Problem vid Eldning och när ska man gå över till El?

Skriv svar
Bartek
Späd planta

Problem vid Eldning och när ska man gå över till El?

Inlägg av Bartek »

I december flyttade vi till vårt nya hus. Huset är uppvärmt med en el-olje-ved panna från nibe (2003) med en värmebaronen viking bio brännare.

Sedan december har vi använt 5 pallar med pellets (2 agrol och 3 vida) vilket är väl hyffsat med tanke på att huset är från 1900 och pannan står i ett uthus med en kulvert imellan.

Men på senare tid har vi fått problem. Pannan stoppar väldigt ofta. Oftast är hela slangen från matarskruven till brännaren full med pellets. Som om de inte hinner att brinna upp?

Röken från pannan är KOLsvart och behöver sotas ofta.

Förmodligen måste den justeras in.

Vad mer kan vara lönt att göra? Draglucka? hur fungerar det och gör det någon nytta?

Tänkte även installera en distans som gör att man kan öppna luckan utan att montera ner röret brännaren sitter i.

En annan fråga som uppstår är hur länge ska man elda med pellets? Vi bor i skåne och om jag har förstått det så vid varmare temperaturer är bättre att ha el än pellets. Stämmer detta? Snart är det ju bara vattnet som ska värmas.

Kommer även att installera en liten vvberedare i källaren då det tar så lång tid innan man har varmt i kranen. Volym?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om röken är kolsvart är systemet i allvarligt behov av en justering!!!

Då jag inte har erfarenhet med brännaren vill jag inte komma med någon gissning på felorsak.

Dragluckan hjälper INTE på draget MEN den gör så att draget blir en stabil faktor. Detta gör att en intrimning faktisk stämmer över en stor del av året.

Själv har jag enbart pellets till värme, jag har ingen elpatron eller liknande och det fungerar utmärkt. Kanske el hade varit billigare till VV men då det går åt så pass lite pellets vore vinsten minimal, 10% besparing av ganska lite är ganska lite... och det lär inte betala patroner eller liknande.

Lång tid för VV kan fixas med lite cirkulation, mina föräldrar hade det, det styrdes av en timer som startade en liten cirkulationspump vid standard "duschdags"-tider men en beredare kan också vara en lösning.

Volymen vill jag inte sia om men sitter den på inkommande VV och är ställd lite under VV-temperaturen kommer den ju bara att köra när det behövs, när VV väl kommer från kulverten "tar den över" vilket sparar el.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

När du stänger av värmen på våren/sommaren så kan du ju ta och stänga pelletsbrännaren också, att bara värma varmvatten med pellets är inte speciellt ekonomiskt tyvärr.

Men om du menar elpatron i pannan så kan det lika gärna vara, problemet med varmvattnet är ju då att en stor del av energin går åt till att hålla värmen i pannan, och det problemet har du kvar med elpatroner.

Pannan har rätt stor förluster och dom blir ju bara värre på sommaren, jag eldar ungefär 4-5kg pellets på sommaren och det är ingen större skillnad om jag inte använder något varmvatten alls eller använder massor med varmvatten, det går ungefär lika mycket pellets vilket som.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar