Bygga panna typ Biomatic.
Fick lite info om rostproblem i pannor. Man måste få cirkulation nere i botten på pannorna för att det ej skall samlas skit där nere och börja rosta. Har en växlare till varmvattnet och jag tror returen är där nere. Nu när jag ändrar konstruktionen så måste jag lägga en retur på andra sidan för att få lite rörelse där oxå. Har ett hetvatten element i källaren så man skall väll kunna dra returen från den på andra sidan och bibehålla returen från växlaren på den ena sidan ???? Någon som vet om detta kan vara riktigt med rostproblem?
Någon som vet vad för material man använder i pannor ? Har pratat med en panntillverkare här på orten och han använder 1312 material.
Det är ju ingen rymdraket en panna så inte skall det vara så svårt att få en sådan att fungera. Man skall ju bara överföra värmen från en värmekälla till en annan form.
Jag TROR min panna kommer att ha en rökgastemperatur på ca 160 grader utan retardrar eller vad det bu heter. Eller så vill jag att den skall vara och sedan får man justera så man ligger på rätt temp uppe i tomtens hål. Blir den för bra får jag blockera ett konvektorrör eller justera med täckplåten mellan in och utgående konvektorrör för att uppnå rätt temperatur.
Nu har jag en panna från Petterssons Pannfabrik tillverkad 1969. Det är väll en vedpanna med felvänd förbränning. Flyttar den till garaget som jag skall bygga nästa år. Där kan man elda en brasa när man behöver.
Sitter och sliter med sista finjusteringarna av ritningen så jag kan föra den till lasergubbarna så jag får plåtarna till nästa helg. Får väll ta några bilder så ni får se hur det blir.
Någon som vet vad för material man använder i pannor ? Har pratat med en panntillverkare här på orten och han använder 1312 material.
Det är ju ingen rymdraket en panna så inte skall det vara så svårt att få en sådan att fungera. Man skall ju bara överföra värmen från en värmekälla till en annan form.
Jag TROR min panna kommer att ha en rökgastemperatur på ca 160 grader utan retardrar eller vad det bu heter. Eller så vill jag att den skall vara och sedan får man justera så man ligger på rätt temp uppe i tomtens hål. Blir den för bra får jag blockera ett konvektorrör eller justera med täckplåten mellan in och utgående konvektorrör för att uppnå rätt temperatur.
Nu har jag en panna från Petterssons Pannfabrik tillverkad 1969. Det är väll en vedpanna med felvänd förbränning. Flyttar den till garaget som jag skall bygga nästa år. Där kan man elda en brasa när man behöver.
Sitter och sliter med sista finjusteringarna av ritningen så jag kan föra den till lasergubbarna så jag får plåtarna till nästa helg. Får väll ta några bilder så ni får se hur det blir.
Får han tag på det materialet idag, då är han att gratulera.....MR-T skrev: Har pratat med en panntillverkare här på orten och han använder 1312 material.
Det materialet försvann från stålverkens tillverkningslistor för ca. 15-20 år sedan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det stämmer men vi som är lite till åren har svårt att säga s235jr. Och det är ganska roligt att när man pratar med Helens Rör och Tibnor så pratar man alltid 1312...Men det spelar ingen roll bara de andra förstår vad man menar.
Edit: Tagit bort citering av ovanstående inlägg, detta gör bara forumet mer svårläst / Roli moderator
Edit: Tagit bort citering av ovanstående inlägg, detta gör bara forumet mer svårläst / Roli moderator
Helgen räddad...fick plåtarna idag.
Någon som kan säga med vilket tryck man provtrycker pannan?
Finns lite nya bilder på bloggen.
Någon som kan säga med vilket tryck man provtrycker pannan?
Finns lite nya bilder på bloggen.
Nymo Calero 200 brännare
Egentillverkad pelletspanna TBO HEATING
Mafa mini
4 vägs shunt ESBE med ESBE ställdon Thermia styrning
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2

Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Gick ganska bra att modifiera pannan. Återstår lite arbete men det stora är klart.
Bilder finns på http://tobbeebbot.blogg.se/
Bilder finns på http://tobbeebbot.blogg.se/

Nymo Calero 200 brännare
Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2

Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
-
- Fröträd
Hej!
Provtryckning av rörledningar och pannor skall göras med pannans max konstruktionstryck, oftast 1,5 bar, multiplicerat med 1,3.
Vattentuber på större pannor är oftast av kvalitet St35,8, Vad det blir översatt till svensk std vet jag inte.
Vad gäller cirkulation i pannor så mår pannan bäst av att vara varm i botten så det ej fäller ut kondens i nedre delen av eldstaden, inte lika viktigt vid pelletseldning som vid oljeeldning då det inte är svavel i biobränsle, men det är ju inte så kul om eldstaden alltid är fuktig i botten.
I min gamla panna hade jag en liten vvc-pump på 10W som cirkulerade pannans hetvatten ner till botten av pannan, då får man också längre drifttid på brännaren i och med att man värmer hella pannans vattenvolym och inte bara det som är i övre halvan.
Lycka till med din panna, det ser jäkligt bra ut! Önskar bara att jag hade tid för dylika projekt.
Provtryckning av rörledningar och pannor skall göras med pannans max konstruktionstryck, oftast 1,5 bar, multiplicerat med 1,3.
Vattentuber på större pannor är oftast av kvalitet St35,8, Vad det blir översatt till svensk std vet jag inte.
Vad gäller cirkulation i pannor så mår pannan bäst av att vara varm i botten så det ej fäller ut kondens i nedre delen av eldstaden, inte lika viktigt vid pelletseldning som vid oljeeldning då det inte är svavel i biobränsle, men det är ju inte så kul om eldstaden alltid är fuktig i botten.
I min gamla panna hade jag en liten vvc-pump på 10W som cirkulerade pannans hetvatten ner till botten av pannan, då får man också längre drifttid på brännaren i och med att man värmer hella pannans vattenvolym och inte bara det som är i övre halvan.
Lycka till med din panna, det ser jäkligt bra ut! Önskar bara att jag hade tid för dylika projekt.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Tack för alla svar.
Har inte provtryckt så det var bra att få veta detta.
Hade två missar på min ritning, inget kikhål och sedan var en plåt 40mm kort.
Finns fler bilder på bloggen.
Har inte provtryckt så det var bra att få veta detta.
Hade två missar på min ritning, inget kikhål och sedan var en plåt 40mm kort.
Finns fler bilder på bloggen.
Nymo Calero 200 brännare
Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2

Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Ansluta pannan till skorsten….Nu har jag ett rör som har en anslutningsvinkel på ca 45grader in i muren. Varför har den denna vinkel? Går det att ha ett rakt rör in eller försämrar det flödet?
Nymo Calero 200 brännare
Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2

Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
Har en VP mätare Dwyer Magnehelic för mätning av undertryck i skorsten/panna. Mäter från 0mm till 20mm. Tycker ni jag skall montera denna på pannan?
Nymo Calero 200 brännare
Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2

Mafa mini
10 m. skorsten
Rökgastermometer
Hus 84m2. Källare 64m2
-
- Fröträd
Givetvis, såna sitter det på stora pannor, kanonbra instrument!
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.