Precis startat upp brännaren...

Skriv svar
Nibman
Späd planta

Precis startat upp brännaren...

Inlägg av Nibman »

Hej!

Jag har precis startat upp min nyinköpta begagnade Viking Bio brännare i min Albin villa kombipanna 725 efter att ha hållit på med installationsförberedelser under några dagar.

Brännaren är installerad i panndörren högst upp som är avsedd för vedinkast. Jag har monterat en 3mm stålplåt som täcker det hål i dörren som uppenbarade sig när jag tog bort den insats med spjäll som var fastskruvad där.

På andra sidan dörren monterade jag en 1mm rostfri stålplåt som håller på plats två 25mm skivor med isolationsmaterial, alltså 50mm tillsammans.

Jag har inte installerat någon motdragslucka ännu och inte heller någon rökgastermometer. Men det skall jag göra nu illa kvickt. Är det något jag måste tänka på vid installation av dragluckan?

Vid första starten, när pannan hade rumstemperatur och jag inte hade eldat i pannan på säkert någon månad, så började det ryka in på flera ställen. Jag körde bara några få minuter då inrykningen blev ganska kraftig. Jag inser att jag måste täta med eldfast drevgarn i luckor, men även den inspektions- och/eller sotlucka som finns på rökröret började det ryka in vid. Skall jag täta även där?

Vid andra starten rök det fortfarande in just precis vid startögonblicket, men därefter lugnade det ner sig till att helt sluta och jag körde brännaren under ca. 1 timme, där jag försökte justera in den till att ha rätt färg på lågan med luftmängd och bränslemängd. Det enda sätt jag har för att kontrollera lågan är att gå ner på knä och öppna och titta in i mellanluckan under där brännaren är installerad. I de flesta fall ser jag inte lågan, men ibland lyckas jag. Jag tror att jag har lyckats justera den korrekt. Någon som har något tips om hur jag skall förenkla proceduren med att se lågan? Man stör ju luftströmmen när jag öppnar luckan.

Det keramikroster som ligger inne i pannan skall jag ta bort det vid pelletseldning? Stör det luftströmmen, eller ökar det pannans effektivitet? Jag har omvänd förbränning i pannan, alltså lågan brinner nedåt.

Vid start tar det ca. 5 minuter innan låga detekteras. Är det en normalt att det tar den tiden? Har jag måhända för mycket bränsle? Kan det vara som så att panna och skortsten är anpassad efter vedeldning och därmed har för stort drag? Detta bör väl förändras då jag installerar motdragsluckan, eller hur? Då minskar ju draget. Jag har inte testat att ändra dip-switchen för högt drag i brännaren.

Under den timme som jag testade brännaren så går skruven med ca. 9,5 sekunders mellanrum i ca. 1,5 sekunder. Är det normalt? Jag tycker att det borde vara väldigt stort slitage om den skall hålla på så hela tiden. Har tittat på en Ecotec A3 och den tror jag inte kör så ofta, men samtidgit så har den ju "vingar" och skruv som matar fram pellets till brännkoppen i ett andra steg och den går ju rätt ofta. Det är ju lite annan konstruktion. Som sagt, är det normalt att skruven till en Viking Bio går så ofta?

Måste jag ta dit någon med rökgasanalysator? Det kostar väl flis att få någon att analysera?

Några tips om vad jag bör göra som fortsättning på det jag nu har gjort?

Något jag har gjort fel?

Jag kan publicera bilder om någon är intresserad av att se på min installation.

Tack för alla tips och hints...
Göteborg
Albin villa kombipanna 725 från 1990, Viking Bio -06, 2x500liter acctank kopplat parallellt med pannan.
1 1/2 plan, 120+80m2
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

(Jag har varken samma brännare eller panna som du så egentligen så får jag inte inte svara då brukar jag få höra, men jag gör det i alla fall)

Jag tycker det låter rätt vettigt alltihop, jag skulle gissa på att din skruv går helt normalt de flesta går några sekunder med 10-15 sekunders intervall.

Att det rök in med kall panna är inget konstigt, men om det är bra drag i pannan så borde det inte ryka in något i och för sig, men se till att se till att det är tätt först och främst innan du börjar leta "fel", gamla luckor är ofta skeva och krokiga och kan vara lite otäta.

Se till att få en motdragslucka som är tillräckligt stor, det är ett elände om man får en som inte räcker till om du har bra flås i skorstenen.

Rostret kan du göra vad du vill med, fördelen med att ta ut det kan ju vara att du kommer åt bättre när du ska sota, men jag tror inte det påverkar någonting i övrigt.

5 minuters uppstarttid är helt normalt.

Om du vill ta dit någon som justerar brännaren är upp till dig, jag skulle föreslå att du justerar in den så gott du kan själv först och ser hur det går, om du är nöjd med hur du får till det så skit i det, det är nästan aldrig lönt eftersom förtutsättningarna ändrar sig med sommar/vinter, byte till annan pellets, luftfuktighet, om det växer mossa på norrsidan av huset och en massa annat.

Det lär väl kosta allt från 1500 och uppåt att få den justerad, många "installatörer" är skitgriniga att komma och hjälpa dig om du varit så otrevlig så att du installerat brännaren själv och tagit maten från installatörens bord :?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Ni som vill ha lite info om dragbegränsare
titta gärna in på denna länk

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6327

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar