Pelletsåtgång
Pelletsåtgång
Hej
Ska snart installera min Janfire Flex A.
Hur mycket pellets ska man räkna med att det går åt för ett år.
Har ett välisolerat hus på 120 m2.
Vi är två vuxna och ett barn.
Det gick åt 1 kubik olja från 1:a Dec till 1:a Maj.
MVH
Henna
Ska snart installera min Janfire Flex A.
Hur mycket pellets ska man räkna med att det går åt för ett år.
Har ett välisolerat hus på 120 m2.
Vi är två vuxna och ett barn.
Det gick åt 1 kubik olja från 1:a Dec till 1:a Maj.
MVH
Henna
Det beror ju på om du använder pellets på sommaren, men räkna någonstans mellan 5 och 10 ton ungefär (på ett år alltså).
Man brukar räkna att det går 2 ton pellets på en kubikmeter olja (2.1 brukar dom petiga säga).
Man brukar räkna att det går 2 ton pellets på en kubikmeter olja (2.1 brukar dom petiga säga).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du kommer nog att hamna på 3-4 ton/år, 1 m3 olja från 1:a dec - 1:a maj är inte mycket..
Du vet inte hur mycket olja det gått under ett helt år??
För egen del här i norr går det ca 1 ton pellets från mitten på april till mitten på okt (6 mån) o det går ca 5 ton för hela året..
Du vet inte hur mycket olja det gått under ett helt år??
För egen del här i norr går det ca 1 ton pellets från mitten på april till mitten på okt (6 mån) o det går ca 5 ton för hela året..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Oljeförbrukning
Vi köpte huset 1 Dec förra året.
Här bodde då en ensam gammal dam i huset och hon hade ingen koll alls på hur stor förbrukningen var. Hon ringde oljebilen och köpte några hundra liter när det var slut.
Direkt när vi flyttade in så köpte vi vår Janfire Flex-A och tänkte installera den direkt.
Men efter en närmare koll såg vi att tanken var halvfull (1,5m3) med olja, så vi har haft gratis värme fram till nu eftersom hon aldrig tog betalt av oss för den.
Nu har dock oljan börjat tryta plus att brännaren har dragit sin sista suck och vägrar funka. Den startar och brinner i 10 sek sedan slår den av...
Här bodde då en ensam gammal dam i huset och hon hade ingen koll alls på hur stor förbrukningen var. Hon ringde oljebilen och köpte några hundra liter när det var slut.
Direkt när vi flyttade in så köpte vi vår Janfire Flex-A och tänkte installera den direkt.
Men efter en närmare koll såg vi att tanken var halvfull (1,5m3) med olja, så vi har haft gratis värme fram till nu eftersom hon aldrig tog betalt av oss för den.
Nu har dock oljan börjat tryta plus att brännaren har dragit sin sista suck och vägrar funka. Den startar och brinner i 10 sek sedan slår den av...
Om brännaren faktiskt tänder och går 10sek så får den inte signal från fotocellen att det faktiskt hat tänt,gör rent fotocellen. Om den bara försöker tända och löser ut för att den inte lyckas tända så saknas antingen olja eller gnistor,kolla/lufta och gör rent elektroderna,vanligt att det blir klet runt dem. Räkna med runt 6 pallar pellets per år:runt 5 ton om inte huset är dåligt isolerat . MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Fotocell
Vet du var fotocellen brukar sitta?
Öppnade och kollade men kunde inte se någon.
Sitter den inne i brännarkammaren eller på brännaren?
Jag har en Vikingbrännare från värmebaronen.
Öppnade och kollade men kunde inte se någon.
Sitter den inne i brännarkammaren eller på brännaren?
Jag har en Vikingbrännare från värmebaronen.
Nibe Attack, Janfire Flex-A
Roligt om man kan vara till någon hjälp. Efter att kört med oljebrännare i 40 år så har jag en diger och med dagens oljepris onyttig erfarenhet av hur man servar sin oljbrännare. Trösten är att det faktiskt är mindre krångel och enklare service med pelletsbrännaren jag har nu. Enda stoppet på 2,5 år är när den inte tände vilket jag mätte fram till dåligt dragna kabelanslutningar för just tändelementet. Men sen tillkommer förstås uraskning och pannrengörning vid pelletseldningen. MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .