Dammexplosion i dammsugare…..tror jag.

Skriv svar
LO
Entusiast!

Dammexplosion i dammsugare…..tror jag.

Inlägg av LO »

Sotade idag, senaste gången var i månadsskiftet feb-mars, så det fanns ganska mycket aska. Använde som vanligt Miele dammsugare med Grovis
(ni som sett mina sotningsfilmer vet hur dammsugaren ser ut).

Använde som vanligt dammsugaren flitigt och indikeringen på dammsugaren varnade för full påse (en hel del går ju rakt igenom Grovisen), så dammsugaren fick jobba riktigt ordentligt. Ovanför brännaren (i pannan) finns en plåt, på denna fanns ett tjockt lager väldigt fin aska
(alldeles vit och oerhört finfördelad).

När jag sugit upp all denna aska, small det plötsligt jäkligt kraftigt i dammsugaren, som omedelbart stannade och pannrummet mörklades. (Tur jag satt på pall, annars vet jag inte vad som hänt :oops: ). Jag fattade inte riktigt vad som hänt, men sprang ut med dammsugaren.

Efteråt konstaterade jag följande. En propp hade gått, i pannrummet fanns ett fint stoff i luften (såg ut som dimma), dammsugaren var vit av aska, men efter kontroll visade det sig att den fungerade som vanligt och den hade inga synliga skador (inget brandskadat).

Var det en dammexplosion? Eller vad hände egentligen?
(Är glad att inget värre hände).

(Jag har läst ”Dammexplosioner” av Stefan Lamnevik, Intressentföreningen för processäkerhet (IPS), http://www.ima.kth.se/im/3c1383/pdf_fil ... sioner.pdf för mig verkar det som att det kan ha varit en dammexplosion).
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Aska kan inte explodera hur finfördelat det än är, en dammexplosion kan bara ske med brännbara material och askan är var som INTE kunde bränna.

Jag tror att lagerna på dammsugaren satte igen och detta utlöste säkringssprängningen, detta kan även ge en liten urladdning vid motorn vilket kan förklara "dimman" som mycket väl kan ha varit urladdningens "chockvåg" som spottar ur lite damm från motorn samt dina hastiga rörelser då du sprang ut med dammsugaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Ja, för att det skall bli en dammexplosion måste dammet vara brännbart och om din förbränning är ok är askan just aska. Vi hanterar stora mängder CB (oljesot) på jobbet och det är inte klassat som dammexplosivt. Skulle du därimot få med pelletsdamm är det en helt annan sak. Askan är lite elektriskt ledande så en möjlighet är att det blev en elektrisk kortskutning i dammsugarmotorn. Blås rent den ordentligt med tryckluft innan du andvänder den igen. MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Det som kunde leda till dammexplosion är i så fall pelletsdamm eller rent sot (kol). Eftersom säkringen gick tror jag mer på att smällen berodde på en 230V urladdning. Askan är ledande, innehåller soda. Skulle kunna tänkas att det bildats en ledande brygga mellan eldelarna i dammsugaren som orsakat en kortslutning. Kände du en lukt av ozon efter smällen så var det nog en 230V kortslutning inblandad.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Jag fick nog lite ”damm” i både ögon och hjärna igår.
Nu när jag läst era kommentarer och har kollat dammsugaren, får jag erkänna att jag nog var lite snabb med min egen slutsats om dammexplosion.

När jag nu tittat noggrannare på dammsugaren och dammsugarpåsen, finns inga tecken på brand eller glöd. Jag blev så jäkla överraskad då det small, att jag inte har en aning om det luktade något speciellt (hur luktar ozon föresten?). Vad jag minns, bröts strömmen i exakt samma sekund som det small, vilket jag tolkar som belägg för er teori om en elektrisk kortslutning, så vi antar att ni alla e på rätt spår. Tack för era inlägg.

/Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Skriv svar