jag ... en feg eldare...

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
pyrro
Fröträd
Kontakt:

jag ... en feg eldare...

Inlägg av pyrro »

tjo

nu har ja gått o blivit lite skakis efter eldningens mirakel, som kanske några vet så har jag skrivit och försökt få fason på pannan ...

men men det har ju gått ganska bra med det och eldandet har flytit på skapligt iaf.
men de här j*vla woffandet och puffandet ur pannan gör nu att jag eldar med skaplig få klabbar åt gången, och med primärluften nästan fullt öppen. och på så sätt så ger det mig en varmvatten temp ut ur pannan på dryga 80 grader. ....

så vad kan de bero på ? att jag har så pass låg temp nu? är det för att veden brinner upp fort som attans eller för att de brinner fel?

och ska det verkligen ta en livstid innan man kan elda riktigt?

/dan
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej

80 gr ut från pannan är ganska normalt,men lägger du i lite ved i den stora pannan så får den svårt att hålla tempen uppe

För min del ligger jag på 80 till 95

Vad har du för skorsten , ved o s v lite mer ifo hur det funkar underlättar hjälp

Det tar lite tid att lära sig elda,men ge inte upp
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Jo det skall verkligen ta en hel livstid att lära sig elda rätt. Ett av bevisen för det är denna sida....

Men se det från den ljusa sidan vad skulle man anstränga sitt stackars huvud med om inte vedeldning. Tänk om du hade en bergvärmepump som fungerade klanderfritt, du skulle troligen börja ägna dig åt avancerat öldrickande all tid som du nu i stället lägger på att bli förbenad på pannan
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: jag ... en feg eldare...

Inlägg av Olle45 »

pyrro skrev:tjo

nu har ja gått o blivit lite skakis efter eldningens mirakel, som kanske några vet så har jag skrivit och försökt få fason på pannan ...

men men det har ju gått ganska bra med det och eldandet har flytit på skapligt iaf.
men de här j*vla woffandet och puffandet ur pannan gör nu att jag eldar med skaplig få klabbar åt gången, och med primärluften nästan fullt öppen. och på så sätt så ger det mig en varmvatten temp ut ur pannan på dryga 80 grader. ....

så vad kan de bero på ? att jag har så pass låg temp nu? är det för att veden brinner upp fort som attans eller för att de brinner fel?

och ska det verkligen ta en livstid innan man kan elda riktigt?

/dan

Hej alla som undrar om ( Puffar / Woffar ) Övertändning.

Lite info om vad som sker vid förbränningen av veden.

Ved brinner i tre olika faser, och de olika faserna vid olika temperaturer,
det är detta fenomen som vanligtvis spökar för många vedeldare med woffande är att temperaturen tillåts att komma upp i det gradtal då veden förgasas okontrollerat.

Vad är det som händer vid detta fenomen ?

När ved glödbädden hettar upp den övriga veden i pannan förgasas veden okontrollerat, enkelt utryckt blir det för fet och förmycket vedgas när den flämtar efter syret som inte vill räcka till och då uppstår det Woffar kan till o med smälla en mindre ( explosion ) om oturen är framme.

Så jag förstår att du har full respekt för vedeldningen.

Hur lösningen ser ut beror lite på konstruktionen av pannan i fråga.

Rent allmänt är det tre saker som kan göras för att minska denna tendens som hänger samman med okontrollerad temeraturökning vid vedförbränningen.

1/ Mindre mängd ved / inlägg.
2 / Om ni nu inte har en dragbegränsare är det en bra första början,
3 / minska primärluften något för att undvika att förbränningen skenar iväg okontrollerat.

Sekundär skall alltid finnas till slutförbränningen i tillräcklig mängd !

Det var lite om varför det Woffar.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Pyrro har ju en Arimax panna

Jag har eldat i en sådan i snart 30 år utan problem,en liten info hur jag eldar i den

Lite tändved i botten,sedan fylla pannan ända upp,tända i asklådan med tidningspapper,stänga förbigånsspället når det tatt sig ordentligt,stång luckan till asklådan,fyll på mer ved når det nästan brunnitt upp o tempen sjunket något o primärluckan öppnar
Enligt min uppfattning woffar det när man har för dålig syretillförsel

Motdragslucka??? ställer ibland till det har provat med o utan,har man en normal rökgastemp skall man ej krångla till det vid vedeldning
Däremot kan det vara bra vid pellets
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Någon ynka gång får jag "woff", men då beror det oftast på att jag slarvat med vedinläggningen. Det blir för tätt ner till sekundärkammaren, så förbränningen blir konstifik.
Lägger jag in veden så som jag lärt mig att man ska göra, då får den lagom med luft och jag får inga problem heller.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Tutte Gustav skrev:Pyrro har ju en Arimax panna

Jag har eldat i en sådan i snart 30 år utan problem,en liten info hur jag eldar i den

Lite tändved i botten,sedan fylla pannan ända upp,tända i asklådan med tidningspapper,stänga förbigånsspället når det tatt sig ordentligt,stång luckan till asklådan,fyll på mer ved når det nästan brunnitt upp o tempen sjunket något o primärluckan öppnar
Enligt min uppfattning woffar det när man har för dålig syretillförsel

Motdragslucka??? ställer ibland till det har provat med o utan,har man en normal rökgastemp skall man ej krångla till det vid vedeldning
Däremot kan det vara bra vid pellets
Hej
Lite info i ämnet vedeldning.
Ved kan vara förtorr också.

Det med ved förbränning tycks de flesta tro att vedbränsle bara brinner i två steg , steg 3 blålåge förgasning här fattas ofta syre på grund av avsaknad av sekundär luft den blåa lågan kan hålla uppemot 1200°C
Här brinner gasen långsamt likt gasolens bredd på lågan.
I detta läge går det att utvinna nära 38% mer värme ur veden.

Ved eledning behöver bra drag
och rekomenderat undetryck på 16 till 20 Pa kan i vissa fall behöva mer än 20 pa.

Dragbegränsaren skall inte öppna förren det önskade undertrycket har uppnåts.
Det om dragbegränsare och vedeldning så spar den bränsle och hjälper till att hålla värmen kvar i pannan !

Att sedan dragbegränsare har flera bra uppgifter för skorstenen
som tex. minskar kondens risken och sänker rökgastemeraturen
och att bränsle förbrukningen minskar.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 06 apr, 2008 23:40, redigerad totalt 2 gång.
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Jepp jepp. Och hur skall kan göra om man har för torr ved Skall man doppa veden i vatten för att få det att funka bättre. Tjena det blir fina pipor det. Jag hade i misstag fått med lite rå ved i pannrummet förra veckan (veden har nu kastats ut) och jag hade inga problem med varma rökgaser mera hellre och inga problem med nånting annant än hur jag skulle få inlägget att brinna upp för att det var så rått
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Zwentomen skrev:Jepp jepp. Och hur skall kan göra om man har för torr ved Skall man doppa veden i vatten för att få det att funka bättre. Tjena det blir fina pipor det. Jag hade i misstag fått med lite rå ved i pannrummet förra veckan (veden har nu kastats ut) och jag hade inga problem med varma rökgaser mera hellre och inga problem med nånting annant än hur jag skulle få inlägget att brinna upp för att det var så rått
Hej Zwentomen
( Oj det är inte våt ved jag menade man skall elda med )
Men det går att blanda med något eller några ved trä om den övriga veden är mycket torr här är bara att prova var som det funkar bäst.

MVH
Ruben
Skriv svar