pellets installation

fidde
Ungskog

pellets installation

Inlägg av fidde »

Hej,
jag skall nu slänga ut oljepannan och börja med pellets, har läst jättemycket här men först nu blivit medlem. Tänkte ställa några frågor och se om jag får några svar.

Först så tänkte jag installera värmebaronens comet och deras brännare, dock så var första anbudet på över 80 000 kr, då ingick panna, brännare, skruv, förråd, nytt hål i skorstenen samt i det rostfria röret, div rörgrejor osv. Jag bär själv ut olje pannan och oljetanken, gör mig av med grejorna samt fixar elen själv. Har dock läst här och sett andra installationskostnader och tycker detta verkar mycket. Vad säjer ni ?

Någon som vet någon bra rörinstallations firma i malmö, trelleborg området ?

Jag har funderat på 5 olika packet,
Värmebaronens comet och viking bio, vet ej om pris skillnaden emellan comet och jokern är försvarsbart, dock så är det varmvatten beredare i dom.

Nibe Pellux eller pellux 200, vet ej i dag om det är värme växlare eller vvb i dom samt deras brännare PB-10

Ulma och deras ulma 2000 packet, 45 000 för packet, nack del andra brännare passar ej (tror jag)

Metro Therm Panna focus PE-20 vvx eller vvb ?? och brännare Iwabo villa s1

Janfire idag vet jag ej så mycket om denna

Har någon blandat mellan fabrikat, vad kostade eran installation, och vad är bra och dåligt (nu vet jag att smaken är som baken dvs olika)

Jag har tyvärr idag en viessman panna från 1995 som inte går att montera brännare i, dom sa följande
Pannorna har liggande kammflänsar som askar igen väldigt snabbt och det skulle leda till driftstörningar.
Vitola pannorna är så kallade säckeldade pannor. En pelletsbrännare är inte gjord för ett sådant driftsätt.
Det blir driftproblem!!!
någon som vet något eller prova på det ?

Tacksam för alla svar och synpunkter....

Tilläggfick ett tips ifrån en rörläggare CTC EcoFlex ,
denna har varmvatten via värmeväxlare, hur bra är detta. Har lästa att dessa kan gå isönder och behövas att bytas om vattet är av dålig kvalite ?
Ulma brännare (2008-06) i en Wiessman oljepanna (1995). Veckoförråd och småsäck.
1 plan hus med källare, 90+100 m², byggt 1962.
schrunken
Prima virke

Inlägg av schrunken »

Har kört CTC Ecoflex i snart 2 år och är jättenöjd men om jag skulle byta panna idag hade jag satt in Ecoair/ecoel (luft/vatten värmepump) av bekvämlighetsskäl.
Ingen sotare, inget bärande av säckar och rengörning av pannan.

Kalkhaltigt vatten sägs vara dåligt för plattvärmeväxlare, å andra sidan är risken för bacilller (legionella) mycket mindre i en sådan.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Om du köper Ulmas paket blir det väl ingen nackdel om inte andra brännare passar? Deras är byggd för den pannan så bättre blir det antagligen inte... Jag har deras brännare i en oljepanna som en annan brännaren inte fixade så brännaren kan jag gå i god för med råge...Se det såhär...Ulma kör så att det inte ryker :lol:

dessutom är det ett kanonpris med 45 000:- eller hur?

Vänligen Brushuvud
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
magnus32
Stor entusiast!

Inlägg av magnus32 »

hej hej
köpte bio-master panna +brännare skruv vvx förråd alt det för runt 37tkr
o jag själv e hel nöjd
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Varför byter du panna?
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Torsten
Pannrumstomte!

Re: pellets installation

Inlägg av Torsten »

fidde skrev: Tilläggfick ett tips ifrån en rörläggare CTC EcoFlex
Ja titta närmare på Ecoflex och Aritem Biomatic. Då får du grejor som är byggda för pelletseldning.
Eftersom du ska låta en firma installera pannan så är installationskostnaden ändå en stor del av totalkostnaden.
Just nu lär det vara en ordentlig prutmån på pannor eftersom tillverkarnas lager står fulla. 8)

Lågprisvarianten med framåtbrinnande fallrörsbrännare är nog mer passande för oss som ger oss på att installera själva.
Mest prisvärt av paketen med fallrörsbrännare verkar idag vara det med Bio-Master panna + Eurofire brännare som magnus32 nämner. Gäller bara att få någon som installerar det hela.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Per T
Späd planta

Inlägg av Per T »

Min panna har liggande kamflänsar i botten, det i sig betyder inte att det inte funkar med en pelletsbrännare. Det beror lite på hur pannan ser ut i övrigt.
fidde
Ungskog

Inlägg av fidde »

Abbe skrev:Varför byter du panna?
Veissman skrev följande
Då pannorna är konstruerade för olja rekommendera vi INTE att montera en pelletsbrännare.
Pannorna har liggande kammflänsar som askar igen väldigt snabbt och det skulle leda till driftstörningar.
Vitola pannorna är så kallade säckeldade pannor. En pelletsbrännare är inte gjord för ett sådant driftsätt.
Det blir driftproblem!!!
Du får ej samma effekt som med oljan, samt att jag vet
inte hur det ser ut med igensotningar i pannan på dem.
Här litar jag blind på Veissman.
Kanske gör jag fel, man skall kanske montera brännare, köra 2-4 år och sedan byta panna när denna är sönderkörd ??

Jag har nu bestämt mig för 3 modeller

Värmebaronen
Varför köpa en Comet med shunt styrning ??
När jag kan köpa en Joker samt en Termomatic CBJ shunt och spara 3-4000 kr ??
Lite nyfiken på hur ni har monterat denna CBJ, vet att GoForIt Pellets
har denna shuntstyrning, andra som har det, finns det någon bild ??
Bägge har varmvatten beredare, vilket jag tycks gilla.
Dock sitter skorstensfästet för högt, tvungen att göra hål i det rostfria röret.

Ulma
Bra pris, bra garanti.
Lite osäker då denna värmer varmvattnet i en Varmvattenslinga.
Förhoppningsvis skall skorstensröret sitta tillräckligt lågt.
Är det säker med varmvatten slinga i Malmö trakten ??
Har denna ingen värmeväxlare ??

CTC Ecoflex
Tyvärr så sker varmvattenberedning via en värmeväxlare, dock så sa supporten att det inte var några problem i Malmö trakten.
Dom sa också att om man behövde byta den så var den mycket billigare än andras lösningar, stämmer det ??
Är det säker med varmvatten slinga i Malmö trakten ??
Har denna ingen värmeväxlare ??

Tyvärr så sa dom också att skorstenröret satt baktill 700-800 mm upp, vilket ju var fel.

Någon som vet om vi har Kalkhaltigt vatten i Malmö trakten ??
Hårdheten på vattnet är cirka 6 dH.

Annat problem
Oljan börjar ta slut och förmodligen ingen pellets innan semestern, någon som vet vad man skall göra ??
1. köra pannan på 25 liters dunk ??
2. Köpa av någon ?? några hundra liter olja och hälla i tanken ??
3. snedställa tanken så att all olja rinner ner i ena hörnan ??

Vad och hur har ni gjort ??
Var kan man köpa villaolja på dunk, känns lite synd och beställa tankbil för 400-500 liter ??

Tacksam för alla svar.
Ulma brännare (2008-06) i en Wiessman oljepanna (1995). Veckoförråd och småsäck.
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Angående oljan. Jag körde tills brännaren inte kunde suga mer från tanken. Sen pumpade jag ut för hand till dunkar och körde brännaren från dem. Om det inte räcker kan du köpa vanlig diesel på macken.

Har du ingen elpatron?
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

fidde skrev:
CTC Ecoflex
Tyvärr så sker varmvattenberedning via en värmeväxlare,
Dom sa också att om man behövde byta den så var den mycket billigare än andras lösningar, stämmer det ??

Tyvärr så sa dom också att skorstenröret satt baktill 700-800 mm upp, vilket ju var fel.

Annat problem
Oljan börjar ta slut och förmodligen ingen pellets innan semestern, någon som vet vad man skall göra ??
1. köra pannan på 25 liters dunk ??
2. Köpa av någon ?? några hundra liter olja och hälla i tanken ??
3. snedställa tanken så att all olja rinner ner i ena hörnan ??
Ang Ecoflex vvx så bör väl ctc veta vad den kostar, Därimot kan jag säga att det är lätt att byta denna om det måste göras..

Skorstensröret/rökröret så sitter det på toppen av pannan ca 150 cm från golvet, Här finns mått http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... 070926.pdf

Oljan har Ja svarat på..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fidde
Ungskog

Inlägg av fidde »

ja skrev: Har du ingen elpatron?
Nej, har ingen elpatron, endast oljepanna, tyvärr kanske.

Hade Ulma kille på besök idag och skulle kolla anläggningen, vågar inte hoppas än,
men han sa att jag skulle kunna använda mig utav pannan och endast installera
deras Ulma brännare, och sen så skulle detta fungera.
Det blir inte som med pelletspannor utan man får ju sota oftare.
Men jag kan behålla min "stora" VVB och behöver inte fundera på värmeväxlare längre.

Han berättade om en kille som också hade haft problem men sedan han skaffat
Ulma brännare så hade det fungerat, kanske det var "brushuvud" han snackade om,
om du läser detta när installerade du din Ulma brännare, var det kanske du ?
finns det bilder eller andra tips ?
ja skrev: Angående oljan. Jag körde tills brännaren inte kunde suga mer från tanken. Sen pumpade jag ut för hand till dunkar och körde brännaren från dem. Om det inte räcker kan du köpa vanlig diesel på macken.
Tackar för tipsen, hade ingen anning om att vanlig diesel skulle fungera,
hade väl tänkt i de banor men inte vågat att hoppas.

Tackar för alla svar, tar gärna emot flera.

Skickar med en halv dålig bild, orkade inte leta efter kameran.
Bild
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är samma skit i praktiken, däremot kan du ju iakta viss försiktighet, du behöver ju inte sätta upp någon skylt eller så där det står att du eldar med diesel från macken :D eftersom det inte är lagligt att elda med (skattemässigt) men så länge ingen vet om det så....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"...eftersom det inte är lagligt att elda med (skattemässigt)..."
Och det är väl kvalificerat skitsnack!

I "gamla dagar" var eldningsolja lägre skattat varför man inte fick köra fordon på det men sedan "länge" har eldningsolja haft samma skatt (moms) som fordonsdiesel. Därmed är det ingen hinder att använda eldningeolja till att köra på eller fordonsdiesel att elda med.

Och det enda som skiljer är (efter vad jag har lärt mig) att fordonsdiesel är lite bättre filtrerat, detta fick jag veta av kompisen på det lokala värmeverk.

Kollar man m³-priset mot L-priset på diesel ser man att det är lika, möjligen lite dyrare på macken då man får lite mängdrabatt när en tankbil kommer med oljan.

Så har man en dieselbil och tömmer tanken kan man fint köra på det, man ska dock se till att det inte kommer skit med i bränslet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Och det är väl kvalificerat skitsnack!

I "gamla dagar" var eldningsolja lägre skattat varför man inte fick köra fordon på det men sedan "länge" har eldningsolja haft samma skatt (moms) som fordonsdiesel. Därmed är det ingen hinder att använda eldningeolja till att köra på eller fordonsdiesel att elda med.
Du får gärna anklaga mig för att hålla på med skitsnack men kan man i så fall få något slags bevis för att det är lagligt att elda med diesel i pannan ? jag antar att du läst detta någonstans eller fått information om det någonstans ? diesel och villaolja kostar i stort sett samma nu (men skatten är inte samma, 53,19% på diesel och 50,82% på eldningsolja senast jag kollade).

Eldningsolja har mycket lägre cetantal och svavelhalt än diesel (dieselmotorer kräver högre cetantal och svavelhalt än en oljebrännare) vilket också borde betyda att det inte borde vara tillåtet med diesel i en villapanna (mindre "miljövänligt"), jag kan säkert ha fel men jag skulle i så fall vilja veta var man hittar information om det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Håkan S
Lärjunge!

Elda med Dielolja.

Inlägg av Håkan S »

Jag tror det föreligger ett missförstånd här. Det är inte lagligt att köra bil på eldningolja, därför är den infärgad. Däremot får man elda med diselolja. Skattesatsen är 4,160 sek för disel och 3,647 för eldningsoljan. Det finns ingen annan orsak till att inte få elda disel, den förbränns ju i vilket fall och hamnar som avgaser. Det finns hos de flesta oljebolag en renare mer miljövänlig villaolja att välja men inget krav på att andvända den. Man kan tx gå in på Regerinskansliets hemsida och kolla reglerna om man hör till dem som måste övertygas med paragrafer. MvhHSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar