Kava skrev:Econom pannan är inte i produkton längre. Pga alla problem är den nerlagd.
Har ni fått de nya motorkondingarna monterade? Svarta plastklumpar som man kopplar i serie med motorkablarna. 3 st.
På senare tid har även den nya kondingen till den horisontala skruven gått sönder. Det kan man se om man öppnar lilla runda locket på matarröret och tittar på skruven under uppstart eller drift , den går baklänges i bland.
Jaha, det var bara det som fattades, "inte i produktion längre"

.
Jag har en tidig panna, tillverkningsnummer 47. Förstår att min förkärlek för nyheter har spelat mig ett spratt denna gången...
Från EcoNom har jag inte hört ett ljud om några utbyten på grund av omkonstruktioner.
När pannan var ny kunde jag kontakta dem direkt och fick då en del utbytesdelar snabbt. Däremot, senast när den tunna inmatningsskruven gått sönder igen fick jag inte tala med dem, utan det skulle absolut gå via deras återförsäljare. (som har noll koll på just denna panna).
Det levererades en ny grov skruv, fick då veta att jag måste byta motor för att det skulle fungera. Jag åkte till järnaffären i stället, och köpte ett par meter ståltråd... funkar utmärkt. Får ha några färdigbockade trådar på lager.
Rosterrensingen funkar däremot dåligt, så jag sotar dessutom manuellt.
EcoTec upplever jag inte har tagit problemen med pannan på allvar, kommer inte att köpa något från dem igen.
De har full kontrol på vilka som installerat deras pannor, och kan enkelt ta fram adresser etc för att se till att ev. omkonstruktioner kan läggas till hos alla. Kostar pengar ja, men det kostar pengar med missnöjda kunder också.
Som etmattias nämnde, de är ganska enkla att serva så av den orsaken ska det väl gå att hålla liv i bråten i ett antal år till. Som tur är eldar jag bara i pannan under vinterhalvåret, annars är det sol som gäller.