Kondens på typ kombipannor?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Kondens på typ kombipannor?

Inlägg av Wodda »

Jag har så länge jag läst här på forumet hört talas om att man måste ha en laddomat av något slag på pannan för att inte få kondens. Anledningen är tydligen att om kallt vatten förs in i botten på den varma pannan bildas kondens. Vart då är min fråga?
Med min fagra kunskap om kondens så bildas detta när varm fuktig luft träffar en kall yta vilket gör att den avkylda luften fäller ut vattnet. Den varma luften kommer ju säkerligen från den varma pannan förmodar jag e tanken.
M a o inte så stor tempskillnad på inkommande vatten i botten på något som e varmt!

Varför pratar vi då om att skikta våra tankar!

Kan någon ge mig en vettig förklaring på det fenomenet.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leh
Prima virke

Re: Kondens på typ kombipannor?

Inlägg av leh »

Som jag tolkar det hela inträffar detta när kallt vatten leds in i pannan och kyler värmeöverföringsområdet. Kallt vatten på ena sidan och varm luft som passerar på andra sidan gör att det bildas kondens inne i pannan och detta ger upphov till rost.

Exakt var värmeöverföringen sker från förbränningsluften till vattnet varieriar nog lite beroende på vilken typ av panna man har.
Tror detta kan inträffa till och med i förbränningsutrymmet.

Men som sagt, jag har tolkat det på detta sätt men kan mycket väl vara ute och segla...
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag kan tycka att även det området är märkligt eftersom oftast är insidan klädd med ett tunnt lager av tjära och sot vilket borde vara i viss mån vattenavstötande och att någonting ska kondensera i ett utrymme som håller ca 6-800°C i luften verkar konstigt(när skillnaden mellan ljummet och kallt vatten är 40°K). Möjligtvis att det kan ske något i slutet av eldningen kanske speciellt om man har funktionen att tömma pannan på varmvatten med shuntreturen via en växlande ventil. Och varför tillåts då denna funktion?

Eller gäller detta för äldre pannor med överförbränning?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Ja visst skulle man kunna tycka att det är märkligt, med så hög temperatur från förbränningsutrymmet....
meeen temperaturen på gaserna är inte exakt lika varma.. den rökgas som är i mitten av tuben är varmare än den som är i direkt kontakt med den vattenmantlade väggen....
om den gasen då kyls så att den kondenserar är det inte bara vatten som kondenserar... även syror i rökgaserna som kondenserar vid viss temperatur.. ä de är lite styggare på plåten...
Nu e jag definetivt inte hundra på vilka syror som bildas vid vedeldning. men om man bränner spannmål tex så bildas det myrsyra som kondenserar vid 101 grader...
Tillägg Tjära kan det oxå bli mera av om man kör med för kallt vatten in i botten...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Men om myrsyran då kondenserar vid 101°C då är det ju omöjligt att klara sig ifrån detta eftersom vattnet i tuberna alltid är lägre än 100°C oftast kanske som högst 90°C. för att inte tala om i botten där pannväggen håller ca 60°C med laddomatfunktion.
:?
Att det klarar sig beror väl på att tempskillnaden är tillräcklig för att rökgasen ska behålla syran eller?
Men jag köper att det kan vara det som är argumentet och skillnaden mellan en acktank och en panna.
Tackar.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Men det är rökgastempen som är intressant (att den håller sig över 101 grader alltså), även om det bara är 90 grader på andra sidan plåten så betyder det ju inte att rökgasen håller 90 grader, ju kallare plåten är desto mera kyls givetvis rökgaserna men dom blir ju inte lika kalla som plåten för det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det är daggpunkten som är den intressanta i ekvationen. Över daggpunkten bildas ingen kondens men kyls rökgaserna till under daggpunkten så blir det fukt på de kalla ytorna. Daggpunkten beror i sin tur på hur mycket fukt det finns i rökgaserna.

Skiktningen är framförallt väsentlig vid urladdning av värmelagret för att kunna utnyttja så stor del av den lagrade energin som möjligt.
Vid laddning är det väsentliga att få upp panntemperaturen så fort som möjligt för att undvika kondens, det är laddomatens funktion. Samtidigt blir tanken skiktad men det är bara en bisak. När temperaturen går över laddomatens termostat så blandas tanken igen.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Håller med om daggpunkten den borde ju variera med temperaturen och gasens mättnadsgrad. jag vill inte svära på att så är fallet men det betyder väl inte att t ex nu myrsyran fäller ut vid just 101°C utan att det är när ett givet temperatur läge är helt mättat. Och bara för att just myrsyra har en kokpunkt på 100,8°C så är väl inte det daggpunkten?
(kan inte så mycket om syror´s kemiska egenskaper)

Daggen i gräset på morgonen har knappast varit uppe i 100°C.
Nu e jag inte kemist på något sätt men i min bok så fäller saker o ting ut när dom är 100% oavsett temperatur. Nu kanske det är så att när man eldar spannmål storskaligt så är luften snålt tilltagen och mättnaden kanske ligger just där.
I mitt yrke pratar vi en del om kondensering men vid betydligt lägre temperaturer.T ex om du har 21°C inomhusluft som har en relativ fuktighet på 50% så vill du inte ha några ytor med en temperatur lägre än 10.22°C för dessa kommer kondensera luftmassan.Vid 21°C & 95% RF blir skillnaden bara 0,81°K (20,19°C)lägre innan kondens uppträder.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Visst är det så att vatten kondenserar även om det inte fysiskt uppnått en temperatur av 100 grader ....
meeeen för att en vattendroppe skall kondensera, måste den ha tagit upp lika mycket energi från omgivningen/underlaget som om den skulle ha blivit 100 grader.... därav anledningen till att tex golvet blir svalare om man spillt ut lite vatten som självtorkar/kondenserar....

Å visst bör det även enligt min teori vara betydligt större risk för kondens i tuberna, enligt dessa teorier, om det är typ 55 grader på andra sidan väggen än om den är uppe i 80 grader
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

meeeen för att en vattendroppe skall kondensera, måste den ha tagit upp lika mycket energi från omgivningen/underlaget som om den skulle ha blivit 100 grader.... därav anledningen till att tex golvet blir svalare om man spillt ut lite vatten som självtorkar/kondenserar....

?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avdunstning

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondens
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

:shock: :shock: :shock: AJAJAJ aj nu bet jag mig i tungan när jag läste hur jag skrev ...... Jag menade naturligtvis att när en vattendroppe FÖRÅNGAS.... inte kondenserar ( det är ju precisa motsatsen det ) :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol:
Förstod det visste bara inte hur jag skulle påpeka det. :thumleft:
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Läser med intresse diskuterandet om daggpunkt / kondens

Enkelt förklarat daggpunkt/kondens uppstår när luften inte kan bära det vatten iform av ånga/fukt som en viss mängd luft innehåller som kan mätas med en hygrometer.

Luft utvidgar sig mycket vid temeratur ökning och kan bära mer fukt, när sedan luften kallnar så minskar luften i volym och fuktmängden ökar
eftersom vatten och luft inte har samma utvidgningskoefficient
Luftens ändring är mycket större än fukten har vid temeratur ändringar.

Därför har kondensering ingen bestämd temperatur gräns i grader ?
utan kan kondensera vid vilken temperatur som helst när fukten inte får plats då relativa fuktigeten går över 100 % då börjar det att bli dimma.

Hoppas jag inte traslat till det värre nu !!

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar