Hej
Har ett relativt nyinstallerat system sen i april. Passade på och bytte alla termostater på mina element (huset är från 1964) då jag kastade ut oljepannan och installerade min Värmebaronen Comet med Eurofire-brännare. Men jag är lite osäker på hur jag ska kunna justera pannan och termostaterna? Jag har försökt skruva lite under april och maj men vädret har varit så varierande så det har antingen blivit för kallt på kalla dagar eller för varm på varma dagar...
Så hur har ni andra gjort? Dels finns det ju en värmekurva samt förskjutning att ställa in på pannan. Och sen har jag ju termostaterna på elementen. Några taktiska tips? Blir kanske lättare att få till när det finns lite kyla ute och lite jämnare utomhustemp?
/Shootking
Justering av termostater och pannan
Justering av termostater och pannan
Senast redigerad av shootking den sön 06 jul, 2008 08:11, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
Shuntstyrning
Hej
Jag tror att lösningen på Ditt problem heter shuntstyrning. En givare (termostat), inomhus eller utomhus, känner av om det är varmt eller kallt och styr sedan den motordrivna shunten vid pannan att släppa ut mer eller mindre varmvatten till radiatorerna. Med radiatortermostaterna kan du sedan om det behövs balansera värmen t.ex. mellan över- och undervåning.
Om Du letar i äldre inlägg hittar Du en lång diskussion om det är bäst med inomhus- eller utomhusgivare. Båda varianterna funkar.
Jag tror att lösningen på Ditt problem heter shuntstyrning. En givare (termostat), inomhus eller utomhus, känner av om det är varmt eller kallt och styr sedan den motordrivna shunten vid pannan att släppa ut mer eller mindre varmvatten till radiatorerna. Med radiatortermostaterna kan du sedan om det behövs balansera värmen t.ex. mellan över- och undervåning.
Om Du letar i äldre inlägg hittar Du en lång diskussion om det är bäst med inomhus- eller utomhusgivare. Båda varianterna funkar.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.