Ta hål i aluminium
Ta hål i aluminium
Hej
Började montera ihop mitt MAFA Förråd (Villa Ute) för ett tag sen och nu börjar det ta sig! Dock har jag stött på ett problem. Det finns inget hål färdigt för montering av MAFA:s inspektionsluckan som försäljaren sålde med... detta därför att den inte är standard (enligt MAFA). Detta missade försäljaren att upplysa mig om:)! Så nu står jag här och undrar hur man på lättaste sätt tar ett stort fint hål i aluminium... samt vilka verktyg som behövs; Tigersåg?
Tacksam för förslag!
Började montera ihop mitt MAFA Förråd (Villa Ute) för ett tag sen och nu börjar det ta sig! Dock har jag stött på ett problem. Det finns inget hål färdigt för montering av MAFA:s inspektionsluckan som försäljaren sålde med... detta därför att den inte är standard (enligt MAFA). Detta missade försäljaren att upplysa mig om:)! Så nu står jag här och undrar hur man på lättaste sätt tar ett stort fint hål i aluminium... samt vilka verktyg som behövs; Tigersåg?
Tacksam för förslag!
Nu: Nibe Fighter 310p,
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10
080531 - 090531 5500kg
Sticksåg med metallblad fungerar bra i aluminium. Borra ett hål lika stort som bladet sedan är det "bara" att köra på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag har en inspektionslucka som jag köpte som tillbehör från MAFA. Jag måste bara ta ut ett hål för den i silon och skruva dit den. Men tack för tipset i alla fall.
Andra frågor, Taxen:
Har du egen inblåsdämpare i din MAFA silo eller har du MAFA:s inblås som ej behöver dämpare?
När jag monterar ihop inblåsningsröret (Fästet) med böjen blir det en liten kant inne i röret. Var det samma för dig? Tror du fyllningen fungerar tillfredställande ändå?
Andra frågor, Taxen:
Har du egen inblåsdämpare i din MAFA silo eller har du MAFA:s inblås som ej behöver dämpare?
När jag monterar ihop inblåsningsröret (Fästet) med böjen blir det en liten kant inne i röret. Var det samma för dig? Tror du fyllningen fungerar tillfredställande ändå?
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Menar du dämpmatta i bortre gaveln?Är hålet i förrådet mindre än rörets mynning,menar du?Sitter flänsen fast i röret,som du sen skruvar fast i förrådet?
Jag gjorde mitt blåsrör och anslutning själv så mitt rör sticker in ca 20 cm i förrådet.Är ditt förråd långsmalt eller fyrkantigt?
Motfrågor
Du får inte ha någon kant där vid röret för då kan den slå sönder pelletsen.Fila i sådana fall ner kanten.
Jag gjorde mitt blåsrör och anslutning själv så mitt rör sticker in ca 20 cm i förrådet.Är ditt förråd långsmalt eller fyrkantigt?
Motfrågor

Du får inte ha någon kant där vid röret för då kan den slå sönder pelletsen.Fila i sådana fall ner kanten.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Alltså "konen" där du fäster slangen (typ standard... samma som på bajsbilarna) har lite, typ 1-2 mm större innerdiameter än det böjda röret som det skall anslutas på... vilket leder till en kant (större till mindre) som jag tror kan skada pelletsen vid inblåsning.
Se bild:http://www.freewebs.com/loonq/temp.htm
Se bild:http://www.freewebs.com/loonq/temp.htm
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg
Det är ju svårt att få till det med nåt annat rör och det skall vara standard på dessa delar ihop.Enligt MAFA så är godstjockleken 3,6mm så det finns gods att fila på.Jag skulle ta isär rören och fila lite snett på böjens ände där de ansluts.Du kan ju fila en sträck på 2cm och sen kolla om det ser bättre ut.Det normala är annars att det skulle vara konröret som är mindre och då blir det inga problem.
http://www.mafa.se/
http://www.mafa.se/
Senast redigerad av Taxen den ons 20 aug, 2008 21:35, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletseldare sen -00
Precis... lite iriterande dock men imorgon blir det till att plocka fram filen:)
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.
080531 - 090531 5500kg
080531 - 090531 5500kg