Värmeautomatik.!!!
Hej alla pelletsmisbrugere och elektronik-intresserade.
Jag tänkte att jag skulle delagtigøre Er med min sista "uppfinning", inte mitt, men en artikel från den tyska tidningen Elektor, som beskriver en "varmeregulerings enhet" för
förvaltningen av pillebrænderer, oljavärme, gasfyr mm Denna enhet består av en microprosessor, från Atmel , Mega32 , liksom andra elektronik delar etc.
Vad kan det så? : Jo, det känner av temperaturen utomhus, och i kedeltemperaturen, och herudfra ger en setpunkt. Det innebär, att om det är kallt utanför ,stiger setpunktet
och annat om det är varmt, kommer setpunktet at sjunka (setpunkt=den punkt där brännare starter up). De gånger kan ske individuellt för varje dag, och varje dag har 3
operationer t.ex.. Night, Day och normal. Feks. kan man låta det löpa från dagen på Kl. 6,00 setpunkt 70 grader, så på.KL. 9,00 kan köra t.ex. 60 grader och på natten.KL.
22,00 på ca. 50 grader. Det innebär att den startar på KL. 6,00 med högsta indstiling, så at det snabbt blir varmt, och så körs normalt på Kl. 9,00. Allt detta ger den. Samtidigt
er det möjlighet för att stoppe cirkulationspumpen <under en viss temp>. Det finns en LCD-skärm med bakgrundsbelysning, 2X16 delar, och olika nycklar till installationen.
Jag ska bara säga, att det kommer att vara ansluten i serie med DTOèn (termostaten) eller normal temp. förordningen, och att 2 reläer är "på under drift" av controlenheden, så om
elektronikken skulle misslyckas, så tar normala regleringen över, så ingen skada sker. Jag har nu kört med detta ett år, och det fungerar mycket bra och er mycket pellets-
sparende ,och med, att vi kan köra natsänkning, utan att lyfta ett finger! Det finns många fler möjligheter, som jag inte kan gå in i här, men även gå in på webbplatsen, och
engagera dig i den vänstra spalten under AVR-Ctrl, der finns det en mycket detaljerad beskrivning av allt det kan, och hur man bygger upp det . Och listan över de olika
komponenter etc..- Webbplatsen är på tyska och misslyckas det med det, kan översättas till engelska i den vänstra kolumnen.
Kan du svänga en löddekolpe, då er det inga problem. Det hela kan göras för under Kr 1000,00 .
Här är vad den kan .
Boiler temperature adapts to outdoor temperature
3 operating modes (Night, Day, Out)
Each operating mode has programmable characteristics
A total of 64 programmable timers (in 2 independent groups)
Four timers for work days and a single timer for each weekday
Automatic night set-back
Hot water circuit pump control
Clear menu layout
Circulating pump control in night mode
Display the last five days heating usage on LCD
Storage of daily usage and average daily temperatures for the last 130 days
Download all stored data via serial interface
All parameters and usage data are stored in EEPROM
Optional use of a rotary encoder
Manual switching between operating modes (Night, Day, Out)
Controller override by safety switch
Remote display via serial interface
All controller firmware including the source code and Windows program
free to download
Här är adress.: http://www.mikrocontroller.com
Det finns andra alternativ, bland annat SPS. vilket är mycket mer avancerad.
Bedöm själva.
Njuta av!
Mit Svenska er inte så bra, men jag hoppas I forstår även !!!
Carljohan.
Palletsburning automatik.
Re: Palletsburning automatik.
Om jag ska fårstå det hela rätt är detta en reglerautomatik som styrs via utetemperaturen via en givare. Den kan reglera panntemperaturen, genom att styra brännarens uppstart under vissa perioder under dygnet, så som liknande en nattsänkning som exempel från tidigare reglersystems funktion.
Detta är ett system som finns redan flera år tillbaka på marknaden och sänkning av temperaturer ger bara en högre förbrukning då det går åt mer energi att elda upp temperaturen vid väderomslag som exempel. Sedan att köra en panna på låg temperatur runt 50- 60 grader är helt idiotiskt och som färdigt för att få en bakterieflora i tappvattensystemet. Samt så vid temperaturer runt 60 grader ökar kondensutfällning i pannan och förkortar livslängden på pannan. Det här är ett system som man har gått ifrån.
En shuntautomatik som kör mot en rumsgivare samt i vissa fall kontrar med en utegivare utan några sänkningar av temperaturer utan jämn gång hela tiden är det mest ekonomiska.
Det är redan testat och bevisat!
Edit: Borttagning av "direktcitering", forumet blir mycket mer överskådligt om vi undviker att citera när vi svarar direkt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Detta är ett system som finns redan flera år tillbaka på marknaden och sänkning av temperaturer ger bara en högre förbrukning då det går åt mer energi att elda upp temperaturen vid väderomslag som exempel. Sedan att köra en panna på låg temperatur runt 50- 60 grader är helt idiotiskt och som färdigt för att få en bakterieflora i tappvattensystemet. Samt så vid temperaturer runt 60 grader ökar kondensutfällning i pannan och förkortar livslängden på pannan. Det här är ett system som man har gått ifrån.
En shuntautomatik som kör mot en rumsgivare samt i vissa fall kontrar med en utegivare utan några sänkningar av temperaturer utan jämn gång hela tiden är det mest ekonomiska.
Det är redan testat och bevisat!
Edit: Borttagning av "direktcitering", forumet blir mycket mer överskådligt om vi undviker att citera när vi svarar direkt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Jag har testat nattsänkning och den totala effekt var nära nog noll, det fanns en besparing förvisso men den var försumbar. Jag testade manuellt för att se om det vore värd att bygga styrningen till detta men resultatet var så dåligt med besparing att det inte var värd mödan.
Och då är jag ändå "elektroniknisse" som har allt hemma och ett djupt kunnande om detta så kostnaden skulle bli minimal.
Och då är jag ändå "elektroniknisse" som har allt hemma och ett djupt kunnande om detta så kostnaden skulle bli minimal.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Helt galet är det väl inte ?
Iaf inte att anpassa start/stopptemperaturerna utifrån utomhustemperatur.
Men är det nu inte så också att man i danmark kör sina värmesystem lite annorlunda än i sverige, eller har jag missförstått detta ?
Iaf inte att anpassa start/stopptemperaturerna utifrån utomhustemperatur.
Men är det nu inte så också att man i danmark kör sina värmesystem lite annorlunda än i sverige, eller har jag missförstått detta ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jag är dansk och har ALDRIG upplevd ett värmesystem där panntemperaturen styrs av utomhustemperaturen...
Jag känner dock till var man gör sånt och en brännare som fint klarar av detta.
Jag känner dock till var man gör sånt och en brännare som fint klarar av detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!