Smulig pellets

Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!

Smulig pellets

Inlägg av saabstefan »

Hallå!

Har läst i flera trådar att en anledning till att pelletsen blivit lösare på senare år kan vara att de stora värmeverken vill ha den så.
Har nu en kompis som är driftstekniker på ett riktigt stort verk. Han berättade nyligen att de silade pelletesen innan de hällde in den i verket. Detta för att få bort spånet.

Det är alltså inte det som ligger bakom smul-pelletsen som många av oss nu har

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dom eldar väl dessutom med 10 eller 12 mm pellets har jag fått för mig, men det är kanske fel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

micke_932 skrev:Dom eldar väl dessutom med 10 eller 12 mm pellets har jag fått för mig, men det är kanske fel.
Har iofs sett på värmeverket hemma att det bränner mindre dimensioner...

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Klart att de stora vill ha "löspressad" pellets, de som jag har besökt här i Gbg (2 st) kör pelletsen genom en kvarn innan det går vidare till pannorna för förbränning. Och då är de ju inte intresserade av att pelletsen är hård....... eftersom den ändå skall smulas sönder.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hr. O
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Hr. O »

Roli skrev:Klart att de stora vill ha "löspressad" pellets, de som jag har besökt här i Gbg (2 st) kör pelletsen genom en kvarn innan det går vidare till pannorna för förbränning.
Är det konverterade kolpulverpannor eller?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nej det tror jag inte, bägge var anläggningar som var byggda för pellets. Möjligen att den minsta tidigare hade haft oljedrift, men där är jag osäker.

Men den stora var definitivt byggd för pellets, om jag inte minns helt fel så förbrukade den vid full drift en långtradare med pellets varannan timme dygnet runt......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Roli skrev:Klart att de stora vill ha "löspressad" pellets, de som jag har besökt här i Gbg (2 st) kör pelletsen genom en kvarn innan det går vidare till pannorna för förbränning. Och då är de ju inte intresserade av att pelletsen är hård....... eftersom den ändå skall smulas sönder.......
Varför kör de då inte spån :?:
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Jonte
Prima virke

Inlägg av Jonte »

Lite besserwisseraktigt men jag kan inte låta bli.

Om anläggningarna är gjorda för pellets varför eldar man då sågspån? För det måste man väl ändå kalla mald pellets?
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Jonte skrev: Om anläggningarna är gjorda för pellets varför eldar man då sågspån? För det måste man väl ändå kalla mald pellets?
Många stora anläggningar är inte gjorda för pellets utan för spån. Vi skall inte glömma bort att pellets började tillverkas för att minska transportvolymerna för spånet som skulle eldas i fjärrvärmeanläggningar. Skall man transportera bränsle från Kanada till Sverige som åtminstone Helsingborgs fjärrvärmeverk gjorde tidigare, är det bättre att klämma ihop spånet till pellets så man får plats med flera gånger så mycket energi i transporten. Det vi eldar med är sågspån i transportförpackning.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det är väl också detta att företagen inte gör underhåll på sina anläggningar då detta är ganska stora vinstpengar om man kan köra längre perioder med som exempel matriserna där pelletsen pressas igenom. Även siktiningsanläggningarna behöver underhåll.

Vissa struntar även i underhållet av paketeringen på småsäck.
Man kanske också sänker temperaturer i produktionen för att undvika brandrisker, detta samt att man frångått bindemedel gör att pelletsen blir porösare.

Sedan om du skall se på hantering av transporter med bulk så finns det olika sätt att hantera, samt olika transportfordon för detta. Tryck, längd, omlastning mm gör pelletsen till sämre kvalitet i flesta fall. Man har satt en maxgräns på 4% spån i bulkleveranser och detta är faktiskt ganska så mycket på 3 ton pellets.

Om man slutligen skall titta på kundens utrustning så genererar den också till 80% mycket spån på grund av dåliga skruvar mm. Man får helt enkelt en ond cirkel.

Jag håller idag på med att testa fram en ny typ av horisontalskruv i mitt MAFA förråd som har en doseringsprincip som gör att man inte fyller skruven mer än 70-80% max innan utloppet till vakuumsugen. Detta gör att pelletsen inte mals sönder till spån och det märks en väldig skillnad på kvaliteten som tappas ned i mellanförrådet i pannrummet. Jag har själv ritat och konstruerat delar av denna.

Jag rekommenderar idag om man köper bulk att köra Norsk Pellets, det är den enda som håller god kvalitet och kan kallas för bränslepellets. PIR idag förstår jag mig inte på, dom borde följa deras exempel på kvalitet. Dom kan hålla lägre priser, för dom har bra vinstmarginal, men det är väl så när oljebolagen har köpt in sig att det är detta dom måste tjäna pengar på nu i dagsläget.
Jonte
Prima virke

Inlägg av Jonte »

Agerod skrev:
Jonte skrev: Om anläggningarna är gjorda för pellets varför eldar man då sågspån? För det måste man väl ändå kalla mald pellets?
Många stora anläggningar är inte gjorda för pellets utan för spån. Vi skall inte glömma bort att pellets började tillverkas för att minska transportvolymerna för spånet som skulle eldas i fjärrvärmeanläggningar. Skall man transportera bränsle från Kanada till Sverige som åtminstone Helsingborgs fjärrvärmeverk gjorde tidigare, är det bättre att klämma ihop spånet till pellets så man får plats med flera gånger så mycket energi i transporten. Det vi eldar med är sågspån i transportförpackning.
Det jag menade var just att Roli skrev att pannorna var byggda för pelletseldning, men enligt honom malde man pelletsen till spån. Det är för mig ett konstigt sätt att vara "byggd för pellets".
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Det är flera faktorer som påverkar spånmängd i pellets som Karla1 beskriver. Jag beställde i vinter pellets till 3 bulkförråd från en ny fabrik Norge och har aldrig upplevd en bättre kvalitet än det jag fick nu. Jag vet själv att utformning och slitage på matrisen på en pelletpress är viktig för kvaliteten. Jag har själv jobbat inom denna industrien. Sen beror det mycket på utformingen av transporten från förråd till brännare.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jonte skrev:
Agerod skrev:
Det jag menade var just att Roli skrev att pannorna var byggda för pelletseldning, men enligt honom malde man pelletsen till spån. Det är för mig ett konstigt sätt att vara "byggd för pellets".
Om just pannan var byggd för pellets kan jag inte svara på. Det jag menade var att anläggningen var byggd för att ha pellets som bränsle.

Att man sedan maler/krossar pelletsen innan den "åker" in i pannan kanske gör att det är lättare att "styra" pannan, jag vet inte för jag kan inte detta med stora anläggningar och hur bränslet skall vara för att få ut så mycket som möjligt utan en massa problem/underhåll mm, mm.

Däremot så vet jag att Göteborgs energi som äger och driver anläggning, numera har den som reservanläggning för toppbelastningar i deras fjärrvärmeverk. Detta sedan de tog ett stort gasdrivet verk i drift för något år sedan. Bränslet till "pelletsanläggningen" importerades dessutom från Canada. Blev visst bättre pris så, trots transporten över havet. Men vad de betalade per ton ville de inte tala om. Antgligen väldigt billigt..........
Moderator
Skriv svar