Panna?

Skriv svar
Benko
Späd planta

Panna?

Inlägg av Benko »

Jag har en Janfire flex A brännare och funderar nu på att byta panna.

Vilken panna bör man köpa? Ska man köpa Janfire panna eller finns det någon annan panna som är lika eller bättre att passa ihop med min brännare?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Flexen passar i stort sett i de flesta pannor så det finns ingen anledning att du måste ha en Janfire panna, jag antar att du menar en ny pelletspanna ?

Det brukar handla om utrymmet framåt och uppåt om pannan vill ha en framåt eller uppåttbrinnande brännare, kolla på tillverkarens hemsida där brukar stå måtten på förbränningsutrymmet, sen är det bara att jämföra med vilka krav janfire har på sin brännare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En Flex-A har en kallstartstid på ca: 10 minuter, jag har en NH med ca: samma kallstartstid.

Det betyder att panna bör ha vatten nog till att du kan börja duscha precis när brännaren slår på och kunde duscha utan att frysa ihjäl på den värme som finns i pannan.

Min gamla panna har en volym på 273L(?) och det gör att det fungerar bra här, när det blir kallt nog har jag ett lite annat driftläge som gör att jag inte behöver bry mig speciellt.

En Janfire NH-panna är en bra panna, många fördelar osv. men en volym på 140L. Jag är tveksam till att det skulle fungera för oss här i huset med av/på-drift enl. duschmodellen. Självklart kan man då komplettera med en massa saker, elektrisk VV-beredare som kan ge tillskott, acktank osv. och det kan vara en bra idé i vissa fall... men det fungerar inte här.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Tips. Du kan kolla på Baxi Bonus-30 www.baxi.se Mycket bra pelletspanna som även fungerar utmärk vid vedeldning, bra att tänka på för framtida bruk.

Eller Combifire som också går att eldas med ved. Denna panna testar även SP sina pelletsbrännare i . www.vedsol.com.

Du kan även kolla Kalmar pannan V-33 med sido montage för pelletsbrännare www.trebema.se

Mitt råd blir en pelletspanna som det även går att elda ved i .

Tänk smart !

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Lägger in ett till tips.
Effecta woody.Den går att få med uttag för pellets brännare i sidan.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst kan de va frestande att köpa en panna så man kan elda ved i men det blir en riktigt fördyrad installation då även acktank o laddomat behövs för vedeldningen, Räkna med minst dubbelt så dyr investering sen bör man ha tillgång till billig ved oxå..

Nibe pellux från rinkaby för 21500:- kanske kan va nått, Acktank, Laddomat o rör kostar lika mycket som pellux om du inte har tur o hittar en billig beg tank på blocket som har slingor/beredare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar