Skruv till nytt förråd
Skruv till nytt förråd
Hej
Funderar på att bygga ett nytt förråd på utsidan av huset för att slippa ha ett veckoförråd inne och har då 2 funderingar.
1. Räcker det med en skruv från förrådet på utsidan till brännaren eller måste jag ha ett mellanförråd inne?
2.Vad ska man ha för sorts skruv?
/
Markus
Trevlig sommar
Funderar på att bygga ett nytt förråd på utsidan av huset för att slippa ha ett veckoförråd inne och har då 2 funderingar.
1. Räcker det med en skruv från förrådet på utsidan till brännaren eller måste jag ha ett mellanförråd inne?
/
Markus
Trevlig sommar
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
Vikingbio
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Det beror lite på hur det ser ut hos dig. Som grundtips kan jag säga att: En enkel rak skruv bör luta ung 45 grader och då bör du ha minst 45 graders lutning för slangen till brännaren. Får detta plats utan problem hos dig
Beskriv gärna mer hur det ser ut och vilken lösning du vill ha för bättre svar
Beskriv gärna mer hur det ser ut och vilken lösning du vill ha för bättre svar

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Svar : nej, det fungerar inte, från pannrummet till ytter fasaden är det 3 meter.
Min tanke var att gå i golvet för att sedan ha en böj upp till brännaren (som ett liggande [J]) då rummet utanför mitt pannrum har en dörr i vardera ände. Mitt problem är att jag har pannrumet mitt i huset och det är ca:2x1.5m stort eller litet
så jag hoppas det finns en bra lösning på det hela.
/
Markus
Min tanke var att gå i golvet för att sedan ha en böj upp till brännaren (som ett liggande [J]) då rummet utanför mitt pannrum har en dörr i vardera ände. Mitt problem är att jag har pannrumet mitt i huset och det är ca:2x1.5m stort eller litet

/
Markus
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
Vikingbio
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Ett problem med skruv är att den kan stiga med 45 grader som mest och att böjarna inte kan vara speciellt skarpa. Jag löste det genom att lägga stigningen utanför huset för att sedan gå i takhöjd till brännaren. Kan det vara en lösning för dej? Eller har du någon lämplig vägg som stigningen kan läggas vid? Maxlängd ca 12 meter
En annan lösning är att ha en sugmatning i en tunnare slang. Den kan läggas mer flexibelt tom rakt lodrätt. Det blir genast dyrare eftersom du nu behöver tre matningar En i tanken, en till sugmatningen, en sista biten till brännaren. Fördelen är att du kan flytta pellets längre avstånd.
En annan lösning är att ha en sugmatning i en tunnare slang. Den kan läggas mer flexibelt tom rakt lodrätt. Det blir genast dyrare eftersom du nu behöver tre matningar En i tanken, en till sugmatningen, en sista biten till brännaren. Fördelen är att du kan flytta pellets längre avstånd.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Vill påstå att det räcker med två matningar: En i tanken ut till sugmatningen och den andra efter sugmatningen till brännaren. Men det blir dyrt ändå.....Stugsittaren skrev:Det blir genast dyrare eftersom du nu behöver tre matningar En i tanken, en till sugmatningen, en sista biten till brännaren. Fördelen är att du kan flytta pellets längre avstånd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Re: Skruv till nytt förråd
Hej Markus,Solve75 skrev:Hej
Du kan köra en horisontell, eller svagt lutande skruv från förråd direkt till brännaren utan mellanförråd. Lutning bör vara mycket låg. Kontakt producenter av skruvar, så kan dom ge rekommendationer.
Med dom standardskruvar som säljs, så har dom som oftast en lutning på 45 grader och en längre skruv, ca. över 2 meter, kräver dosering efter skruven eller via mellanförråd.
Jag tror man bra kan lyfta 60 grader med kärna i skruv, typ Janfire. Annars finns vertikale skruvar som kan kombineras med horisontella skruvar. Se evt. ritning på www.matene.com som exempel.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag räknade med sugmatningen som den tredje matningen.Roli skrev:Vill påstå att det räcker med två matningar: En i tanken ut till sugmatningen och den andra efter sugmatningen till brännaren. Men det blir dyrt ändå.....Stugsittaren skrev:Det blir genast dyrare eftersom du nu behöver tre matningar En i tanken, en till sugmatningen, en sista biten till brännaren. Fördelen är att du kan flytta pellets längre avstånd.