hej!!
jag undrar om de är någon vänlig själ som kan förklara hur shunten funkar för jag får inte kläm på den ... uttempen är 50grader hur jag än gör å jag har bytt ventilen
mvh buzz
shunt???
Kolla att du inte mäter stigartempen för nära shunten det gjorde jag och det värdet vart helt galet!.... när jag flyttade mätaren längre bort på röret stämde det bättre:)
Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Jag ser att du har en CTC total och den har elektrisk shunt som styrs av styrkortet på pannan ..är det så att du vill ta bort den elektriska delen så är det bara att ta bort täckplåten som sitter runt shunten och sedan har du två täckpluggar upptill ovanför shunten som du tar bort och genom dom två hålen så tar du en vanlig spårmejsel och skruvar loss skruvarna men ej helt och då får du loss den elektriska shunten ..nu när den elektriska delen är borta så kan du kontrolera shuntens funktion genom att trycka på pinnen mitt i shunten så att den rör sig lätt om inte så kan du spraya 5-56 eller liknande på den rörliga delen och sedan motionera den tills den går lätt ..och när den går lätt så monterar du ihop allt igen.
Tipps när man har en sån shunt så kan det vara idé att motionera den typ en gång i månaden genom att vrida den till max och sedan tillbaka.
Tipps när man har en sån shunt så kan det vara idé att motionera den typ en gång i månaden genom att vrida den till max och sedan tillbaka.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd