Överhettningsskyddet har börjar lösa ut på pannan ett par gånger nu på sommaren (nyinstallation gjordes i vintras). Jag körde start-stopp cykeln mellan 75-85 grader (temperaturen ökade till 87-88 med "eftervärme").
Nu har jag ändrat spannet till 70-82 grader, tror ni att problemet är löst?
Det var lite väl kallt att duscha i morse
Har elpatroner som går in vid 60 grader men hela pannan dör ju när överhettningsskyddet slår ifrån...
Tack
Ulma 2000 i en DIOM trippel från -95. Janfire Pellistore (6m3 bulk). Huset är en 2,5-plans villa om 240 kvm.
Kontrollera så att Överhettningskyddet inte löser ut vid för låg temeratur !
( Lägre än 95° C ) Inte heltsäker att angiven temeraturskala är 100% rätt.
Vanligt att denna inställning är lågt stäld för att öka säkerhetsmarginalen!
Börja med att kontrollera hur många grader pannans vatten stiger i temp när
brännaren stängs av.
Lägg till ca 5°C i det området borde överhettnings skyddet inte lösa ut.
Får försöka ta reda på hur jag ställer in överhettningsskyddet på min DIOM-panna, men annars går det säkert bättre nu när jag sänkt värdet för stopp till 82 grader för brännaren.
Tack ska du ha.
Ulma 2000 i en DIOM trippel från -95. Janfire Pellistore (6m3 bulk). Huset är en 2,5-plans villa om 240 kvm.
Du kan nog inte ställa in tempen på överhettingstermostaten, den brukar vara fast inställd på 95 grader eller nått sånt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hej mr_hast
Lite tips i ämnet överhetningstermostater.
De flesta går att ändra inställningen på, och brukar ha en inställnings skruv som är låst med låslack på bryt temeratur 95°C är vanligt.
Men inte sakt att alla är låsta vid denna skydds temperatur.
Låslack finns i olika färger men vanligast är röd eller grön färg på lacken.
OBS Viktigt att kontrollera att den inte ställs på förhög temeratur !
Det kan ju vara olika varmt på olika platser i pannan också, om givarna sitter långt från varanadra så kan det skilja rätt mycket i temp (botten/toppen) speciellt om cirk. pumpen är stängd..
Senast redigerad av micke_932 den mån 19 maj, 2008 09:24, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Är det låslack på överhettningsskyddet ska man väl inte hålla på att pilla på det
Funkar det ej som det skall bör det bytas till nytt,det är ju en säkerhets grej
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Hej Tutte Gustav
Jag håller med dej helt ! Säkrast är att köpa en ny överhettningstermostat!
Och det är inget för den vanlige hemma fixaren att ge sig på att ändra ! Med andra ord VARNING ändra ingen inställning utan vara
100% säker på att marginalen blir rätt stäld och brukar vara ca 95°C.
Om man nu vill ändra på inställningen på en överhettningstermostat
Skall man vara säker på att man kan och förstår hur viktig denna
termostat inställning är !
Här duger inte att bara tro att säkerhets temeraturen blir rätt !
En bra termometer som visar exakt är ett måste oxå
Testa den nya inställningen i vatten som värms upp till 95°C här skall den lösa ut !
Lås om inställningen med gänglåsning.
Mitt råd är samma som Tutte Gustavs köp en ny överhettnings termostat
att ändra en gammal och kanske defekt också är inget bra alternativ!