Signalväxel?

Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Signalväxel?

Inlägg av Dave »

Hej där!
Om jag inte minns fel så tror jag det fanns en box som delade signalen från boxen till övriga TV apparater i hemmet? Som det är idag kan man överföra signalen , men då är man tvungen att se samma kanal som TV nr. 1, jag vill kunna se flera(olika) kanaler samtidigt?!

Någon som vet var jag skall leta?

Tack på förhand.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Signalen du har i antennen innehåller hela skiten i vilket fall som helst så det hjälper inte vad du sätter där, du måste ha en dekoder för att se någonting så du behöver helt enkelt flera digitalmottagare.

Det är möjligt att det finns någon låda för att dela upp det hela men i så fall så är det bara en digitalbox med flera dekodrar i.

Om du bara ska titta på gratiskanalerna så kostar en digitalmottagare inte många hundralappar i vilket fall som helt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

Möjligtvis att det skulle gå att se två olika kanaler samtidigt med en box som har två "platser" men annars finns det väl inget enkelt sätt att använda en box till detta? Borde vara rätt populärt att slippa ha en digitalbox till varje TV i huset annars...

EDIT: Skrev och skickade lite för fort då jag inte har någon aning egentligen, men sen såg att jag inte var ensam om min teori ;)
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
GammelMan
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 15 maj, 2008 21:31
Ort: Lövånger

Inlägg av GammelMan »

En box till varje TV.
Seb köper du en Card splitter kallas även Card Share så kan du se på vilka kanaler du vill på dom olika TV apparaterna.
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Ok, jag har Telia digital TV, det tråkiga är att behöva kort och box till alla 3 tvapparaterna. Har för mig att det fanns en box som hette smartbox som delade signalen , men det var längesedan , kanske någon parabol "gadget" ?!

Men Cardshare låter intressant , skall goggla om detta, tack för hjälpen.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag misstänker att de övriga svaren avsåg Boxers marksända nät.

Vad gäller Telia Digital-TV så är ju bandbredden också oftast en flaskhals.

Vid ADSL så gäller ju att den normalt bara klarar 1 kanal. Tester har dock genomförts med 2 kanaler parallellt. Men om det har kommit ut i "skarpt" läge än vet jag inte. Funktionen är ju allt mer beroende på ledningens längd och kapacitet. Andra tjänster (som ex. datakommunikation och bredbandstelefoni) inverkar ju också.

Snackar vi fiberanslutning finns ju andra möjligheter.

Programkort behövs förresten inte längre i Telias Digital-TV.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Men vi måste ha programkort till vår box :shock: ...?

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Till bredbands-TV behövs det en box per kanal man vill se, dessutom behövs det bandbredd till det. Efter vad jag vet kan man INTE på ett abonnemang ha fler boxar att hämta hem TV, detta då varje box har en ID och data överförs efter vad som begärs (vilken kanal man väljer).

Boxen är i realiteten en liten PC-liknande dator som hämtar data från Telia och lika lite som jag kan hämta din e-mail kan olika boxar hämta "dina" kanaler.

Detta betyder att du, för att se fler kanaler, ska ha mycket stor faktisk bandbredd OCH sannolikt ett abonnemang per box.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Bandbredden är nog inget jätteproblem, om jag inte minns helt åt skogen så har jag för mig att det handlar om 5Mb ungefär för en kanal, däremot har jag inte fått kläm på om detta tas ifrån bandbredden man betalar för till datorn eller inte, så med ett 24Mb snöre så skulle man ju rent teoretiskt kunna plocka ner ett par tre kanaler utan problem, sen vet jag inte om ADSL modemet klarar av mer än en box, men där är ju 4 kontakter på modemet även om tvåan är det som används för TV, vet ej om de andra kontakterna också kan användas för TV, men då måste man ju som sagt var ha två abonnemang i vilket fall som helst.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har en "upp till 24Mb" också men den kommer sällan över 16Mb....

Detta ger förvisso möjlighet till ett antal kanaler men det löser ju knappast några problem.

Det finns en anledning till att vi inte har IP-TV här i huset...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Tack för era svar icecap och micke, det verkar alltid finnas en baksida med tekniken...ibland önskar man att det var som förr, bara att plugga in i antennutaget...fast då hade inte mitt problem funnits , då det är barnen som gnäller att de vill se på "deras" kanaler i sina Tv apparater :roll:


MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Digital TV är bara bra för "operatören", bilden är sämre än analog TV (titta på vilket program som helst som visar en bild med många nyanser av en färg, under vattnet eller natt exempelvis, komprimeringen sabbar bilden totalt, ser ut som en klump med legobitar), du kan bara se en kanal med en standard mottagare, man kan inte spela in en kanal och titta på en annan med samma "standardmottagare" jag kan på rak arm inte komma på någon fördel med digital TV för kunden jämfört med analog TV.

Men bredbands TV är ännu sämre än vanlig marksänd digital TV, där kan man åtminstone lösa en del problem med flera dekodrar.

Så att säga att den finns en baksida med tekniken är väl rätt milt uttryckt, frågan är väl snarare om det finns någon fördel med det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

Det är (såvitt jag märkt) också mycket segare att zappa på en digitalbox jämfört med analog TV...:P
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Signalväxel?

Inlägg av manin »

Dave skrev:Hej där!
Om jag inte minns fel så tror jag det fanns en box som delade signalen från boxen till övriga TV apparater i hemmet? Som det är idag kan man överföra signalen , men då är man tvungen att se samma kanal som TV nr. 1, jag vill kunna se flera(olika) kanaler samtidigt?!

Någon som vet var jag skall leta?

Tack på förhand.

MVH// Dave
Kanske du tänker på cardsplitter ex här länk eller googla "cardsplitter" då har du många olika modell att välja just vilka som passar dig
Till exempel http://www.satvision.se/smartwi-kortdel ... p-255.html
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hade ett tag Boxer (piratkort :roll: ), problemet var att vi bor lite i en dalskugga plus att grannens :evil: träd svajar och störde bilden med en massa små rutor på skärmen... så sätt är TV utan antenn en dröm , har väldigt få störningar, med det som stör är att bara kunna titta på en TV, så sätt var det bättre förr. Som du säger Micke så tror jag också det är operatören som är vinnaren i detta.

Funderar starkt på att den dagen ungarna flyttar hemifrån säga upp allt vad TV heter, skall ändå köpa hoj och ut och njuta, då har man varken tid eller behov av TV 8)

MVH// Dave

P.S Tack Manin för tipset, men jag tror det bara funkar om man har Boxer eller sattelit :wink:

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar