Jag har problem....

Skriv svar
tr5
Prima virke

Jag har problem....

Inlägg av tr5 »

....Inte med själva pelletsbrännaren, utan pannan. Det är en CTC1100 från 93. Jag har nu kört med pellets i tre veckor. Problemfritt.
Men i morse när jag tittade till pannan hade den stannat. Den hade nyss gått, för temp låg fortfarande över tillslagstemp.
Jag fick ut spänning till cirkulationspumpen, men inte till brännaren. Det gick inte att få igång elpatronen heller.
Det finns en "maxtemperatur"-automatsäkring. Den hade, så vitt jag kunde se, inte löst ut. Det hjälpte iallafall inte att trycka på den, det kändes som om den satt i botten. Det finns en 0,63A finsäkring innanför panelen och den var hel. När jag hade hållt på och felsökt länge och väl tryckte jag på "maxtemperatur"-säkringen igen och elpatronen small igång. Nu fick jag ström till brännaren också.
Kopplade över till brännardrift för att se vad som hände.
Nu har pannan stannat igen och går inte att få igång. Exakt likadant som från början.
Funderar på om det glappar nånstans.

Några ideer om vad jag skall göra?
Någon som vet när maxtermostaten skall lösa ut?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Eftersom det hände något sist du återaktiverade säkringen så hade jag tillfälligt provat bygla över maxtemperatur-säkringen för att se om det är den som är trasig. Men prova bara det om du vet vad du gör och glöm för allt i världen inte att vara noga med att bryta huvudströmmen i proppskåpet innan du rotar. Sen måste du hålla noga koll på panntemperaturen tills du har en ny temperatursäkrning.
tr5
Prima virke

Inlägg av tr5 »

Ett annan sak, som kan hänga ihop med detta är att antingen brännarens och eller pannans temp.givare verkar driva. Vid installationen låg värdena någon eller några grader från varandra. Nu verkar pannans termometer visa 5-7 grader mer än brännarens.
Brännaren är en Baxi Eurofire
Magnus
Entusiast!

Re: Jag har problem....

Inlägg av Magnus »

tr5 skrev:Det finns en "maxtemperatur"-automatsäkring. Den hade, så vitt jag kunde se, inte löst ut. Det hjälpte iallafall inte att trycka på den, det kändes som om den satt i botten.
Jag har en CTC fast inte 1100. Min maxtemperatursäkring har löst ut några gånger när jag lagt frånslag på brännarens termostat för nära maxtemperaturgränsen. Jag har för mig att den skall lösa ut vid 92 grader.

Sedan går den ej att återställa förrän pannan kallnat under 60 grader.
Kan det vara så att pannan kallnade när du höll på och felsökte "länge och väl" ?

Prova nästa gång med att låta pannan svalna och sen trycka på återställningsknappen.

Jag har inte brännarens strömförsörjning kopplad över pannans maxtemperatursäkring utan den matas separat. Detta för att om säkringen skulle lösa ut så överhettas brännaren. Brännaren (jag har en Biona) mår bäst av att själv få reglera ner och avsluta förbränningen. Möjligt att din brännare klara av att bara bryta strömmen, men jag tycker inte det verkar bra.

För att skydda pannan har jag istället en maxtemperaturventil som kyler pannan genom att dumpa varmvatten och ta in kallvatten i varmvattenberedaren (ett arv från tiden då pannan kördes på ved).
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
tr5
Prima virke

Inlägg av tr5 »

Nu börjar jag få kläm på det här. Efter ett par omgångar har jag insett att det går att återställa när pannan kommit under 60 grader. Nu senast har jag ställt brännaren så den slår av vid 82 grader. Dock fortsätter värmen att stiga några grader under renblåsningen. Nu senast hade jag möjlighet att sitta och övervaka pannan och när temperaturen gick från 85 till 86 grader löste skyddet ut.
Det verkar som om felet sitter i pannans maxtermostat för jag har kört brännaren till 85 grader hela tiden innan.

En lustig bieffekt är att pannans och brännarens termometrar för tillfället följer varandra exakt.
Hakke
Ungskog

Inlägg av Hakke »

Lustigt problem med maxtermostatsäkringen.
Jag hade samma problem förra helgen på min CTC1100 -97. Varken elen eller oljan funkade men när jag som ABSO föreslog kopplade förbi maxtermostatsäkringen genom att koppla ihop inkommande och utgående ledning till säkringen gick det bra.
Enligt instruktionsboken ska denna kunna lösa ut vid extremt kalla utetemperaturer - öh i april??

Innan jag lokaliserat problemet och lyckats koppla förbi säkringen tyckte jag detta var en ypperlig ursäkt att beställa en BioSolpanna vilket jag haft svårt att motivera så länge pannan fungerade.
På måndag kommer den och sen blir det till att skruva solpaneler:-)
BioSolpanna med Bionabrännare och 10 kvm SchuchoSol. Dovre 2200 spisinsats och Saab BioPower
Magnus
Entusiast!

Inlägg av Magnus »

tr5 skrev: Nu senast hade jag möjlighet att sitta och övervaka pannan och när temperaturen gick från 85 till 86 grader löste skyddet ut.
Det verkar som om felet sitter i pannans maxtermostat för jag har kört brännaren till 85 grader hela tiden innan.

En lustig bieffekt är att pannans och brännarens termometrar för tillfället följer varandra exakt.
Jag har inte kollat i dokumentationen exakt vad specifikationen för termostaten är för min panna. Sen är det ju så att allting har toleranser och det kan nog variera ett par grader + och -.

Huruvida det finns nån åldringseffekt på termostaten vet jag inte. Nånting har uppenbarligen förändrats från det att det fungerade till att den började lösa ut. Oftast är det väl den mänskliga faktorn...(?) :D

Lösningen i ditt fall är väl i så fall att köra till 82 grader. Är ditt problem löst då?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
tr5
Prima virke

Inlägg av tr5 »

För tillfället funkar det. Brännaren slår av vid 79 och temperaturen forsätter upp till ca 82.
Det konstiga är att jag kört brännaren med frånslag vid 85 i tre veckor utan problem. Temperaturen bör ju ha forsatt upp några grader även då. En teori är att det större värmebehovet tidigare har gjort att tempen inte forsatt stiga på samma sätt. Känns dock lite långsökt med tanke på hur liten marginal det handlar om.
I morgon skall jag försöka få tag i spec. för termostaten. Jag vill köra med så stor hysteres som möjligt, men inte ligga så nära maxtemp att jag riskerar ofrivilliga stopp.

Jag håller även på och provar mig fram hur lågt jag kan låta temperaturen gå utan att få problem med varmvattenförsörjningen. Nu ligger jag på 65 grader.
tr5
Prima virke

Inlägg av tr5 »

Det måste ha varit maxtermostaten. Igår packade den ihop och sa adjö.
Enligt rörmokaren som felsökte och satte i en ny skall den lösa ut vid 93 grader
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag fick byta ut min max termostat för 2 år sedan ..lika var det där att den löste ut allt för tidigt
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar