Värmepump - luft/luft eller luft/vatten?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
acsMike
Fröträd

Värmepump - luft/luft eller luft/vatten?

Inlägg av acsMike »

Hejsan,
Vi har en CTC Vemax panna med två acctankar på totalt 1000l. Vi funderar på att komplettera med en värmepump av något slag. Läste att en installation av en luft/vatten pump inte tycks vara så enkel. (?) Blir det mycket omkopplande och meckande med systemet?

Vi har en villa på drygt 220m2, men isolering gör att uppvärmningsbehovet inte är överdrivet. Kan det löna sig att installera luft/luft istället?

Jag antar att ett separat värme-system gör det knepigare att reglera temperaturen.
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Värmepump - luft/luft eller luft/vatten?

Inlägg av Olle45 »

Hej
Det borde inte var något problem med två oberoend värmekällor
Om centalvärmen styrs via rumstemperaturen och varje element har sin temostat som reglerar temperaturen i varje rum.
och schuntregulator som styrs av en neutral plaserad temperatur givare inom hus !

Om sedan yttre värme tillförs betyder det att radiatortermostaterna styr ner värmebehovet samma gäller LLuftvärme pump den jobbar också emot termostat som styr värmen inomhus.

Denna tid på året ger dessutom luftvärmepumen som bäst utnytjande av insatt energi.

Dessutom är LL pump billigare att installera än VL pump.

MVH
Ruben

EDIT Har tagit bort citat av direkt föregående meddelande. /Stugsittaren
Tillverkar rökgasutrustning
acsMike
Fröträd

Re: Värmepump - luft/luft eller luft/vatten?

Inlägg av acsMike »

Jag lutar nog åt en luft/luft pump. Tack. :-) Vi får se vad det blir dock. Ska söka runt lite på olika märken.

/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

på denna sida http://www.ultimatemarket.com/

kan man köpa LV-pump till bra priser 13000kr för den minsta tror jag samt en större på 9kw inkl 320L energitank (ack-tank med solslinga mm) för ca 40`000kr.

Undrar dok vilken tillverkare det är på apparaturen, kompressorn skulle vara av något känt märke stod det.

En vanlig LV-pump ska väl inte vara så svår att instalera? ska ju gå bra att koppla in direkt på radiatorslingan. om jag förståt CTC-instalations beskrivningar rätt.

Hur funkar det om man kopplar direkt på radiatorslingan och har ack-tank, värms ack-tanken också eller går det bara värme runt i radiatorerna?

//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Om man har acktank s ska man såklart koppla l/v mot denna och fast kondensering. Då behövs ingen speciell intrimmning av elementen och pumpen får bra gångtider. Men det är onödigt att värma hela volymen. Kanske det finns ett mittuttag att använda.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Luft Luftvärmepump är klart ett billigare alternativ till LV pump
även driftkostnare är betydligt lägre
Jag har egen erfarenhet i ämnet !

Titta gärna på Panasonic med en cop faktor på över 5 ggr insat energi!
här är EL mycket under pellets priset i driftkostnad.
men pellets som uppvärmning vid lägre ute temperarur än -20 C är mycket bra!

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 13 apr, 2008 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

l/l kan vara billigare i drift jämfört med l/v men det förutsätter en så pass öppen planlösning att den klarar av att värma hela huset. Om man måste ha elvärme på i vissa rum så blir l/v snabbt det billigare alternativet och ger dessutom jämnast innetemp. Med l/l blir det ofta så att man måste ha 23-24 grader där pumpen sitter för att det ska bli 20 i rummen en bit bort. Om man har ett bra radiatorsystem som inte kräver alltför hög framledningstemp så tycker jag man ska använda det och slippa susande fläktar.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

vad räknas som ett lågtemp-system? shuntar ut ca 45grader året runt och det funkar bra, hade nog kunnat shunta lägre temp om jag velat även under kallare delen av året.

Ingen som har provat/läst/sett någon budget l/v-pump i drift? hade varit kul att veta lite info.

Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Vad lågtemperatur system är, när radiator ytan är större och räcker till att ge värme även med låg temperatur på elementen.

Jag har tre luft luftvärmepumpar i drift
är själv chockad över hur billigt de ger bra värme och hela vintern utan stöd värme.
Vär mer mitt egna hus har ställt drift temperaturen på 24°C har helt öppen planlösning inne temperaturen är helt godtagbar även vid -17°C
Drift åtgåpng i kW/ år 3500kw för att värma 120m² i Alingsås
Gå in på http://temperatur.nu
Här finns temperaturen över i Alingsås med också.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 13 apr, 2008 22:22, redigerad totalt 2 gång.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tjaa vad annser du är godtagbar?

flesta värmepumpar ska väl ge minst cop 2 vid 15- i dagens läge?

Inte så haj på detta men 3500kw i värme/år låter välldans billigt även för 120m2. får man fråga vad du hade i kostnad i din tidigare uppvärmning samt vad det var för något?

övrigt är det bara att gratulera, ligger själv på ca 15papp/år med pellets då är varmvatten inräknat och det borde väl dra minst 5-8tusen tycker jag.
så när jag tänker efter har du ungefär hälften av min värmekostnad så det kan nog stämma mycket bra med 3500kw då jag har ca 200m2 uppvärmt=(

Spånar på en l/v-pump efter sommaren får se vad det blir eller om man ska satsa på riktig utrustning direkt

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Under 60 grader brukar räknas som lågtemp men en vp ska helst inte köras mot högre än 50 för att få bra verkningsgrad.

3st luft/luft kostar minst lika mycket som en l/v kopplad mot bef acktank.

Tänk också på att en l/l inte gör varmvatten. En normal årsförbrukning ligger kanske på 5MWh varmvatten och 10MWh uppvärmning. l/l med cop=4
blir 5+(10/4)=7,5MWh/år medan l/v med cop=3 blir 15/3=5MWh/år

Ruben,
Hur mäter du pumparnas förbrukning?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:Under 60 grader brukar räknas som lågtemp men en vp ska helst inte köras mot högre än 50 för att få bra verkningsgrad.

3st luft/luft kostar minst lika mycket som en l/v kopplad mot bef acktank.

Tänk också på att en l/l inte gör varmvatten. En normal årsförbrukning ligger kanske på 5MWh varmvatten och 10MWh uppvärmning. l/l med cop=4
blir 5+(10/4)=7,5MWh/år medan l/v med cop=3 blir 15/3=5MWh/år

Ruben,
Hur mäter du pumparnas förbrukning?

mvh
Hej
Min värmepump + den som värmer 300m/2 har egen undermätare som enbart mäter värmepumpens totala elförbrukning

Värmepumparna är av samma storlek och märke ger ut max 6,5kW/h
Jag glömde att säga att mina 3 st L L pumpar inte värmer samma hus.
En har jag själv som värmer 120m/2
Eldat med ved med åtgång av ca 10 m/3 bland ved

Varmvatten värms i separat elberedare i samtliga fall.

En LL pump som värmer min mors hus på 80m/2 här vet jag bara att det är mycket billigare än köp ved. Mor är snart 90 år och värme utan jobb är bra i detta fall

En som värmer ca 300m/2 nu är ju inte uppvärmnings perioden slut än
men hit tills har drift kostnaden varit totalt på 6500 kW sedan den startades i slutet av sept 2007 och har klarat av att hålla en temperatur på +17C

Förra året värmde vi dessa 300m/3 med eldningsolja ca 1100m/3 och 300m/2 till samma inne temperatur, tror att dessa två vintrarna hade nära identiska snitt temperatur ute.

MVH
Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Tyckte väl att 3 pumpar i samma hus verkade lite överdrivet, även till 300m2. :)
Jag tycker dock att 1100m3 olja är lite mycket :shock: Antar att du menar 1100liter och det är inte mycket måste vara bra isolerat! Vi gjorde av med 3-4m3 tiidigare.

Anledningen att jag frågade om mätaren är att det visat sig att billiga energimätare typ Jula eller Kjell&Co som man kopplar direkt i uttaget mäter mycket fel på inverterpumpar. Det måste vara en "riktig" elmätare för att det ska bli rätt.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:Tyckte väl att 3 pumpar i samma hus verkade lite överdrivet, även till 300m2. :)
Jag tycker dock att 1100m3 olja är lite mycket :shock: Antar att du menar 1100liter och det är inte mycket måste vara bra isolerat! Vi gjorde av med 3-4m3 tiidigare.

Anledningen att jag frågade om mätaren är att det visat sig att billiga energimätare typ Jula eller Kjell&Co som man kopplar direkt i uttaget mäter mycket fel på inverterpumpar. Det måste vara en "riktig" elmätare för att det ska bli rätt.

mvh
Hej
Angående elmätarna är det sådana som elverket / vattenfall byter ut emot fjärravlästa elmätare som jag har kommit över.

Det med oljan ja, gumman ropade på mig om mat och där blev felet. skickade utan att kolla upp sorten blev rätt på oljemängden .
rätt är 1,1 m³ det är förbrukningen i min verkstads lokal på 300m³
men det är inte helt rättvisande sifra på grund av lägre tempertur natt och helger +5°C och varmluft uppvärmt.
Om bra isolering, det kan jag delvis påstå efter som flera väggar leder emot ouppvärmt utrymme, så det är väl inte direkt relevant jämnförelse
emot om alla väggar varit ytterväggar.
Jag bara konstaterar att med värmepump blir uppvärmningen mycket billig trots att temperaturen ej natt eller helgsänks utan LL pumpen står på 20°C och det ger en temp på 17°C.
Men dess två sista milda vintrar gav ju dessutom låg förbrukning.

MVH
Ruben
Skriv svar