Skulle dra igång värmen i huset idag efter en lång tid utan nått igång pga av renovering av huset men även byte av vissa rör mm i värmesystemet. Eftersom jag inte var hemma gjorde rörmokaren starten av pannan och åkte hem när han vart klar. Sen när jag kom hem från jobbet och skulle jobba lite i huset tyckte jag det var underligt att pannan "gick" och att det stod "drift" på min display men pannan visade NOLL rökgastemp. Tyckte det var konstigt men reflekterade inte direkt - hade massa annat i skallen just då. Efter en timma på taket kom jag att tänka på "varför ryker det inte ur skorstenen?". Kände med handen över skorstenen och det vart kallt. Pannan hade +50 grader (troligen elpatronen som gick?) och mycket sparsam värme på rören - elementen var i princip kalla.
Tyckte detta var märkligt så jag gick in i pannrummet, stannade pannan och väntade en stund. Sen öppnade jag brännaren och fick se att hela asklådan var full med oförbränd pellets. Hur jag än gjorde genom att försöka starta om brännaren gick den direkt till "drift" istället för att stå "start". Uppenbarligen trodde brännaren att det brann för den matade in pellets hela tiden utan hämningar. Har stängt av nu och får väl ringa nått pannsnille imorrn men det vore klart intressant om nån här kan kasta ljus på vad som hänt?
Hela pannanläggningen med brännare och allt är inte ens ett år gammalt och har varit i drift max 4 månader. Sen har det stått still mellan mars tills nu - visst är det ett udda fel??? Det stod INGET i manualen om ett liknande fel. Tacksam för åsikter om detta.
Asklådan tokfull med pellets...
Asklådan tokfull med pellets...
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Förmodligen nåt som blivit knas i detektionen av att det brinner när den stått still.
Hur fungerar lågdetekteringen på den där ?
Hur fungerar lågdetekteringen på den där ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Japp, det var som jag först misstänkte, pannan trodde i sin enfald att den brann när den inte gjorde det. Då blir pannan fort full med pellets. Pannmontören var och bytte fotocell idag, den gamla gav helt galna värden. Nu ska pannan enligt uppgift gå och ha en vacker låga. Detta gick på garanti och det var ju synnerligen snabbt jobbat av dem så de ska ha cred för detta. Trevligt med bra service.
//Mattias