Börja med pellets vad skall man tänka på

Mr_Zeth
Ungskog

Inlägg av Mr_Zeth »

Karla1 skrev:Om man får ställa en enkel fråga! Varför en begangnad anläggning?
Är detta till ett permanentboende eller någon uppvärmning av sommarstuga, garage eller liknande?

Ska du göra jobbet själv som någon föregående skrev?

Varför fyller du inte i din profil så vi ser vad du har idag?
Hur stor fastighet du skall värma, dagens energiförbrukning mm.
Idag har jag direkt el, men håller på att konvertera till vatten buren golvvärme.

Varför jag satsar på begagnat är för att jag inte anser det motiverat att lägga ut 3-4 gånger pengarna för att få en ny installation utan är övertygad att en begagnad funkar nog tillfredställande.

Huset som skall värmas är ca 200m2.

Jag kommer att göra det mesta jobbet själv, de övriga får en rörkrökar bekant fixa.
Mr_Zeth
Ungskog

Inlägg av Mr_Zeth »

Detta kom just ut, kan det vara nåt?

http://www.blocket.se/vi/17881468.htm?ca=1_11_s
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Tycker det var ett riktigt rövarpris för gamla uttjänta delar.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Utav lång erfarenhet av att elda pellets i dessa pannor som du just tittar på kommer du inte att bli helt nöjd vill jag lova. Dessa är ej gjorda för detta och kräver mycket underhåll så du får räkna med arbete minst en gång i veckan. Äldre pannor än 3år skulle jag inte heller satsa på, inte ens brännare, då du inte vet hur dom varit skötta. Räcker med att man inte justerat en brännare rätt och den har fått jobba fel så har den med säkerhet skador som kan uppstå inom kort tid efter du köpt den. Alltså dyra reparationer. Köper du en begagnad brännare så begär av säljaren att du vill ha rökgasprotokoll från varje år han eldat med brännaren.

Ta och räkna, tänk om igen det är mitt råd. Ska du nu välja detta alternativ så investera rätt från start. Varför investera i nytt igen om två tre år då det begangnade du köpte har tjänat ut, du får inte heller uppleva komforten, onödigt utlagda pengar då du får lägga ut mer pengar igen, var har du då fått besparingen du vill uppnå?

Alternativ som jag kan rekommendera dig är ULMA PANNAN, Janfire, Biomatic.

ULMA PANNAN är som exempel utrustad med shuntautomatik som standard, och även justerbar för just golvvärme. Snabbaste tändningen på marknaden och helt PLC styrd och elpatron som backup. Stor vattenmängd, justerbar hysteres på panntemp, rögastemp, även den injusterbar när man vill ekonomisota med ett larm, tre alternativ av styrning av rumstemperaturen, en standard två alternatv till så som trådlös automatik mm. Stor asklåda som rymmer mycket och skapar därför mindre underhåll.

Tänk en gång till och se dig om på marknaden vad som passar dig och din plånbok. Jag har bara givit dig några exempel. Kan inte förstå vad man ska med hus till när man inte vill satsa ekonomiskt på kärnan i huset. När vi köper bil eller utlandsresor, så tittar dom flesta utav oss inte så mycket på prislappen, men förstås pannan ser förstås inte grannen.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Utav lång erfarenhet av att elda pellets i dessa pannor som du just tittar på kommer du inte att bli helt nöjd vill jag lova
Nåja, jag använder som sagt var en gammal CTC panna långt mer än 20 år gammal och jag är väldigt nöjd så att lova att han inte kommer att bli nöjd är kanske att ta i, det är som sagt var väldigt mycket en fråga om tycke och smak.

Det är ändå rätt våldsamt stor skillnad i pris på en ny och en begagnad panna, och för att fortsätta din jämförelse med bilar så finns det många som inte köper nya bilar utan väljer en bagagnad för att minska den rätt våldsamt stora kapitalförlusten när man köper en ny bil....

Begagnade utlandsresor är väl kanske svåra att få tag på... 8)

som sagt var, smaken är delad....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Mr_Zeth
Ungskog

Inlägg av Mr_Zeth »

Meningen med länken var inte att jag var intresserad av den pannan och brännaren, utan ville höra vad ni ansåg om det var en bra, jag har ju sen tidigare i denna tråd fått höra att en kombipanna inte är bra, men som sagt alla tipps uppskattas. men en ny anläggning kommer det aldrig att bli, utan en bättre begagnad.
Idag. direkt el och ll-värme pump, elförbrukning 17000kwh men håller på att konvertera till vattenburen golvvärme. Huset är från 75- ombygt 08-, ytan att värma upp är ca 200m2, Isolering i tak är 400-500mm och i vägg 140-220mm
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag böt ut en ctc265 kombipanna till en 2 år gammal oljepanna och jag är nöjd än så länge. Gjorde jag samma operation idag skulle jag kanske ochså skulle titta lite närmare på de nya pannorna CTC EasyFlex och BioMaster.
Tar väldigt många år innan man tjänat in en ny panna genom inbesparad pelletsförbrukning.
Att branchfolket vill att man ska köpa nytt och kasta det gamla är bara naturligt. Det är ju deras jobb det gäller.
Inom databranchen har ju detta drivits till sin spets: Företagen får hutlöst bra betalt för sina 2-3 år gamla datorer vid inbyte till nytt. Allt i syfte att rensa marknaden från allt begagnat som privatpersoner kunde köpa.

Åtminstone i storstadsregionerna där man installerar fjärrvärme går det fortfarande att få tag på bra oljepannor för ett par tre tusen. Man bör ha i åtanke att CTC själva räknar med en livslängd på 25 år för sin oljepanna.

Köper man en oljepanna för 2500 så kan man ju köpa en ny brännare och ändå komma inom kostnadsramen 20000 för materialet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmmm tanken med begagnad kanske känns lockande men det blir som nämnts tidigare sällan så lyckat som man tror om nu man inte har tur o får tag på t.ex en combifire (va en ute för 7000:- för ett tag sen men blev snabbt såld)

Vet själv då jag bytte panna för 4 år sedan, Förbrukningen sjönk med 2 ton/år fårn knappa 7 ton till knappt 5 ton vilket gör ca 5000:-/år..
Oljepannan va från -72 o krävde asktömmning 2 ggr/vecka då det va som kallast annars 1 gång/vecka..

En ny billig panna är annars Nibe pellux men den spräcker iof din budget men du får det betydligt bekvämare i framtiden sen så är ju alltid nytt nytt, Hur länge håller den beg pannan??
Därimot tycker jag att du gott kan köpa en begagnad brännare som är relativt ny, En kompis köpte en 8 mån janfire för 9000:- med garanti kvar...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

En annan fråga som glömts bort sammanhanget: Räcker 11-12 kW effekt till för att värma dina 200 kvadrat även om det blir 30 grader kallt?
Får du plocka ur turbulatorer eller retarder ur en oljepanna för att få den att avlämna tillräckligt mycket effekt så blir den lika ineffektiv som en kombipanna.
Har du stort effektbehov så finns det inget vettigt begagnat att köpa utan då blir det nya grejor som gäller.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Mr_Zeth
Ungskog

Inlägg av Mr_Zeth »

Huset är som sagt ganska välisolerat, som minst har jag haft 15000kwh men då var ytan endast ca 160m2 men betydligt sämre issolerat, det är då inräknat hushålls el och jag bor i norrbotten. Detta med hjälp av en ll-vp som jag installerade 2006 förbrukningen sjönk från 30000kwh till 15000, men säg att jag i dag har ett värmebehov på ca 12-18tkwh
Idag. direkt el och ll-värme pump, elförbrukning 17000kwh men håller på att konvertera till vattenburen golvvärme. Huset är från 75- ombygt 08-, ytan att värma upp är ca 200m2, Isolering i tak är 400-500mm och i vägg 140-220mm
Mr_Zeth
Ungskog

Inlägg av Mr_Zeth »

Har fått ett erbjudande på en begad px21, vad är detta för brännare är den bra eller dålig, den var ca2 år gammal.
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

satt i princip i samma sits för ett år sen då vi hadde en feldimensionerad l/v vp drog ström nåt ini hel... o en gammal panna köpte en ny biomaster panna komplett med alt dock gjorde jag mycket av instalationen själv och höll mig under 40 tkr gick då från 3000 kr imån på el till runt 500 kr mån på el så den instalatioen har snart betalt sig :D .............
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Mr_Zeth
Ungskog

Inlägg av Mr_Zeth »

magnus32 skrev:satt i princip i samma sits för ett år sen då vi hadde en feldimensionerad l/v vp drog ström nåt ini hel... o en gammal panna köpte en ny biomaster panna komplett med alt dock gjorde jag mycket av instalationen själv och höll mig under 40 tkr gick då från 3000 kr imån på el till runt 500 kr mån på el så den instalatioen har snart betalt sig :D .............
Hade du en feldim luft värme pump?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ett litet tillägg . Vi inom Branchen som sitter som rådgivare vill inte /får inte rekommendera begagnade pannor. Det ansés som inte fackmässig rådgivning. Men visst vi vet hur läget är! I dem flesta fall blir det en beg eller ny pelletsbrännare till befintlig oljepanna. Men inte våra råd.
Men visst vi kan råda och hjälpa till vilka brännare som passar bäst till olika panntyper.

Ved Profilen..
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

micke_932 skrev:
Nåja, jag använder som sagt var en gammal CTC panna långt mer än 20 år gammal och jag är väldigt nöjd så att lova att han inte kommer att bli nöjd är kanske att ta i, det är som sagt var väldigt mycket en fråga om tycke och smak.
Har du jämfört en ny pelletspanna då med ditt alternativ, med effektivitet, komfort, ekonomi mm. Tycke och smak är en sak, verkligheten en annan.

Med en stor fastighet att värma upp så lär man också se till förbrukningen, en modern oljepanna har inte den storlek på eldstad så att du kan undvika merjobb, i vissa fall skapas även problem med förbränningen då dessa oftast har trånga rökkanaler. Då gäller det att även välja en brännare som fungerar i den panna som du väljer. Räkna även med skorstenen som har en stor betydelse i anpassningen.

Om du nu ska satsa på begangnat så skulle jag leta mer efter en begangnad panna och brännare för pelletseldning, inte så vanligt att hitta men det finns. Som exempel en Combifire som Andre nämde, den kan du i stort sett anpassa dom flesta brännare i. Dom P- märkta brännarna på marknaden är till och med testade i den hos SP.

Ta kontakt med din energirådgivare i kommunen, det är gratis och kan leda till fler tips.
Skriv svar