jag skall nu slänga ut oljepannan och börja med pellets, har läst jättemycket här men först nu blivit medlem. Tänkte ställa några frågor och se om jag får några svar.
Först så tänkte jag installera värmebaronens comet och deras brännare, dock så var första anbudet på över 80 000 kr, då ingick panna, brännare, skruv, förråd, nytt hål i skorstenen samt i det rostfria röret, div rörgrejor osv. Jag bär själv ut olje pannan och oljetanken, gör mig av med grejorna samt fixar elen själv. Har dock läst här och sett andra installationskostnader och tycker detta verkar mycket. Vad säjer ni ?
Någon som vet någon bra rörinstallations firma i malmö, trelleborg området ?
Jag har funderat på 5 olika packet,
Värmebaronens comet och viking bio, vet ej om pris skillnaden emellan comet och jokern är försvarsbart, dock så är det varmvatten beredare i dom.
Nibe Pellux eller pellux 200, vet ej i dag om det är värme växlare eller vvb i dom samt deras brännare PB-10
Ulma och deras ulma 2000 packet, 45 000 för packet, nack del andra brännare passar ej (tror jag)
Metro Therm Panna focus PE-20 vvx eller vvb ?? och brännare Iwabo villa s1
Janfire idag vet jag ej så mycket om denna
Har någon blandat mellan fabrikat, vad kostade eran installation, och vad är bra och dåligt (nu vet jag att smaken är som baken dvs olika)
Jag har tyvärr idag en viessman panna från 1995 som inte går att montera brännare i, dom sa följande
någon som vet något eller prova på det ?Pannorna har liggande kammflänsar som askar igen väldigt snabbt och det skulle leda till driftstörningar.
Vitola pannorna är så kallade säckeldade pannor. En pelletsbrännare är inte gjord för ett sådant driftsätt.
Det blir driftproblem!!!
Tacksam för alla svar och synpunkter....
Tilläggfick ett tips ifrån en rörläggare CTC EcoFlex ,
denna har varmvatten via värmeväxlare, hur bra är detta. Har lästa att dessa kan gå isönder och behövas att bytas om vattet är av dålig kvalite ?