Min skruv gick av efter knappt sju års drift. Jättekorkad konstruktion där spiralen var punktsvetsad till axeln. Det blev givetvis en brottsanvisning som ledde till utmattningsbrott. Det tog tre veckor för Värmebaronen att leverera en ny skruv... På den nya är spiralen fastskruvad på axeln med en bygelskruv. Jag hoppas det håller bättre.
Är det fler som råkat ut för detta?
Skruven gick av
Skruven gick av
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Hade dom inte svetsat på fler ställen?Min skruv från PellX (-00) är också svetsad men håller ännu.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Visst var det svetsat på flera ställen men det var vid den yttersta svetsen spiralen gick av. Spiralen är av fjäderstål(?) så värmebehandlingen av den förstörs givetvis vid punktsvetsen samtidigt som en svets har skarpa kanter=brottsanvisningar. Dessutom får ju den yttersta svetsen ta upp i stort sett hela kraften.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö