Vilken maxtemp i tankbotten?
-
- Lärjunge!
Vilken maxtemp i tankbotten?
Svärfars panna är nu installerad och klar. Atmos 35:a med 2*750 och laddomat 21. Installatören påpekade att bottentempen aldrig någonsin fick överskrida 40 - 45 grader. Är lite nyfiken på varför och hittar inget specifikt när jag söker i forumet.
Det enda jag vet är att när jag själv för några år sedan eldade med ved mot laddomat 4030 och 500 liter så brukade jag ladda ungefär 95* / 90* /87* på de tre mätarna
Det enda jag vet är att när jag själv för några år sedan eldade med ved mot laddomat 4030 och 500 liter så brukade jag ladda ungefär 95* / 90* /87* på de tre mätarna
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
-
- Pannrumstomte!
Nja, det är väl för att Laddomaten ska kunna hålla pannan sysselsatt, så att säga. När du har eldat upp tankbotten till över 80°C blir pannan lätt tämligen varm, varvid fläktar stannar, SYR-ventiler öppnar och det spottar och fräser i största allmänhet.
Men så länge det finns vatten på 40° att blanda in är det ju inget problem.
Jag har för övrigt 3*750 liter till min DC 35 SF, och tycker att det är precis lagom. Du kan inte räkna med att elda mer än ett inlägg ordentligt när det bara finns 1500 liter vatten att värma upp.
Men så länge det finns vatten på 40° att blanda in är det ju inget problem.
Jag har för övrigt 3*750 liter till min DC 35 SF, och tycker att det är precis lagom. Du kan inte räkna med att elda mer än ett inlägg ordentligt när det bara finns 1500 liter vatten att värma upp.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumshärskare!
Det verkar konstigt att säga så.Att bottentempen aldrig någonsin skall överskrida 40 - 45 grader.
Det finns ju rätt mycket säkerhetsmarginal i laddtemp från laddomaten.
Jag kör med 82 graders termostat i laddomaten och tankarna brukar laddas med ca 90 grader första varvet.
När dom har laddas fulla med 90 gradit vatten och man forsätter att elda brukar det bli ungefär runt 100grader.
Det finns ju rätt mycket säkerhetsmarginal i laddtemp från laddomaten.
Jag kör med 82 graders termostat i laddomaten och tankarna brukar laddas med ca 90 grader första varvet.
När dom har laddas fulla med 90 gradit vatten och man forsätter att elda brukar det bli ungefär runt 100grader.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumstomte!
-
- Lärjunge!
Ok! Så på ett rejält inlägg kan man tänka sig att man har "full tank" så att säga. Det sitter ju inga mätare på mitten så man får ju ingen järnkoll på var skiktningen befinner sig i tankarna.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
-
- Pannrumshärskare!
-
- Stor entusiast!
Hej
Vad finns det för anledning att köra upp tankarna till kokpunkten det är väl ingen ångmaskin man eldar upp
Jag försöker ladda så att tankarna blir max 60 gr i botten.det ger vad jag för står minst spillvärme
En viktig sak är att ha tillräckligt stora tankar i förhållande till pannans effekt o ved volym,då är det betydligt lättare att elda med ved
Vad finns det för anledning att köra upp tankarna till kokpunkten det är väl ingen ångmaskin man eldar upp
Jag försöker ladda så att tankarna blir max 60 gr i botten.det ger vad jag för står minst spillvärme
En viktig sak är att ha tillräckligt stora tankar i förhållande till pannans effekt o ved volym,då är det betydligt lättare att elda med ved
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumstomte!
Just det där att inte ha termometer på mitten tycker jag är skräp. Det fanns inte i original på mina tankar heller, utan bara uppe och nere. Men jag monterade termometrar i det övre av de två elpatronsuttagen på slavtankarna. Där kommer den ungefär 1/3 upp från bottnen, något som jag tycker är idealiskt när man ska lägga in mer ved. De övre 2/3 spelar ingen större roll, men det är när det börjar bli varmt i den nedre tredjedelen som jag får börja dosera hur mycket ved jag lägger in.
I och med att jag har solpaneler utnyttjas de tänkta dykrören till termometrar på tekniktanken av solstyrningen, så det blev två termometrar över därifrån. Passade perfekt till de andra två tankarna.
I och med att jag har solpaneler utnyttjas de tänkta dykrören till termometrar på tekniktanken av solstyrningen, så det blev två termometrar över därifrån. Passade perfekt till de andra två tankarna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
-
- Pannrumshärskare!