Baxi Multiheat 1,5 Erfarenheter

Skriv svar
lt
Frö

Baxi Multiheat 1,5 Erfarenheter

Inlägg av lt »

Hej

Funderar på att installera en Baxi Multiheat 1,5 med stora förrådet.
Det verkar vara en vettig integrerad panna av bra kvalite.

Det jag skulle vilja ha hjälp av forumet är driftserfarenheter,skötsel, omdömen att tänka vid installation, systemuppbyggnad etc av pannan.

Lämpliga alternativ är också intressant-vill ha lättskött integrerad lösning.

LT
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Har inga erfarenheter att dela, men om jag stod inför nyköp hade det defenitivt blivit en Baxi Multiheat eller en Thermia Biomatic 20+...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Kjell Johansson
Frö

Re: Baxi Multiheat 1,5 Erfarenheter

Inlägg av Kjell Johansson »

lt skrev:Hej

Funderar på att installera en Baxi Multiheat 1,5 med stora förrådet.
Det verkar vara en vettig integrerad panna av bra kvalite.

Det jag skulle vilja ha hjälp av forumet är driftserfarenheter,skötsel, omdömen att tänka vid installation, systemuppbyggnad etc av pannan.

Lämpliga alternativ är också intressant-vill ha lättskött integrerad lösning.

LT
Hej!
Har kört med Baxi Multiheat 1,5 sedan aprilmånad 2004
och hade mycke problem innan jag skaffade en dragstabilisator det bör vara ett krav att man har detta till denna panna
Efter installationen av dragstabilatorn så fungerar denna panna
perfekt.
mycket lättskött och driftsäker.
Funderar du på att elda spannmål så bör du välja 2,5 istället
för den har ett fyrkantigt matningsrör vilket skall vara bättre för spannmålmatning.

Min erfarenhet av pelletsbrännare så kan jag säga vill du ha problem så köp en pelletsbrännare,vill du hade bekvämt köp en Baxi
Multiheater
kamrate
Prima virke

Re: Baxi Multiheat 1,5 Erfarenheter

Inlägg av kamrate »

[quote="Kjell Johansson"]Min erfarenhet av pelletsbrännare så kan jag säga vill du ha problem så köp en pelletsbrännare[/quote]

Vilken brännare hade du, och vad hände?
M.C.
Ungskog

Inlägg av M.C. »

Om jag har fattat saken rätt så saknar Multiheat-pannorna automatisk tändning. Att elda pellets utan möjlighet till automatisk tändning tycker jag känns ålderdomligt.

Visst, pannorna är gjorda även för spannmål, vilket är ett relativt svårantänt bränsle, men det borde finnas möjlighet till automatisk tändning så länge du eldar med pellets.

Att köra med en Multiheat under sommarhalvåret blir ju inte speciellt lyckat p.g.a detta.

Hälsningar / M.C.
lt
Frö

Inlägg av lt »

Tack för synpunkterna

Tyckte också det verkade konstigt/ålerdomligt först men har sett på Multiheaten när den går på "tomgång" och förbrukar i stort sett ingenting utan det åker in några få pellets och fläkten startar några sekunder och sen varar de ca 20-30 minuter innan proceduren upprepas ända tills ett större effektbehov behövs då pannan eldat på för fullt.
Däremot har jag läst på massor av ställen i forumet att tändspiralerna verkar strula rätt ordentligt så jag har ändrat uppfattning i denna frågan.

Sommartid är nog svårt att få riktigt bra verkningsgrad hursomhelst med pelletsdrift och egentligen samma sak med olja/ved. Funderar därför på att sätta in en liten tappvarmvatten beredare ( 55-80L) i serie och köra enbart med den under juni juli augusti -tror att det är enklast och lönar sig bäst!?
Kanske någon har erfarenhet av detta?
LT
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Jag använder en 55 l el-beredare som är kopplad i serie med pannans beredare. Mest för att få varmvatten någorlunda snabbt. Pannan står i ett uthus och med kulvert in till huset. Sommartid använder jag endast el-beredaren och min förbrukning ligger på 5 - 10 kWh/dygn. 55 l räcker bra för oss men vi är bara 2 pers.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Skriv svar