Problem med kondens

Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ny provkörning på morgonen när panna hade "normal" temp vid uppstart utan att ha flyttat dragberänsaren.

KONDENS längst upp i röret :!: samt där nere.
Det här börjar bli ett mysterium, rökgastempen spelar inte någon större roll om den är 100gr eller 190 efter pannan. Låg eller hög effekt på brännaren ingen skillnad.

Pannan har med 99,9% säkerhet inga läkage invändigt, har kollat noga vid en vattentemp på 23gr och 1,5 i tryck.

Brännaren i sig kan inte tillsätta någon fukt.

Är det pelletsen (Vida) som har ett enormt fukt innehåll?? eller vad är det frågan om.
Har snart slösat en hel årsförbrukning pellets i pengar räknat på detta nu. Samt en hel semester, som jag skulle renoverat annat här på samt slöat lite.
Börjar nästan bli "roligt" och se om det går att lösa utan att byta panna.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om pelletsen var så blöt att de skulle åstadkomma dessa problem hade den smulat sönder bara man tittade på den.

Jag har ingen svar på varför du får dessa problem även med insatsröret, jag vet bara att sommaren är ett kasst tidpunkt att kolla sånt pga. draget som suger.

På hösten/vintern/våren kan jag köra brännaren på 6-9kW men på sommaren måste jag gå på 12kW för att få draget att fungera.

Luften har för tillfället (speciellt med den höga temperatur vi har nu) avsevärd mer fukt i sig än när det blir eldningssäsong, detta kan "hjälpa till" att det bildas kondens och ge dig grå hår (än mer grå hår?) så jag hade avvaktat lite om inte kondensbildningen är mycket kraftig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Vednisse

Nu har du kommit så långt att allt som har med rökgången borde vara OK !
Då borde draget bli bättre och ge en bättre utvädring av fuken i rökgaserna?

Om du forfarande har kondens så beror det på förkorta gångtider på pellets eldningen, som ej hinner få upp erfoderlig temperatur på matrialet som leder ut röken och kondens uppstår.

Även dragbegränsaren behöver sin överskotts temperatur för att göra sitt jobb !

Det finns tre lösningar på detta problem,
1 / Är att höja inmatat effekt,på så sätt ge en högre rökgas temperatur.
2 / Ge pelletsbrännaren längre gångtider, därmed längre uppvärmningstid
till rökgången.
3/ Eller att göra båda delarna.

Hur kondens uppstår,

Det går att likna med daggen ute i gräset tidigt på morgonen, detta uppstår av att varm dag och kall natt som kyler av den varmare dagsluften och därmed fäller ut vatten droppar ur luften.

Samma sak gäller rökgaser som möter en kall yta som inte hinner få upp erfoderlig temperatur på rökgångens matrial ! Och kondens uppstår!

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Problemet verkar vara löst så genom att ha flyttat/bytt dragbegränsaren till rensluckan som jag satt i jämnhöjd med rökröret.
Då får jag med mig den värmen jag har ut ifrån pannan genom det långa rökröret och kan ventilera bort kondensen snabbt.

Detta är igentligen en felaktig placering av dragbegränsaren, den borde ha suttit lite längre upp övanför rensluckan eller under. Men det går inte pga. omständigheterna, men skit samma om det fungerar.

Draget är kasst nu, upplevs dock som bättre vid fallröret på brännaren än vid rensluckan. Ska kolla med instrumentet sen, Eurofiren verkar inte ha några bekymmer att gå med det drag som finns. Har inget överryck i pannan och brännaren blir inte "bakvarm", fallröret blir bara ljummet.
Tappar från 120gr mätt så långt ner i utgången av panna det går till 60gr 80cm från toppen av skorstenem nu (dragbegränsaren stängd), sjunker dock inte många grader när den är öppen heller.

Har ett roligt effektspjäll liggandes att exprimentera med...tar det när eldningssäsongen kommer. I orginalutförande sänker det tempen ut ur pannan ca:30gr.

Ska dock göra en testkörning med neovapellets så fort förrådet är tomt, installatören hävdade att fuktinnehållet var högt i mina Vidapellets.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Vednisse
Bra att du hittat en lösning som passar din sommar eldning.
Den kommer även att fungera mycket bra när huset behöver mer effekt
till vintern när mer värme behövs.
Placeringen av dragbegränsaren ur fuktions synpunkt är det inget fel
på den placering som du beskriver av dragbegränsaren är helt OK.

Dragbegränsare Z 150 har så stor nogarnhet att denna mäter rätt undertrycket.

Om Juster vikten är utjusterad 10mm
Måttet mätes emellan luckans blad och trimviktens mitt.
Det finns även en bild klistrad på luckan som visar hur man mäter in
trimvikten för att erhålla rätt inställning.

Här erhålles 1mm Vp eller ca 10 Pa undertryck.
Vid pellets eldning är rekommenderat drag 10 < 15 Pa
eller 1 < 1,5 mm Vp

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Har satt en Tigex där, räcker den till i vinter bryr jag mig inte om att "knöla" dit min KW Z150.

/Vednisse
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Har nu tömt och sotat/rengjort allting och hällt på neovapellets, dessa brinner 20-25gr varmare :? än vidapellets.
Har mätt upp matningen av pelletsmängden och den är lägre med neova (dock jämnare), fick ändra inställningarna för att uppstarten skulle gå lika perfekt som med vida.

Driftinställningarna är har är oförändrade, ser bra på lågan och det matar/brinner jämnare med neova. Kanske är det för att matningen bli jämnare som dom brinner varmare.

Ska jämföra aska osv. när jag kört ett par veckor.

Har fyra pallar Vida och tänkte beställa fyra till nu i höst, blir kanske neova istället. Vet inte om jag fick tag på några bra säckar, men där var inte mera spån än i vidasäckarna (lite). Däremot betydligt mera fint damm, samt att dom luktar illa.

/Vednisse
Skriv svar