Offert på CTC V35 + 1500L

Här diskuteras allt kring vedeldning
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Pannbytet är nära nu. Besked ska lämnas nästa vecka.
Det lutar åt atmos DC35 som det ser ut nu.
Mina önskemål blir dock fortfarande avvisade av den tilltänkta installatören.
Jag önskade som jag tidigare skrev förutom sedvanlig installation 2 * 750 med 90 mm samt thermomatic CBJ. Blir dock fortfarande tillrättavisad med att 3 * 500 med 40mm är betydligt bättre, samt att thermomatic CBJ är helt värdelös med hänvisning till citatet "-Jag har varit rörmockare i 35 år så jag vet"

Beträffande varmvattnet är det endast förådsberedare som hittils diskuterats. Huruvida tankarna och isoleringen förhåller sig kan jag bara spekulera till 2 * 750 med 90 mm som fördel. Ang thermomatic CBJ vet jag att min egen fungerade 100% perfekt, min pappas och min brossas samt alla på alla förekommande forum verkar vara 100 % nöjda med CBJ. För att inte tala om när den blev testvinnare för några år sedan och dessutom är bland det billigaste på marknaden.

Varför är det såhär? Har installatören extra stora marginaler på 500 liters tankar och den alternativa automix regleringen eller är jag helt dum i huvudet med mina egna önskemål.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja vist är det konstigt hur rörkrökarna tänker.
Om jag hade varit dig så hade jag specat vad jag ville ha.
Alltså det är det här jag vill att du skall instalera.
Take it or leave it !

Eller så handlar du själv panna och ack tankar.Ack tankarna kan du ju baxa på plats själv.Likaså pannan. Sedan så letar du efter en instalatör som vill koppla ihop grejerna åt dig.Ta hem han på timma.
Om jag förstått det rätt så har du ju ett fungerande värmesystem så någon jätte panik kanske det inte är.

Och om du inte har kalk rikt vatten så skall du naturligtvis ha dubbla slingor i din tank.Med dubbla blandningsventiler.
Det gäller att stå på sig.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Jadu, jag vet inte hur han/de tänker frågan är ju bara vem som har rätt. Det där med dubbla vv-slingor hade vi också som önskemål från början vilket avfärdades med att vi sätter aldrig annat än förrådsberedare. Det är bättre.

Jag får känslan av att man vill sälja standardiserade system som går snabbt att haffsa ihop. Att kunden inte lägger sig i och håller käften i tron om att han fått det bästa.

Detta är troligen enda gången jag får vara med om en ved installation och det är så kul att plocka det man själv vill ha. :-)
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja att dubbla vv slingor är bättre än en beredare kan man nog säga är vetenskapligt bevisat. Men om du har mycket kalk i vattnet skall du välja en beredare.Gärna en stor som går långt ner i tanken.
Men det är ju du som ska ha grejerna och bestämmer.Säg det åt han.
Vill du ha dubbla slingor så skall han ju naturligtvis sätta in det.

Jag tror 3st rekomenderade mig att sätta in 2st 500L tankar. :roll:

Nej jag tycker du skall byta röris.Eller säg åtminstonde det till han att om han inte sätter in vad du vill så kommer du byta.

Stå på dig!

Edit: Borttagning av direktcitering av ovanstående inlägg / Roli / moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag nöjde mig med 40 mm PUR-isolering, men det beror på att om jag hade isolerat mer hade jag fått sätta in ett element vid sidan om tankarna istället. Kändes ganska meningslöst.

Men nu har jag ju solpaneler, så jag utnyttjar läckaget av värme + ett element som redan finns till att smygvärma källaren lite hela sommaren. Blir bättre klimat där då. Varmvattnet ligger ändå på 55-70°, så det är varmt nog.

Två varmvattenslingor fungerar utmärkt. Vill man värma hela tanken elektriskt, eller värma den med sol, kan det finnas en fördel med dubbla tankar, då man kan köra den alternativa värmen i bara en tank. Men det beror på hur man väljer att koppla in saker.

Sluten expansion fungerar med vedeldning, bara kärlet är stort nog! Mitt ser ut som en sjökrigsmina...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:Pannbytet är nära nu. Besked ska lämnas nästa vecka.
Det lutar åt atmos DC35 som det ser ut nu.
Mina önskemål blir dock fortfarande avvisade av den tilltänkta installatören.
Jag önskade som jag tidigare skrev förutom sedvanlig installation 2 * 750 med 90 mm samt thermomatic CBJ. Blir dock fortfarande tillrättavisad med att 3 * 500 med 40mm är betydligt bättre, samt att thermomatic CBJ är helt värdelös med hänvisning till citatet "-Jag har varit rörmockare i 35 år så jag vet"

Beträffande varmvattnet är det endast förådsberedare som hittils diskuterats. Huruvida tankarna och isoleringen förhåller sig kan jag bara spekulera till 2 * 750 med 90 mm som fördel. Ang thermomatic CBJ vet jag att min egen fungerade 100% perfekt, min pappas och min brossas samt alla på alla förekommande forum verkar vara 100 % nöjda med CBJ. För att inte tala om när den blev testvinnare för några år sedan och dessutom är bland det billigaste på marknaden.

Varför är det såhär? Har installatören extra stora marginaler på 500 liters tankar och den alternativa automix regleringen eller är jag helt dum i huvudet med mina egna önskemål.
Klart att installatören vill sätta in många tankar, Det blir dyrare för kunden då det går mer rör + mer tid att installera..
Flera tankar ger mer förluster oxå, sen så blir det då ingen fördel att ha flera tankar då man ska få bra skiktning..
Blir även sämre skiktning med dålig isolering, 90 mm pur som Andreas skrivit ska det va..

Utan shuntstyrning kommer det bli ett uselt system, Cbj SKA han ha..

Ang detta med beredare/slingor så bör det väljas slingor o dessa ska vara på 15 meter/st o vara utdragna, Den i botten 90-100 cm från botten o upp o den övre 45-50 cm från toppen o ner då kommer det att bli bra.. :wink:
Med slingor har man vv direkt tanken börjat laddas medans beredare tar ett tag innan man får vv, Snabbast är om man har en tappvattenautomat som är kopplad på röret mellan laddomat/tank då finns obegränsat med vv direkt pannan fått upp flåset..
Även skiktningen/mängd vv blir högst med TVA, Även kan det faktiskt bli billigast med TVA då kopparslingorna är dyra nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
heddan
Ungskog

Inlägg av heddan »

CBJ skall det vara, fungerar klockrent. Och absolut inget system som styr på utetemperatur, kostar bara mer, är mer komplicerat och fungerar sämre.

Kan man inte rekommendera en liten systemtank på 500l med VVB/slingor och en eller flera stora tomma tankar som man kan koppla bort sommartid. Kanske även Laddomat 5030 emellan systemtanken och de övriga tankarna så behöver de inte ens stå i närheten av vedpannan.

Så mycket isolering som möjligt på tankarna. På vintern spelar lite förluster från tankarna ingen större roll men på sommaren gör de ju ingen nytta alls. Sedan är det få och stora tankar och inte tankar som är fyrkantiga som gäller om man är ute efter lite förluster.

Alla verkar förorda slingor för VV-beredning framför en beredare? Om jag har 40grader i tanktoppen får jag då ut 40gradigt varmvatten med slingor? Det gör man då med en beredare.

Angående slutet kärl har jag då inga problem med det vid vedeldning. Att det skulle vara sämre vid kokning är väl liten risk, det krävs ju tre oberoende säkerhetssystem vid vedeldning som skall förhindra övertryck och att alla dessa skulle fallera... Men räkna på ett större än 10%, helst 15%. Jag har c:a 1200l i systemvolym och ett tryckkärl på 140l (11,6%) och då varierar systemtrycket 0,6-1,5bar. det är alltså på gränsen att vara för litet.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med rätt utformade slingor går det få ut bra med ducsh vatten då tanken är 40°
Oftast är det en 15 meters slinga + en 10 meters men det är inte ens säkert dom är utdragna utan kan va som en tub el i sämsta fall som en kringla, Men har man 1 st 15 meters slinga som förvärmning som sträcker sej från botten o 90-100 cm upp o 1 st 15 meters slinga som är 45-50 cm hög i tioppen med elpatron direkt under har man en bra tank..
Slingan gör även att man snabbaare får vv än beredare, Absolut snabbast o mest vv får man ur en tappvattenautomat.
I testet som va i råd&rön fick man ut minst vv från förrådsberedare (iof bara 120 l) så det är igentligen bara om man har kalk rikt vatten förrådsberedare bör användas..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
heddan
Ungskog

Inlägg av heddan »

VV-slingan skall i princip vara hela tankens höjd men i två delar där den nedre delen är 2/3-delar av tankens höjd och den övre 1/3-del.
Skriv svar