Är det någon som ahr byggt en egen svängarm till pelletsbrännaren?
Själv så får jag lyfta ur brännaren varje gång den ska göras ren vilket är
lite småbökigt. (sladdar som ska pluggas ur och det skulle vara smidigare att sotar ur pelletsbrännaren om man slapp ha den på golvet)
Är det någon som har ett förslag på bygge av svängarm?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Om det hade gått att svänga ut pelletsbrännaren med den befintliga luckan. Tror du jag hade frågat efter ett förslag på hur en svängarm kan se ut.??
Inget illa menat men än så länge har jag alla hästar inne.
Nää inte illa menat men jösses va rapp du var då ..du ska veta att det finns dom jag hjälpt med det förslaget förr med och då kan man inte veta att just "du" har alla "hästar" hemma ..och du ..om du i fortsättningen besvarar förslag på "ditt" vis så kan du räkna med att inte få så värst mycket hjälp för dina "hästar" blir då innebrända ..men du ....i och med att du har alla hästar hemma så är du säkert kababel till att räkna ut hur en simpel svängarm ser ut eller ?
Jag byggde egen svängarm, behövs först och främst ett bra fäste på pannan, sedan bygger man därifrån med tre gångjärn/leder med lämpliga mellanstycken och ett bra sätt att fästa pelletsbrännaren i änden. Jag byggde en hållare som jag ställde brännaren i och låste fast den i. Hållaren sitter på en tapp som jag kan höjdjustera med två muttrar för exakt höjdjustering fästhål på pannan fanns redan två från den tidigare oljebrännaren. Andvände svetsutrustning på jobbet för färdigställande när allt var uppmätt och uppkapat. Sotarmästaren berömde konstruktionen vid brandsynen, förenklar ju deras jobb också. MvhHSE.
Min panna har hålet till brännaren så långt nere att ställningen med hjul som brännaren kommer med fint fungerar till att ha den på, hade det inte varit så hade jag byggt en svängarm.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Om det hade gått att svänga ut pelletsbrännaren med den befintliga luckan. Tror du jag hade frågat efter ett förslag på hur en svängarm kan se ut.??
Inget illa menat men än så länge har jag alla hästar inne.
Nää inte illa menat men jösses va rapp du var då ..du ska veta att det finns dom jag hjälpt med det förslaget förr med och då kan man inte veta att just "du" har alla "hästar" hemma ..och du ..om du i fortsättningen besvarar förslag på "ditt" vis så kan du räkna med att inte få så värst mycket hjälp för dina "hästar" blir då innebrända ..men du ....i och med att du har alla hästar hemma så är du säkert kababel till att räkna ut hur en simpel svängarm ser ut eller ?
Ojj. Det var värst vad du tog illa upp. Var ju inte menat att det skulle bli så uppkäftigt. Men om du tittar på din fråga. Så var inte den så bra formulerad heller. (Har inte din pannlucka gångjärn ?) Är inte det att nästan dumförklara.
Visst jag är kapabel att konstruera en egen svängarm. Men har ingen större lust att börja från scratch. Då man oftast stöter på problem. Så det jag var ute efter är ideer, bilder osv.. Så att man vet att slutresultatet av sitt bygge kommer att fungera utan en massa finjusteringar.
Du säger en simpel svängarm. Ingår det då inget svetsande eller annat som man ej har verktyg till?
Då "ingen" (vad jag vet) brännare har så korta instick i pannan att man bara kan svänga ut dom måste man alltså ha minst 3 gångjärnsfunktioner i armen, det kan kanske ordnas utan svets men det blir inte speciellt lätt.
Dock kan man (om man får plats osv.) ha en mycket lång arm som medger att öppningsradien blir så stor att man kan klara sig med en gångjärnsfunktion, sitter brännaren högt i pannan kan man ha gångjärnet neråt og en kedja som stopp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mm. Tänkte väll det. (att det behövs svetsas.) Men det löser jag nog. =) Vet att grannen har en svets. =)
Har tänkt ut det hela och ska bygga av tre lika långa fyrkantsprofiler. som ska vara ledade. Det enda svetsande blir till fästet för armen och brännaren. Resten går nog med bultar och eventuellt plastbrikor för att det ska gå lättare i lederna.