Plugga igen värmerör??
Plugga igen värmerör??
Jag tänkte ta bort ett element och undrar om det finns något sätt att plugga igen rören till elementet nere i källaren? jag har gamla järnrör. Finns det klämringskopplingar till det? jag vill hellst inte anlita en rörfirma för det, dom tar ju tusenlappar bara för ett jobb som tar max en timme.
CTC 265 Från 1966 (men letar efter något nyare)
Baxi Eurofire -06
Baxi Eurofire -06
-
- Pannrumstomte!
På Hornbach kostar de cirka 70 kr för dimension lämplig till element.
Rekommenderar det stället starkt till alla som i göteborgsregionen.
Priser i full klass med rinkaby på det mesta och ett mycket bra sortiment med självplock som lösgodis.
Priser i full klass med rinkaby på det mesta och ett mycket bra sortiment med självplock som lösgodis.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Har tyvärr blivit lite sämre med sortimentet än vad de var när de öppnade.elvis skrev:På Hornbach kostar de cirka 70 kr för dimension lämplig till element.
En del mindre gångbara detaljer har försvunnit, priserna har höjts och det finns inte alla dimensioner på en del material, men det finns fortfarande mycket "godis" att plocka i kvar.
Sedan behöver man ju inte vänta om man har glömt att köpa något eller köpt för få till antalet. Vilket ju nästan brukar vara regel när man handlar på postorder, trots att man tycker sig ha gjort "värdens bästa projektering och inköpslista" så nog sjutton saknas det något när man väl står där och skall skruva ihop grejerna.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Fröträd
Är det denna som menas?
http://www.vateknik.com/produktkatalog/ ... 202005.pdf
http://www.vateknik.com/produktkatalog/ ... 202005.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Den såg fet ut, Taxen. Minsta dimensionen 50 mm. På bilden i pdf-filen står de och drar åt multifixen med fyra M10 bultar...
Funkar det inte med en vanlig propp? T ex http://www.rinkabyror.se ->Rör och rördelar->Klämringskopplingar->Proppar (går inte att länka direkt)
Det kan väl inte vara alltför dyrt att blinda ett rör? Jag menar, t ex en vanlig Ballofix gör jobbet och den kostar väl högst en dryg hundring? Nu vill du säkert blinda av helt och inte ha en ventil som någon kan komma åt, men jag tycker ändå att det inte ska behöva kosta några pengar att tala om. Närmsta VVS-butik har säkert en lösning åt dig.
Funkar det inte med en vanlig propp? T ex http://www.rinkabyror.se ->Rör och rördelar->Klämringskopplingar->Proppar (går inte att länka direkt)
Det kan väl inte vara alltför dyrt att blinda ett rör? Jag menar, t ex en vanlig Ballofix gör jobbet och den kostar väl högst en dryg hundring? Nu vill du säkert blinda av helt och inte ha en ventil som någon kan komma åt, men jag tycker ändå att det inte ska behöva kosta några pengar att tala om. Närmsta VVS-butik har säkert en lösning åt dig.
Brännare: Ecotec [2003]
Panna: Ariterm Biomatic [2008]
Pelletsförråd: 200 l tunna
Hus: Gammal stuga med stor tillbyggnad, bo 135, bi 110 m2 [1946/1970]
Panna: Ariterm Biomatic [2008]
Pelletsförråd: 200 l tunna
Hus: Gammal stuga med stor tillbyggnad, bo 135, bi 110 m2 [1946/1970]
Jag har använt en del klämringskopplingar för stålpipa när jag byggt ut /byggt om värmesystemet och då har det varit samma typ som vanlig klämringskoppling till koppar men den för stålpipa har klämringen varit av både plast i ena typen och gummi i den andra typen båda typerna har tätat till 100% och som röris sa "är kopplingen tät när systemet är kallt så är den garanterat tät när systemet är varmt och det för att kopplingen och packningen sväller vid varm system" ..dyra javisst men smidigt ..men om jag inte minns fel så är det inte så dyrt med rörgängssatser men jag minns inte var humm kan det varit på www.verktygsboden.se ?.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd