Hur ofta ska sotaren komma?

Skriv svar
Frasse Fräs
Ungskog

Hur ofta ska sotaren komma?

Inlägg av Frasse Fräs »

Fick idag ett brev från min lokale "skorstensfejarmästare" att sotning kommer att ske. Grejen är att de var här och sota i 20 februari i år och sedan dess har jag inte ens eldat en pall pellets då jag ganska tidigt stängde av pelletsen och bara kört elpatron för varmvatten och bara eldat lite i kaminen för värme.

Kan man ringa och säga som det är eller finns det lagstadgat att så och så många gånger måste sotning ske? Såg att de inte har telefontid förrän måndag.
Senast redigerad av Frasse Fräs den tor 21 aug, 2008 17:38, redigerad totalt 1 gånger.
Ung nog att veta allt
Jämä Miniter -75 kombinerat med Kmp px21 -07
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det finns lagstadgat hur ofta det minst skall sotas eller rättare sagt det styrs av Räddningsverket. Sedan kan nog sotaren, indirekt via kommunen, bestämma om ytterligare gånger.

Regeln brukar vara: är årsmedeltemperaturen över 5° C så sotas pelletspannor 1 gång per år och är det under den temperaturen så blir det 2 gånger per år.

Det framgår inte av din profil var du bor. Lägg gärna till den uppgiften också så blir det lättare att ge relevanta svar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Frasse Fräs
Ungskog

Inlägg av Frasse Fräs »

Bor i Skövde, har nog en medeltemp på 6grader.Jag tycker självklart det är bra att dom kommer och sotar men samtidigt att man får ha lite sunt förnuft, inte behövs det sotas efter använt ca 700-750kg sedan senaste sotningen.

Hittade detta på http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2005-9-3.pdf se sid .10
Ung nog att veta allt
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som Roli skriver så har dom vissa riktlinjer att gå efter men sen kan dom göra sina egna tolkningar av reglerna..

Jag råkade ut för samma som du men då jag försökte avstå en sotning fick jag bara höra att "sotning är 2 ggr/år då medeltempen är under 5° o det spelar ingen roll om jag har kört 1 eller 5000 kg så ska det sotas sa sotarmästaren"
Helt sjukt tyckte både jag o sotaren som kom o sotade för det fanns ju inget i skorsten el pannan, Hon sa att chefen hennes va väldigt egen o att hon va på ett annat ställe där dom oxå prövat med att få slippa pga att det inte eldats från vår till höst o att ny panna installerats så allt va kliniskt rent men icke de skulle sotas.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag tycker också att Frasse Fräs skall minska ner sin Avatarbild så den enligt reglerna är max 80 pixlar :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

I Sundsvall gäller 2 sotningar/år inget mer eller mindre har ringt och kollat
spelar ingen roll som sagt hur lite man förbrukar..

Sen hur många gånger sotarn skall komma??...Fast hemma hos mig får han inte komma.. :)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

ronald skrev:I Sundsvall gäller 2 sotningar/år inget mer eller mindre har ringt och kollat spelar ingen roll som sagt hur lite man förbrukar..
Om din panna inte står för husets huvudsakliga uppvärmning så är det väl vart 6e år som gäller? Dvs har man pelletskamin för myseldning behöver man inte sota 2ggr per år? (Sedan finns de väl dom som säger att de bara myseldar men...). Varför finns det inga mellanting? Antingen var 6e månad eller var 72e månad :shock:
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Shakespeare skrev:
ronald skrev:I Sundsvall gäller 2 sotningar/år inget mer eller mindre har ringt och kollat spelar ingen roll som sagt hur lite man förbrukar..
Om din panna inte står för husets huvudsakliga uppvärmning så är det väl vart 6e år som gäller? Dvs har man pelletskamin för myseldning behöver man inte sota 2ggr per år? (Sedan finns de väl dom som säger att de bara myseldar men...). Varför finns det inga mellanting? Antingen var 6e månad eller var 72e månad :shock:
mvh
Kan man inte få till det att man bara myseldar i pannan också :)
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Frasse Fräs
Ungskog

Inlägg av Frasse Fräs »

Idag ringde jag sotarkontoret och sade som det var, att jag bara eldat cirkus 40påsar sedan senaste besöket. No problemas sa dom och vi kom överens om att vi ses i februari igen när jag eldat några mer pallar.
Ung nog att veta allt
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ett tips är att gå in på sin kommuns hemsida.
Där letar man på en sök funktion och söker på sotning.
Då brukar man se vilken intervall som gäller.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar