CTC1100 som startar direkt vid varmvattentappning
- CTC1100Viking
- Fröträd
CTC1100 som startar direkt vid varmvattentappning
Det här ämnet var uppe för ett par år sedan och VB tog då fram en ny version av enchipsdatorn som skulle åtgärda problemet.
Det lät ju bra, så jag beställde ett chip och bytte på min brännare. Resultatet så här långt är...ingen förbättring. Det räcker i princip med att öppna varmvattenkranen för att brännaren skall gå igång.
Frågan är då, har någon fått det här att fungera? Möjligen var jag tidigt ute och fick ett chip som inte var bästa lösningen.
Det lät ju bra, så jag beställde ett chip och bytte på min brännare. Resultatet så här långt är...ingen förbättring. Det räcker i princip med att öppna varmvattenkranen för att brännaren skall gå igång.
Frågan är då, har någon fått det här att fungera? Möjligen var jag tidigt ute och fick ett chip som inte var bästa lösningen.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
130/65 C rökgastemp (ut ur pannan/1 m ner i skorsten)
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
8+halv turbulatorer
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
-
- Späd planta
Felprogramerat chip.
Jag beställde själv ett sådant chip, för ca 3 veckor sedan och har kört med det i ca 2. Det funkar precis som tänkt, brännaren startar inte, efter
20 sekunder, utan vid lägsta temp ( hysteres ca 63-80).
Ditt chip är nog felprogramerat eller har tappat minnet.
Beställ ett nytt, det kostade inget för mig.
20 sekunder, utan vid lägsta temp ( hysteres ca 63-80).
Ditt chip är nog felprogramerat eller har tappat minnet.
Beställ ett nytt, det kostade inget för mig.
CTC 1100 -98 Viking Bio-06
Norsk pellets i Bulkförråd
Norsk pellets i Bulkförråd
- CTC1100Viking
- Fröträd
Nu har jag beställt, chip med löpnummer 021 och utan snabbstart enligt VB. Skall bli intressant och se hur det fungerar den här gången. Får också envarvsmatningen med i paketet.
Vore oerhört skönt att slippa alla extrastarter på brännaren.
Vore oerhört skönt att slippa alla extrastarter på brännaren.
CTC1100 Ekonomi från 2000 Viking Bio 2005, tegelhus 1956 surteräng. Viking Bio 2019 sen Sept-19
8+halv turbulatorer
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
8+halv turbulatorer
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
- CTC1100Viking
- Fröträd
Nu har jag pluggat in ny processorn, en del meck eftersom benen på chipet pekade i en annan vinkel än sockeln, men...
Det fungerar så bra!
Processorn heter 020 och inte 021 som jag skrev tidigare.
Envarvsmatningen fungerar också, så allt är frid och fröjd i pannrummet.
Det fungerar så bra!
Processorn heter 020 och inte 021 som jag skrev tidigare.
Envarvsmatningen fungerar också, så allt är frid och fröjd i pannrummet.
8+halv turbulatorer
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
8+halv turbulatorer
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
- CTC1100Viking
- Fröträd
Har inte rört någonting så här långt.
Startfasen är ju oförändrad även med envarvsmatningen så där finns inget nytt att justera för.
Jag kör sedan på lågeffekt enbart, kan alltså justera enbart luftmängd vid lågeffekt vilket jag tänkte titta på i helgen. Får vänta tills det blir mörkt, sitta i mörkret i pannrummet och försöka styra in en snygg färg på lågan.
Det som bekymrade mig med envarvsmatningen var första dosen efter startfasen, trodde den kanske skulle bli för stor och kväva lågan, men det var inte alls så.
Startfasen är ju oförändrad även med envarvsmatningen så där finns inget nytt att justera för.
Jag kör sedan på lågeffekt enbart, kan alltså justera enbart luftmängd vid lågeffekt vilket jag tänkte titta på i helgen. Får vänta tills det blir mörkt, sitta i mörkret i pannrummet och försöka styra in en snygg färg på lågan.
Det som bekymrade mig med envarvsmatningen var första dosen efter startfasen, trodde den kanske skulle bli för stor och kväva lågan, men det var inte alls så.
8+halv turbulatorer
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets
8+halv turbulatorer
90 mm insatsrör.
CTC-distans
Stora-Enso pellets