japp en luft/vatten vpMr_Zeth skrev:Hade du en feldim luft värme pump?magnus32 skrev:satt i princip i samma sits för ett år sen då vi hadde en feldimensionerad l/v vp drog ström nåt ini hel... o en gammal panna köpte en ny biomaster panna komplett med alt dock gjorde jag mycket av instalationen själv och höll mig under 40 tkr gick då från 3000 kr imån på el till runt 500 kr mån på el så den instalatioen har snart betalt sig.............
Börja med pellets vad skall man tänka på
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Ok. Annars gör många misstaget med ll vp att man kör de gamla raddarna som vanligt +vp i tron om att man skall sänka sin förbrukning, vilket till och med kan höjja förbrukningen iom att vp drar en hel del ström, den genererar dock mer än den tar, men har man inte allt för nya raddar så blir totalen massor med kwh.
Varför jag har kunnat sänka min förbrukning så pass som jag gjort är pga att jag köpte en av de större lv pumparna så jag slipper nästan helt köra element, tom. under strax 20- där efter måste jag stödvärma med några raddar, nackdelen är att man ej får stänga dörrar och sen att det låter rejält från pumpen när den går för fullt, därför skall jag nu konvertera, och jag vill dessutom få en jämnare värme, och inget går upp emot ett varme golv
Edit: Citering av ovanstående inlägg borttaget. // Roli moderator
Varför jag har kunnat sänka min förbrukning så pass som jag gjort är pga att jag köpte en av de större lv pumparna så jag slipper nästan helt köra element, tom. under strax 20- där efter måste jag stödvärma med några raddar, nackdelen är att man ej får stänga dörrar och sen att det låter rejält från pumpen när den går för fullt, därför skall jag nu konvertera, och jag vill dessutom få en jämnare värme, och inget går upp emot ett varme golv
Edit: Citering av ovanstående inlägg borttaget. // Roli moderator
Idag. direkt el och ll-värme pump, elförbrukning 17000kwh men håller på att konvertera till vattenburen golvvärme. Huset är från 75- ombygt 08-, ytan att värma upp är ca 200m2, Isolering i tak är 400-500mm och i vägg 140-220mm
ja det var något sånt föregånde ägare av hus gjort sen så är det bygt från börja för o ha högre temp i systemet än vad vp ,n gav vilket resulterade i obefintligt varmvatten i princip..........ångrar inte att jag bytteut alt mot ny pellets panna.......
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då är inte problemet effekten, Med så "låg" förbrukning har du troligen runt 6-7 kW som mest vilket alla pannor klarar..Mr_Zeth skrev:Huset är som sagt ganska välisolerat, som minst har jag haft 15000kwh men då var ytan endast ca 160m2 men betydligt sämre issolerat, det är då inräknat hushålls el och jag bor i norrbotten. Detta med hjälp av en ll-vp som jag installerade 2006 förbrukningen sjönk från 30000kwh till 15000, men säg att jag i dag har ett värmebehov på ca 12-18tkwh
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kan detta vara något? http://www.blocket.se/vi/17924195.htm?ca=1_11_s
Idag. direkt el och ll-värme pump, elförbrukning 17000kwh men håller på att konvertera till vattenburen golvvärme. Huset är från 75- ombygt 08-, ytan att värma upp är ca 200m2, Isolering i tak är 400-500mm och i vägg 140-220mm
Ett fynd tror jag. Jag letade ett halvår på blocket och såg aldrig något liknande. Meningarna verkar vara delade om den här pannan är lämplig för uppåtbrinnande brännare. Finns en del som kör med den kombinationen tror jag. Det har ju annars varit EcoTec A3 brännare ute på blocket till riktigt bra priser några gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Denna panna http://www.blocket.se/vi/17382610.htm?ca=1_11_s Han säger att det är en pellets panna.... är inte detta en helt vanlig olje panna? liksom alla andra som går att elda med pellets? men inte anpassad speciellt för det?
-
- Pannrumsnisse!
Sen om man skall återgå till min fråga,
En liten sumering.
*Köpa så nya grejjor som möjligt (ganska självklart)
*Inte använda kombipanna till att elda pellets
*Hitta en panna med så stor asklåda som möjligt
*Dåligt vinst att värma endast varmvatten på sommarn, så en panna med separat vv-beredare är ingen dum ide.
*De flesta nya brännare är bra, men undvik en brännare som kallas "sverige brännaren"
Har jag missat något??
Sen ett exempel på bra BEGAGNADE pannor.
(kom gärna med förslag)
*Nibe pellux.
*
*
*
*
*
En liten sumering.
*Köpa så nya grejjor som möjligt (ganska självklart)
*Inte använda kombipanna till att elda pellets
*Hitta en panna med så stor asklåda som möjligt
*Dåligt vinst att värma endast varmvatten på sommarn, så en panna med separat vv-beredare är ingen dum ide.
*De flesta nya brännare är bra, men undvik en brännare som kallas "sverige brännaren"
Har jag missat något??
Sen ett exempel på bra BEGAGNADE pannor.
(kom gärna med förslag)
*Nibe pellux.
*
*
*
*
*
Jag fann även denna... kan det vara nått? http://www.blocket.se/vi/17956327.htm?ca=1_11_s
Det är alltså en bra panna/anläggning?
Jag har läst ganska varierad kritik om den pannan... rätt många som är missnöjd, bakbrand, och ingen tänning osv.?
Jag har läst ganska varierad kritik om den pannan... rätt många som är missnöjd, bakbrand, och ingen tänning osv.?