Första sommaren med värmebaronenpannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hakank
Gallringsobjekt

Första sommaren med värmebaronenpannan

Inlägg av hakank »

Hej på er!

Jag vill fråga er som har Värmebaronen Joker+Värmebaronen brännare hur ni gör med driftstiderna.Jag måste använda startfördröjningen för att inte brännaren ska gå för ofta.Det räcker med att pannans temperatur sjunker med 3-4 grader så startar brännaren.Tillsammans med startfördröjningen går det att förskjuta starten men tyvärr får man i vissa lägen ge avkall på tillgänglighet av varmvatten. Hur styr man upp detta?Jag skulle vilja att min brännare startar när pannan är på 60 grader och stoppar när den nått 80-85 grader.

Hur gör ni på sommaren?Stänger ni av pelletsen och kör på el? Om ni Kör på pellets hur ofta gör ni rent på sommaren?

MVH

Håkan i Åmål
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
hatte
Fröträd

Inlägg av hatte »

Jag har en VB Comet, den går att ändra. Min startar vid 70 grader och stänger vid 90 grader.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag har hittat ett dykrör som gjort att jag fått bättre hysteres med VB givaren, men jag har ändå valt att bränna el på sommaren p.g.a. de alltför frekventa starterna.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hej hakank.

Hoppas att ni har haft bra drift denna under sommaren.

Aj so jag missade det här fråga ämne länge bak, då hade jag sagt enkel med time som jag brukar.

Den time jag ställde endast på morgonen och kvällarna. ja som du säger om grader du inte vill bli avkall men hos mig brukar håller sjuknar till mellan 50-60 beror hur mkt avtappning har vi under dagar, det är mest på helgen. men vad är nyttig ha varmvatten hela dagen om man inte använda. vi har diskmaskin att varma försörja och ena vill duscha när man vaknar och ena vill duscha innan läggning eller efter jobbet.
Smutsig händer så finns varmvatten hela dag men man kan inte skölja mer än 50 grader så brännskada sig.

Om kräv kokvatten som man behöver till att diska stekpanna eller dyl, så ta en kastrull eller kokare att varma upp och häll i stekpanna och diska så enkelt är det.

Men jag är inte säkert, nya vikingbio har väl en "justera nyckel" som ligger mittimellan bränsle- och luftläge som man kan justera antal tiotal minuter fördröjning. För mig har läst här som ägaren till den vikingbio som kan maximal 110 minuter fördröjning. :?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har inte heller varit på forumet sedan i våras..

Vi har kört den gångna sommaren på en kombination av pellets och el.
El när det har varit lite varmare, då jag har problem med att det vill ryka in på grund av dåligt drag när det blir varmt. Pellets dess i mellan för att tömma förrådet helt för rengöring (samt höga elpriser).

Vi kör bara upp vår 1 gång per dygn till 80°C. Sedan räcker varmvattnet resten av dagen.

Har i sommar fått rengöra med lite tätare intervall eftersom "bottensatsen" i förrådet innehåller väldigt mycket spån. Har ändå inte gjort det mer än 2-3 ggr sedan i våras.

Jag håller också på med en klockstyrning till brännaren, så att ovanstående skall sköta sig mer automatiskt. Har materialet och lösningen, men skall bara få tiden att utföra det.. :)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar