Värmebaronen STAR + Viking BIO

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
lillPiP
Fröträd

Värmebaronen STAR + Viking BIO

Inlägg av lillPiP »

Ni som har denna kombination kan ni ge era synpunkter/åsikter?

Tanken var att sätta in en STAR från -01 och be röris montera en Viking Bio.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här skriver bl.a. Manin om den kombinationen.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1490
Kanske du kan hitta fler i den långa tråden :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Kolla olika brännare och deras egenskaper noga innan du bestämmer dig.
Sätter du en Viking Bio brännare i en Star panna får du samma problem som i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... bfea221d77
Viking Bio brännaren har inte ställbar hysteres och Star pannans hysteres är fast inställd på 3-4 grader. Brännaren kommer att starta och stanna väldigt ofta, det ger dålig pelletsekonomi och sliter mycket på brännarens roster och brännarrör. För att lösa dilemmat måste du köpa ett tillbehör som ger ställbar hysteres.
Star panna av modell -01 är nog bra om du får den billigt och kan installera den själv. Ber du en röris montera in brännaren flyger tusenlapparna iväg snabbt. Kan du installera pannan själv så kan du också installera brännaren.
Jag installerade min nuvarande brännare själv och det har fungerat bra.
Den har inställbar hysteres och underhållseld. Är det kallt på vintern kör jag underhållseld och 5 graders hysteres. Vid varmare väder kör jag utan underhållseld och med 18 graders hysteres.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Jo jag har en Star -01 panna på gång och har en polare som kan montera in den. Tanken var att köpa en brännare från en röris i stan för då får jag den hjälp som krävs. Många firmor skiter i vissa kunder som köpt dem typ över nätet hör jag. Så panna in genom polare och sen en firma som fixar brännaren och temperaturer tror jag är det bästa.
Var inne på CTC 1100 först men ser att Star pannan e lite mer konstruerad för pellets och borde funka fint ihop med Värmebaronens Viking Bio då de säljer båda som paket.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

lillPiP skrev: Var inne på CTC 1100 först men ser att Star pannan e lite mer konstruerad för pellets och borde funka fint ihop med Värmebaronens Viking Bio då de säljer båda som paket.
Star pannan är inte mer konstruerad för pellets än ctc1100 eller Nibe city. Alla tre är konstruerade för oljebrännare. Att man sedan marknadsför VB pannorna som pelletspannor är ju inget annat än vilseledande marknadsföring.
De VB pannor som inte har ställbar hysteres passar inte så bra ihop med Värmebaronens brännare då den saknar inställningar för hysteres.
Inget fel på Star pannan i sig, fungerar säkert lika bra som ctc1000 och Nibe city. Vad jag menar är bara att stoppa på en gång in en brännare med ställbar hysteres så slipper du problemet och slipper köpa till någon extra elektronikbox för dyra pengar som ordnar hysteresen. Ska det vara en budgetinstallation så ska man väl kapa så många kostnader som det går.
Om din polare klarar av att installera en hel panna så är det inget problem för honom att stoppa in brännaren också.
Själv har jag ingen bra erfarenhet av rörisar ute på stan. För vissa brännare gäller garantin även vid självinstallation.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Jag skulle rekommendera en panna med större förbränningsrum eftersom man måste aska ur ofta. I övrigt så har jag haft denna kombination sedan 2003 och bränner ca 7.5 ton pellets per år och är rätt nöjd. Hysteresen fixar man sommartid , tidigt på våren till sent på hösten, med tidsfördröjningen men man kan ju önska att den skulle vara ställbar.
Roster förbrukar man ca 1 per år (ca 9 ton) och brännarrör byter man ungefär efter 1.5 år.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

När ni askar ur eran Starpanna..hur gör ni då? Kollat på VB hemsida och det verkar ju ganska enkelt att aska ur pannan. Dra en sotviska och klart?!

Att detta blir en billigare lösning för mig har sina orksaker, men huvudsaken är att det blir billigare än med oljan iaf! Sen att ja får aska ur stör mig inte så mkt.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Det är relativt enkelt att aska ur, tar mellan 10-20 min.
Ta loss brännaren, öppna luckan, ta ur turbulatorer, dra sotviska i tuber,
dra sotviska i förbränningsrum, dammsuga upp.
Aska ur brännaren, ta ur roster, borsta väggar i inrerör och roster med stålborste. Dammsug och dammsug i yttre brännarrör.
Alltså ungefär som det ser ut på vbs hemsida.

Jag måste aska ur minst en ggr i veckan när det är kallare än -10 grader så jag skulle velat ha ett större askutrymme i pannan.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Dessa turbulatorer vad e det för något? Kan någon förklara? Är ny på detta. Lätt att montera bort, vart sitter de?
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Turbulatorer är plåtremsor som är vridna och sitter i kanaler i pannan. Öppna pannluckan och titta upptill så ser man de. De är lätta att tabort, bara dra ur, kanske att man får använda lite kraft.
Deras uppgift är att göra så att rökgaserna kommer i rörelse och tvingas ut mot tubväggarna där en del av värmen som finns i rökgaserna kan avges för att komma pannan tillgodo och inte försvinna ut till kråkorna.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Aha ok
Fick svar från VB idag angående Starpannan.
"Det är inga större skillnader på årsmodellerna , men en del kompletteringar bör du göra vid övergång från olja till pellets.

Du ska sätta en panntemperatur givare.

Byta draglucka

Byta ut turbulatorerna till längre modell

Du kan borra större hål i befintlig lucka eller köpa en ny av oss som passar till Viking Bio.

Givetvis skall du ha en installatör till att montera den som har rökgasinstrument för korrekt installation.

Slå oss gärna en signal om du undrar över något mer."

Mja de får nog bli såhär nu tror jag... Bara oljan kommer bort iaf! :)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

Nu sitter panna på plats iaf.
Begagnad Star -00 panna blev det för 2500 kr. Cirk.-pumpar/exp.kärl å allt sånt följde med.
Installation: 1500 kr för jobbet + lite för rördelarna.
Fick se vid bytet att den gamla pannan hade troligtvist gett med sig under vintern sa polaren då den va kass i botten.
Så nu väntar jag på att sotaren skall komma å besikta pannan om 2 veckor.
Har 1 kbm olja kvar att köra nu sen blir de pellets, så jag kommer att uppdatera tråden sen med vad jag tycker om allt.
mrsmp
Prima virke

Inlägg av mrsmp »

Vafr bor du???? Din polare har kanske lust att tjana ett par tusen till? :wink: Sitter i samma sits och maste installera en nyare beg. panna men kan noll om sadant har sjalv!
lillPiP
Fröträd

Inlägg av lillPiP »

mrsmp skrev:Vafr bor du???? Din polare har kanske lust att tjana ett par tusen till? :wink: Sitter i samma sits och maste installera en nyare beg. panna men kan noll om sadant har sjalv!
Bor i Värmland :)
Elen fixade jag själv till pannan så det han gjorde var rördragningar samt ny anslutning för röret in i murstocken, men det klarar man väl själv egentligen.
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Skriv svar