Diverse frågor

Skriv svar
Nibman
Späd planta

Diverse frågor

Inlägg av Nibman »

Hej!

Jag har nu kört en stund med min 2 år begagnade Viking Bio och har märkt vissa problem.

Bl.a. så brukar den efter 12 timmars eldande ha såpass mycket aska i brännarröret att jag måste aska ur den då den har haft problem att starta och därmed larmar. Är detta normalt?

Skruven som är nedstoppad i en 200 liters plasttunna har vissa problem med att ge ett jämt flöde med pellets, trots att jag ser till att det hela tiden finns pellets som täcker den. Skruven har inget centrumnav. Finns det något jag kan göra för att bättra på detta?

Pannan en Albin villacombi 725 som egentligen är en vedpanna med omvänd förbränning, klarar dock olja och har kört olja, verkar ha rejält dålig verkningsgrad. Hur mycket pellets skall jag räkna med att det går åt för att värma upp den från 20 grader till 65 grader. med två parallellkopplade, ingen laddomat, acc-tankar á 500 liter inkopplade? Pannans vattenvolym är 260 + 120 liter om jag förstått det rätt.

Hur skall askan från pelletsbränning se ut? Skall det vara som ett lite grövre damm som lägger sig överallt i brännkammaren? Vilken färg skall det ha?

Har jag tillräckligt bra förbränning om jag kan se ett tunt lager av sot i pannan? Jag kör på högeffekt 20kW med relativt mager matning av pellets.

Jag eldar med pellets från Derome bioenergi där de skriver på varje 16kg säck att den motsvarar 80kWh. Hur räknar man på detta? På mina två 500 liters acc-tankar står det att de kan lagra från 0-18kW. Borde det inte då räcka med mindre än en säck? Hur räknar man?
Göteborg
Albin villa kombipanna 725 från 1990, Viking Bio -06, 2x500liter acctank kopplat parallellt med pannan.
1 1/2 plan, 120+80m2
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Normalt ska du inte behöva aska ur brännarröret alls, askan ska hamna i pannan och om du får fullt med aska i brännarröret på 12 timmar så är det nog något som inte står rätt till.

Skruvarna är alltid lite ojämna det är nog inte så mycket man kan göra åt det om man inte byter till en brännare med internskruv som sköter matningen ner i brännaren, men även om det inte är jämn matning så ska brännaren funka fint i alla fall.

Jag har 270 liter i min panna om jag minns rätt och jag förbrukar ungefär 5kg pellets om dagen till varmvatten på sommaren (3 personer).

Askan ska vara grå eller vit och som ett fint pulver, på pannväggarna blir det oftast svart sot.

Jag tänker inte ge mig på några beräkningar, det finns andra här som kan sånt bra så jag överlåter det med varm hand.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

Att det blir aska i brännarröret till VikingBIO är helt normalt dock inte så mycket att det ska påverka uppstarten redan efter 12 timmar. Första tanken som slog mig är att det kanske är fel på fläkten och/eller dåligt drag.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Nibman
Späd planta

Inlägg av Nibman »

Dåligt drag i skortstenen bör jag inte ha då sotaren alltid har sagt när jag eldade med ved "Ja här var det rejält drag". Skulle det kunna vara att det läcker tjuvluft någonstans? Hur kontrollerar jag det isåfall? Har fortfarande inte installerat motdragsluckan. Om jag inte har gjort det så borde det väl isåfall endast generera ännu mer drag än annars?

Att det skulle vara fel på fläkten förstår jag inte. Den snurrar både långsamt o snabbt. I högeffektläge så går den ju som snabbast. Om jag ställer brännaren i lågeffektsläge så kan jag med en trimpot ställa fläktens hastighet. Den snurrar då lika snabbt om jag ställer upp den till max som när jag kör högeffektsläget. Jag tror inte den kan snurra snabbare, men vad vet jag... :-)

Fler idéer och tankar kring detta??
Göteborg
Albin villa kombipanna 725 från 1990, Viking Bio -06, 2x500liter acctank kopplat parallellt med pannan.
1 1/2 plan, 120+80m2
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Om du har Albins standard koppling med självcikulation mellan tankarna och panna alltså 2st slavtankar,så tycker jag att du i första hand stänger av tankarna när du kör pellets, i sämsta fallet så finns det ingen avstängningskran mellan panna och första tanken utan det finns bara avstängningskran mellan tankarna. Typiskt Albin standard. Skiktningen mellan panna och tankar är tänkt att gå på självcirkulation vid vedeldning, därför är pannan lika stor ( Hög ) som tankarna. Shunt och vv beredning sitter i toppen på pannan.

Varmvatten och shunt till radiator kretsen sitter i pannan redan på Albin Villa Combi 725. Du får högre pelletsförbrukning om du har tankarna inkopplade iaf i ditt fall. En tank på 500L lagrar ungeför 30 kWh.

Sedan kontaktar du någon som förstår hur man injusterar brännaren samt matning. Jag tror att du vinner på att köra brännaren på ett effektläge. Om allt är rätt ställt så blir det nämnvärt lite sot och aska .
Viking brännaren är inte dålig!!

Ved Profilen..
Skriv svar