Alla tips om vad jag bör tänka på!

Skriv svar
fairplayer
Frö

Alla tips om vad jag bör tänka på!

Inlägg av fairplayer »

Har dammsugit nätet på info avseende Pellets och brännare och det verkar vara lite som Saab och Volvo. För och emot för olika brännare och tillverkare osv.
Mitt behov är att inhandla en vettig brännare till en Nibe City oljepanna från 1998 och därefter vill bygga/köpa ett förråd om ca 2 m3 för att köpa pellets bulk så man klarar sig ett tag.
Jag skulle bli överförtjust om man av den samlade kunskapen som finns i detta forum kunde få lite tips och råd att tänka på. Vettig brännare, tips på pelletsförråd och bra installatör. Jag bor i Västerås om någon har koll i närområdet tänkte jag. Om det är något som är viktigt att tänka på, ja allt så man slipper göra dyra och onödiga nybörjartabbar!
Tack på förhand!
//Jörgen
*PeterS*
Ungskog

Inlägg av *PeterS* »

Ang. bulkförråd bör du nog överväga att ha en betydligt större volym för att kunna ta emot bulktransporter på ett rationellt sätt. Vanligtvis brukar det krävas att man kan ta emot leverans om tre ton för att slippa betala fraktkostnader.
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
fairplayer
Frö

Inlägg av fairplayer »

Kanon och tack för tipset för visst har jag utrymme för 3-4 ton men hade en tanke att det kanske var överdrivet. Nu så fick jag ju veta att bulktransporter bör var över 3 ton och dimensionerar därefter, Tack!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

för att rymma 3 ton pellets bör du ha ett förråd på 6 m3 men ingen nackdel om det är större.. :wink:

Det är inte heller fel med en brännare som har ett internförråd då du kör med bulkförråd, Tex en janfire från blocket vore nått.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Gör inga nybörjar tabbar överhuvetaget ! Installera inte en pelletsbrännare till Nibe City. Ren och skär erfarenhet. Andra på forumet får gärna argumentera mitt tyckande som har Nibe City.
Byt panna istället, till en pelletspanna som är gjord för ändamålet.
Det är för litet askutrymme i Nibe City om du jämför med pellets pannor som är konstruerade för pellets eldning.

Du kan kolla in Ulma Pannan / Ctc Ecoflex / som exempel . Dessa pannor är av samma storlek vad gällande mått H*B*D samt har även samma skorstensanslutning som din nuvarande panna. ( Dvs. Enkel installation ) Och har mycket större ask utrymme så att bekvämligheten ökar, du behöver inte aska ur pannan varje vecka..

Om jag får rådgiva? Tycker jag att du även väljer en panna som går att eldas med ved ! ( Framtiden vet man ingenting om ) Det är som i trav, det gäller att gardera sig. Kolla även detta.. Mitt tips.........

Ved Profilen..
Skriv svar