Rökgastemperatur
Rökgastemperatur
Hej!
Är i processen att trimma in min nyinstallerade pelletsbrännare, en Viking Bio -06 i en Albin villa-combi 725 från 1990. Det är omvänd förbränning i pannan och jag har monterat brännaren i luckan högst upp som är den enda som är stor nog för brännaren. Jag har tidigare eldat ved i pannan, men tröttnat på det slitet.
Trots att jag kör brännaren i högeffektläge 20kW och riktigt öser in med pellets i den, ställer bränslematningen på max, så når jag inte upp till mer än 130-140 grader i rökgastemperatur. Jag har uppfattat det som att temperaturen bör ligga på ca. 150-160 grader för att det skall vara en effektiv förbränning. Lågan ser gul-vit ut. Ingen rök är synlig i skorstenen.
Kan det vara så att min panna är för effektiv, har för lång rökgång, för att jag skall kunna nå upp till den önskade rökgastemperaturen? Jag har läst om andra som varit tvungna att flytta brännaren till en lucka längre ned, men det kan jag ju inte göra. Är mitt pelletsbrännarprojekt dödsdömt?
Jag har experimenterat med dragluckan på rökröret som initialt stod på max och när jag minskade genomströmningen så steg temperaturen från ca 100 grader till 130-140.
Värt att nämnas så har jag inte ännu installerat motdragslucka på rökröret. Installationen av brännaren gjordes igår. Det är trångt o djävligt att installera uppe på rökröret då många rör går där ovanför. Måste lyckas ta hål i rökröret på något sätt. Kan motdragsluckan påverka rökgastemperaturen? Ja givetvis monterar jag motdragsluckan efter där jag mäter rökgastemperaturen.
Hur mår skorstenen om man har en såpass låg temperatur som 130-140 grader? Är det risk för kondens och förstörd skorsten som följd?
Tack för alla svar som leder mig på rätt väg...
Är i processen att trimma in min nyinstallerade pelletsbrännare, en Viking Bio -06 i en Albin villa-combi 725 från 1990. Det är omvänd förbränning i pannan och jag har monterat brännaren i luckan högst upp som är den enda som är stor nog för brännaren. Jag har tidigare eldat ved i pannan, men tröttnat på det slitet.
Trots att jag kör brännaren i högeffektläge 20kW och riktigt öser in med pellets i den, ställer bränslematningen på max, så når jag inte upp till mer än 130-140 grader i rökgastemperatur. Jag har uppfattat det som att temperaturen bör ligga på ca. 150-160 grader för att det skall vara en effektiv förbränning. Lågan ser gul-vit ut. Ingen rök är synlig i skorstenen.
Kan det vara så att min panna är för effektiv, har för lång rökgång, för att jag skall kunna nå upp till den önskade rökgastemperaturen? Jag har läst om andra som varit tvungna att flytta brännaren till en lucka längre ned, men det kan jag ju inte göra. Är mitt pelletsbrännarprojekt dödsdömt?
Jag har experimenterat med dragluckan på rökröret som initialt stod på max och när jag minskade genomströmningen så steg temperaturen från ca 100 grader till 130-140.
Värt att nämnas så har jag inte ännu installerat motdragslucka på rökröret. Installationen av brännaren gjordes igår. Det är trångt o djävligt att installera uppe på rökröret då många rör går där ovanför. Måste lyckas ta hål i rökröret på något sätt. Kan motdragsluckan påverka rökgastemperaturen? Ja givetvis monterar jag motdragsluckan efter där jag mäter rökgastemperaturen.
Hur mår skorstenen om man har en såpass låg temperatur som 130-140 grader? Är det risk för kondens och förstörd skorsten som följd?
Tack för alla svar som leder mig på rätt väg...
Göteborg
Albin villa kombipanna 725 från 1990, Viking Bio -06, 2x500liter acctank kopplat parallellt med pannan.
1 1/2 plan, 120+80m2
Albin villa kombipanna 725 från 1990, Viking Bio -06, 2x500liter acctank kopplat parallellt med pannan.
1 1/2 plan, 120+80m2
Temperaturen i sig är rätt oviktig, man får kolla så att det inte bli kondens i skorstenen, risken för kondens sägs minska med dragbegränsare.
Rent teoretiskt så ska man kunna räkna ut det genom 80 + 5 grader per meter skorsten, så med en normal 7 meters så skulle du klara dig med ca 120 grader men det skiljer sig som sagt var från skorsten till skorsten.
Med nysotad panna har jag inte mer än 130 grader och jag har aldrig haft kondens i min skorsten.
Rent teoretiskt så ska man kunna räkna ut det genom 80 + 5 grader per meter skorsten, så med en normal 7 meters så skulle du klara dig med ca 120 grader men det skiljer sig som sagt var från skorsten till skorsten.
Med nysotad panna har jag inte mer än 130 grader och jag har aldrig haft kondens i min skorsten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hög rökgastemperatur är inte ett mått på bra förbränning utan visar bara hur mycket spillvärme som går ut från pannan. För att en murad skorsten skall må bra och inte drabbas av kondensproblem behövs dock en viss värme. Jag kör med 180 grader 1 meter ned i skorstenen men så har jag en gammal inte så ekonomisk panna. Du får som jag ser det installera motdragsluckan och hålla koll på skorstenen,blir det kondens i pipan så måste du upp högre i temp men det visar sig. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
-
- Gallringsobjekt
- Inlägg: 22
- Blev medlem: tor 25 jan, 2007 09:43
är det inte lite högt?
180 grader 1 meter ner i skorstenen låter väl en aning högt, hur hög temperatur har du då nere vid pannan??
Janfire flex-a, K-silo
Parca 3000 -96
175m² i 1,5plan med källare byggt 1938
Parca 3000 -96
175m² i 1,5plan med källare byggt 1938
Jag har samma raritet och har 200-230 efter pannan?
Digitalt märinstrument
Så nåt fel på instrumentet måste det nog vara?
Mvh ronald
Digitalt märinstrument


Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
det viktiga är inte ut ur pannan utan hur tempen är uppe i skorsten, Minst 65° bör den va 50 cm från skorstenstoppen..
Jag har 137° efter pannan innan dragbegränsaren o 115° efter den men uppe på taket har jag 75° 50 cm från toppen, Risken för kondens minskas med motdragslucken genom att torr luft blandas i rökgaserna..
Mät tempen uppe i skorsten..
Jag har 137° efter pannan innan dragbegränsaren o 115° efter den men uppe på taket har jag 75° 50 cm från toppen, Risken för kondens minskas med motdragslucken genom att torr luft blandas i rökgaserna..
Mät tempen uppe i skorsten..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd