brun rök med fabriksinställningarna vid uppstart, installatören ställde bara normaldrift med rökgasinstrument vid installationstillfället. Vid uppföljningning hade jag redan finjusterat uppstarten via telefonsupport med honom.
Har inga större erfarenheter av andra brännare, min bror samt en arbetskamrat valde ett annat fabrikat i samma "klass" och dom är allt annat än nöjda.
Vill inte nämna fabrikat men dom är kända för att käka roster och brännarör.
/Vednisse
Endast lite vit rök i ett par minuter vid uppstart. Hade lite brun rök med fabriksinställningarna vid uppstart, installatören ställde bara normaldrift med rökgasinstrument vid installationstillfället. Vid uppföljningning hade jag redan finjusterat uppstarten via telefonsupport med honom.
Har inga större erfarenheter av andra brännare, min bror samt en arbetskamrat valde ett annat fabrikat i samma "klass" och dom är allt annat än nöjda.
Vill inte nämna fabrikat men dom är kända för att käka roster och brännarör.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Späd planta
Det var väl främst det med renblåsningstiden. Tack för tipset. Trodde det berodde på den eftersom det var mycket oförbränd pellets kvar i brännarkoppen, men det verkar bero på för stor startdos. Sedan saknar jag att kunna ställa in olika effektlägen t.ex 16kw så justeras matning och fläkt automatiskt. Har jag sett på andra brännare men det finns kanske inte på den här. Har nyss installerat brännaren så jag är nybörjare. Tacksam för fler tips.
Baxi/Eurofire 20kw. Viadrus U22 30kw. 900 liters acktank. Det mesta hemmabyggt.
-
- Späd planta
Om du nu är helt nybörjare och har ingen erfarenhet av förbränning och pannor så rekommenderar jag att du tar dit en installatör som justerar in brännaren på rätt effekt emot din panna samt ser till så att du har rätt mängd pellets på startdosen. Sedan får en rökgasanalys med ett rökgasinstrument så att du får förbränningen optimal. Mixtrar man själv för mycket brukar det oftast sluta med att något går fel. Då du gör detta själv så gäller inte garantier, i många fall inte försäkringen om du själv orsakar brand om detta skulle uppstå.
Mina värden är ointressanta för din anläggning. Då det finns hur många faktorer som helst som påverkar. Tror inte jag har ändrat tiden för renblåsning alls bara lite högre fart på flåkten.
Du måste ha dubblat renblåsningstiden med det värdet !, vill minnas att den står på 240 fabriksinställd.
Tror inte problemet med oförbrända pellets ligger i avslutet.
Som sagt gäller det att få driftläget inställt, helst med instrument. Det stora skillnader på förbränningen vid bara ett stegs ändring på fläkt eller matning.
Uppstarten fungerar med förprogramerade värden (om ej optimalt för alla anläggningar), bara se till att startdosen ligger på 2,5-3dl. Vid helt rengjord brännare kan den ev. behöva pytsa på en extra dos (Dos1=12) första starten.
Du måste ha dubblat renblåsningstiden med det värdet !, vill minnas att den står på 240 fabriksinställd.
Tror inte problemet med oförbrända pellets ligger i avslutet.
Som sagt gäller det att få driftläget inställt, helst med instrument. Det stora skillnader på förbränningen vid bara ett stegs ändring på fläkt eller matning.
Uppstarten fungerar med förprogramerade värden (om ej optimalt för alla anläggningar), bara se till att startdosen ligger på 2,5-3dl. Vid helt rengjord brännare kan den ev. behöva pytsa på en extra dos (Dos1=12) första starten.