Gnisslande skruvmotor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Gnisslande skruvmotor

Inlägg av LoonQ »

Hej!

Äntligen har mitt konto blivit aktiverat igen och jag vill genast passa på att ställa en fråga!

Går det att smörja skruvmotorn (SPG, den externa skruven) på något sätt för jag tycker att den gnisslar för mycket? (Den gnisslar dock inte så mycket att det hörs inne i huset men om man står i pannrummet låter det mycket.....och det kan ju inte vara bra heller...)
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Är det själva motorn eller lagret till skruven som gnisslar?
Har visserligen inte en sån skruv,men det bör vara ett lager som sitter i själva skruvröret.Kan du lossa skruvmotorn från skruven och testa själva motorn för att lyssna?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Jag upplever det som att det är från motorn själva gnisslandet kommer... men ska kolla lite närmare i slutet på veckan. Skruven i sig borde inte gå tungt då den är kort (ca 1,5-2m) och sitter med 45 graders lutning mot MAFA Mini förråd, eller?

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Var ner och lyssnade igår igen och ljudet kommer definitivt inte från själva skruven. dock kan inte jag avgöra om det kommer ifrån motorn eller något lager i motorn.. lekman som jag är... Jag har i alla fall meddelat försäljaren och han skulle komma och kolla det vid tillfälle.

080531 - 090531 5500kg
Asterix
Prima virke

Inlägg av Asterix »

Jag hade problem med gnissel från skruvens lagring (INTE den externa skruver, utan matningsskruven till brännarkoppen, det känns som det var lite missförstånd i luften tidigare i tråden?). Jag irriterades av detta, för i vårt fall så hördes det in i huset.

Jag löste problemet rätt lätt (visade det sig), genom att skruva loss brännarkoppen och rengöra lagringen i änden av skruven ordentligt och sen applicera lite kopparpasta. Det är inte så besvärligt som det ser ut.
När man har det isärplockat kan man passa på att gör en rejälare rengörning än man normalt gör vid sotningen.

Peter

Edit: "Direktcitering" borttagen / Roli moderator
Biomatic 20+
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Försäljaren var via och lyssnade på skruvmotorn idag.. ny motor kommer på posten var lösningen:) Hoppas jag kan byta den bara...

080531 - 090531 5500kg
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Leverantören var via med ny motor vilken han också monterade:) så nu är allt gnissel borta.... by the way är det normalt med en liten spånhög under mellanförrådet där skruven börjar/sitter?

080531 - 090531 5500kg
Skriv svar