Backup till pelletsbrännaren?
Backup till pelletsbrännaren?
Just nu så har jag bara pelletsbrännaren i pannan till uppvärmning av huset och varmvattnet. Skulle det vara bra att köpa en elpatron till pannan så jag kan köra på den ifall brännaren lägger av mitt i vintern eller om man reser bort i 1-2 veckor?
Har en Tb Mini som jag kör på läge 2 (6kW) under det varmare halvåret och under vintern räcker läge 3 (9kW) enligt tidigare ägaren till huset då jag inte bott där mer än 2 månader nu. Tror ni att en elpatron på 6kW räcker till? Verkningsgraden blir väl lite högre från elpatronen än från pelletsbrännaren som sitter i veddelen på en olje/ved kombipanna?
Har en Tb Mini som jag kör på läge 2 (6kW) under det varmare halvåret och under vintern räcker läge 3 (9kW) enligt tidigare ägaren till huset då jag inte bott där mer än 2 månader nu. Tror ni att en elpatron på 6kW räcker till? Verkningsgraden blir väl lite högre från elpatronen än från pelletsbrännaren som sitter i veddelen på en olje/ved kombipanna?
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Om du har möjlighet att sätta dit elpatron så är det en bra idé, alltid bra med backup, hur mycket effekt du behöver beror ju lite på hur stor förbrukning du har, men jag skulle tro att du kan köra på 6kW relativt hyfast så länge det inte blir en riktig vargavinter.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det sitter tre såna 50mm pluggar på framsidan av pannan direkt ovanför oljebrännardelen. Det är väl där man sätter in elpatroner, jag har ju kvar lucka och roster till veddelen, dock vet jag inte om det går att sätta tillbaks luckan.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Med tanke på storleken av hus räcker det inte med 6 kW då det är som kallast för att hålla 21° inne men det viktiga är att det aldrig kan frysa sönder o det kommer det inte att göra, Klarar dej nog ner mot 10-15 minus med normal innetemp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ok då borde det räcka till. Kör jag med el när vi är borta typ en vecka så behöver det ju inte vara 21 grader inne heller. Å skulle det vara så att brännaren lägger av under vintern så har jag ju braskaminen att elda i ifall det blir för kallt.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Jag har 6 kW i min panna, som André säger så kan det vara lite klent OM det är en vargavinter, det är det sällan där vi bor, vet inte riktigt var du bor fremar, men för oss har det räckt med det . Bra backup , plus att du klarar att bygga dit utan några större el ändringar.
MVH// Dave
MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Jo precis såg att jag inte hade skrivit in det. Det blir ju inte så värst kallt här heller på vintern, inte så ofta iallafall.Dave skrev:AAH, Värmland du sköna , ser jag nu![]()
MVH// Dave
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Oki, jag brukar bara ta och stänga av brännaren på morgonen och sota senare på dagen/kvällen. Nu de senaste veckorna har jag testat med att bara köra brännaren på morgonen och sen innan jag lägger mig. Pannan går ner till ca 5-60 grader då och sen eldar jag upp den till ca 85.
Verkar spara rätt mycket pellets på det, så de blir nog att investera i nån annan termostat än den som styrde oljebrännaren till våren. I Juni snittade jag på 10kg pellets om dagen, nu i Augusti som ju varit kallare och regnigare än Juni så har det hittills gått ca 6kg pellets om dagen. Skulle göra ca 300kr i månaden nu under sommaren.
Verkar spara rätt mycket pellets på det, så de blir nog att investera i nån annan termostat än den som styrde oljebrännaren till våren. I Juni snittade jag på 10kg pellets om dagen, nu i Augusti som ju varit kallare och regnigare än Juni så har det hittills gått ca 6kg pellets om dagen. Skulle göra ca 300kr i månaden nu under sommaren.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Jag tror du gör rätt i att investera i termostat, det tjänar du in snabbt. Det är en fördel att ha så långa körtider som möjligt, kör själv med 20 graders hysteres. En annan investering som jag är väldigt nöjd med är styrningen av shunten, när man väl har trimmat in den så undrar man varför man inte investerade i det tidigare
MVH// Dave

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Hej
backup till pellets, ja jag har ju ctc:n med inbyggd elpanna så det funkar bra, jag har också möjligheten att gå tillbaka till vedeldning om det skulle skita sig med strömmen också på vintern. har också en inverter 12 v-220v som driver dels elementets cirkp. och pannans skit laddningspump för varmvattnet, så vid totalt stömlöst skall jag nog klara mej.
Trevlig helg
Håkan
backup till pellets, ja jag har ju ctc:n med inbyggd elpanna så det funkar bra, jag har också möjligheten att gå tillbaka till vedeldning om det skulle skita sig med strömmen också på vintern. har också en inverter 12 v-220v som driver dels elementets cirkp. och pannans skit laddningspump för varmvattnet, så vid totalt stömlöst skall jag nog klara mej.
Trevlig helg
Håkan
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.