Ny på Pellets

Skriv svar
Nibman
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 22 jun, 2007 13:29

Ny på Pellets

Inlägg av Nibman »

Hej!

Jag har nyligen flyttat in i ett hus där det finns en Albin kombipanna från 1990. Den tidigare ägaren har eldat ved men det vill inte jag göra, utan jag har skaffat mig en begagnad Viking Bio som jag nu vill installera.

Jag är ny på detta och vill därmed fråga hur jag lämpligast gör detta. Jag har själv några idéer och undrar om de är heltokiga eller ej?? Här kommer lång beskrivning och flera frågor, ber om ursäkt för det.

I vedluckan finns det en insats för spjäll vid vedeldning som jag lätt kunde lossa och kvar blev då ett hål i luckan som var stort nog att kunna montera brännarens yttre brännarrör i. Helst vill jag inte borra eller skruva i luckan då jag vill kunna gå tillbaks till vedeldning om så skulle behövas. Jag har därför sett mig nödgad att skaffa någon sorts rostfri plåt att montera på och utnyttja de två hål för skruv som användes för spjällinsatsen för att fästa denna plåt. Sedan kan jag borra o skruva hur mycket jag vill i plåten utan att för den delen förstöra möjligheten att gå tillbaks till vedeldning om jag så skulle vilja. Låter det vettigt?

När jag lossade insatsen i luckan så var jag även tvungen att ta bort en anordning på baksidan av luckan (alltså inne i eldstaden) som bl.a. höll värmeskyddet, någon sorts mineralull gissar jag på, på plats. Jag måste ersätta denna "anordning" på något sätt med ytterligare en metallplatta så att jag håller minerallullen på plats. Dessutom måste jag fixa ny mineralull då den har ett fyrkantigt hål och inte ett runt hål som brännarröret på brännaren har. Skall denna platta som jag fäster för att hålla ullen på plats vara utformad på något speciellt sätt. Jag tänker först o främst på den värme som denna platta utsätts för. Kanske jag borde borra miljoner små hål i den för att den skall kallna snabbare, eller liknande? Vad för slags mineralull skall jag använda? Var kan man köpa rimlig mängd utan att behöva ha en hel bal till övers efter panndörren har fått sitt?

Hur gör jag installationen tät, då ingen tjuvluft får lov att komma in, som jag kan läsa i manualen till brännaren?

Då jag vill ha det lättservat och då luckan plus brännare tillåter det så går det att montera så luckan kan öppnas med brännaren installerad. Dock verkar det som ett krav att jag måste installera en brytare för strömmen till brännaren om jag öppnar luckdörren. I varje fall enligt manualen. Är detta verkligen ett krav, eller bara en fingervisning på hur det borde vara installerat?

Då jag inte vill dra dit en elektriker och då jag själv är kompetent att hantera den elektriska kopplingen, även om jag inte har behörighet för det, så undrar jag. Så länge jag förser hela anläggningen med ström från ett befintligt vägguttag där man kan dra ut kontakten ur vägguttaget så räknas det väl inte som fast installation och därmed borde jag få lov att göra det, korrekt?

Var placerar man lämpligast dragluckan? Jag fick en draglucka med brännaren och saknar sedan tidigare sådan. Dragluckan ser ut som ett stående rätblock med 45 grader sned topp där luckan är del i toppen. Jag antar att luckan bör vara installerad på det sättet, alltså stående, om ni förstår!?!? Det är ont om plats och det enda stället jag kan komma på där jag kan montera det är uppe på rökröret som går horisontellt in i väggen. Är detta en giltig plats? Det finns inte någon risk att det kommer ut lågor den vägen? Eller är draget så högt att den chansen aldrig finns? Måste väl tillägga att i dagsläget så är draget rejält enligt sotaren och det märker man ju själv också.

Som jag förstått det måste jag installera rökgastermometern före dragluckan, då annars temperaturen blir lägre på luften/gaserna. Korrekt?

Sotaren måste inspektera installationen innan jag får lov att ta den i bruk, enligt vad jag har läst. Det innebär att jag alltså inte får lov att testköra och försöka ställa in effektiv förbränning ens??

Finns det något som sotaren kommer titta efter speciellt vid sin inspektion? Alltså något jag måste vara extra noga med?

Jag har säkert miljoner fler frågor, men det är väl tillräckligt nu kanske? :lol:

Tack för all input som jag kan få för att komma igång med pelletseldning.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena
Som isolering använder jag stenull (den hårda skivan)blev över när vi tilläggsisolerade huset med en plåtframför med gångstavar har funkat perfa i 1 år..kan göra ny isolering hur många jag vill :wink:
Men vikingen har väl en lucksats med isolering redan?

här en bild på min draglucka..
http://img102.imageshack.us/img102/7394/pb170012ae7.jpg

Och nog får du ställa in och testköra brännaren innan murren kommer kör så det ryker....

mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Sotare:
Jag har konverterat/kompletterat 2 st hus med pelletsinstallation.
I båda fallen har det räckt att ringa till sotaren och de bara registrerar att det även är pellets.
Är anläggningen godkänd för vedeldning så är den det även för pellets.

Luckbrytare:
Luckbrytare behövs bara om man kan öppna luckan utan verktyg. Jag har monterat ett litet plåtbleck som hindrar lucköppning och som måste lossas med en insexnyckel och svängas bort från luckan. Excenterlåsen på brännaren har ett hål för låsning där en M6 skruv med mutter passar perfekt.

mvh / Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Skriv svar