jag ska montera en elpatron i min panna. anslutningarna för elpatroner sitter rakt ovan oljedelen på min panna där brännaren sitter. jag har en förlängningsstos till brännaren som blir enormt varm när jag kör effektläge 3 på min brännare under vintern. min fundering är - klarar elpatronen att sitta i denna värme eller måste man på något sätt leda bort värmen från förlängningsstosen eller isolera den på något sätt?
tacksam för tips......
fundering elpatron montering
-
- Gallringsobjekt
fundering elpatron montering
Janfire flex-a, K-silo
Parca 3000 -96
175m² i 1,5plan med källare byggt 1938
Parca 3000 -96
Varför inte isolera förlängningsstosen ?
Så får du det "svalare" i pannrummet plus att värmen hamnar i pannan istället. Där gör den ju mer nytta.
Om det "bara" är elpatronen som skall sitta över röret så kan det nog gå men sitter termostat mm monterat direkt på patronen så måste du nog leda bort värmen med t.ex isolering.
Så får du det "svalare" i pannrummet plus att värmen hamnar i pannan istället. Där gör den ju mer nytta.
Om det "bara" är elpatronen som skall sitta över röret så kan det nog gå men sitter termostat mm monterat direkt på patronen så måste du nog leda bort värmen med t.ex isolering.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Gallringsobjekt
vad kan jag isolera med?
tack för svaret... vad kan jag isolera med för något?
Janfire flex-a, K-silo
Parca 3000 -96
Parca 3000 -96
Vilken "mjuk" isolering som helst från t.ex Paroc eller Roxull borde fungera.
Har själv "mjuk gul" isoling från paroc (tidigare Gullfiber) lindat kring mitt rökrör. Har fungerat bra i över tio år. Enda nackdelen är att det blir lätt smutsigt....
Skulle det se allt för jäkligt ut så är det lätt att byta till ny ren isolering.
Har själv "mjuk gul" isoling från paroc (tidigare Gullfiber) lindat kring mitt rökrör. Har fungerat bra i över tio år. Enda nackdelen är att det blir lätt smutsigt....
Skulle det se allt för jäkligt ut så är det lätt att byta till ny ren isolering.
Moderator
Har en fråga angående att isolera rökröret osv.
Sparar man något nämnvärt i bränslekostnad?
Funderar själv på att isolera lite extra på pannans topp samt rökröret.
Sparar man något nämnvärt i bränslekostnad?
Funderar själv på att isolera lite extra på pannans topp samt rökröret.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare