Pannrum eller Inte ????

unimatic
Frö

Pannrum eller Inte ????

Inlägg av unimatic »

Hej
Jag är färd med att snart byta uppvärmning och med 30-40 till berg en tomt som inte lämpar sig för jordvärme så står valet mella luft-vatten och pellets, då jag i ett tidigare hus hade pellets och jag inte vill börja göra åt mer el än vad jag gör så lutar det givetvis åt pellets.

då undrar jag kan sotaren :evil: kräva att jag bygger ett pannrum då den befintliga pannan står i hallen i källaren (parca norrahammar 60-60) det blir ju minst lika dyrt som värmepump om dom kan kräva det då det är 5 dörröppningar plus en trapp.
Tacksam för svar

Pelletswannabe :D
Norrahammar Parca System 60-60 Avokodogrön
Tyvärr olja men det blir pellets så snart oljan tar slut men rådande pannrumsregler gör att jag lutar åt en luftvatten VP samma pengar om jag skall bygga om källaren!!!
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Frågan är, vill du själv elda pellets utan pannrum. Pannrummet är ju till för att minska riskerna vid brand. Är inte alltför ovanligt med pannsmällar i samband med pelletseldning. Bakbrand kan bli resultatet av en pannsmäll.
Jag skulle inte ens fundera på pellets om pannan bara står löst i källaren.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Självfallet skall man inte glömma säkerhets- och brandaspekterna precis som abene skriver, men annars vill jag påstå att sotaren har svårt att kräva några förändringar bara för att du byter panna. Anläggningen är ju liksom konstruerad och godkänd efter de regler som gällade när huset byggdes.

Däremot är det väl så att en kommande brandinspektion kan kräva att ex. brandhämmande åtgärder vidtas. Och då gäller det ju i hela det aktuella utrymmet. En åtgärd som kanske kan bli väl så dyrbar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Min panna står i garaget (källare under huset) helt öppet. Jag känner mig inte helt trygg med det och har sökt en hel del på nätet om regler osv utan att finna de svar jag vill ha men här på forumet brukar det finnas kunskap så det räcker. Kan tillägga att brandskyddskontrollen inte renderade några anmärkningar.
Naturligtvis försöker man minimera brännbart material just i pannans närhet.

Måste pannan verkligen (enligt reglerna) stå i ett eget rum?
Vad jag funnit så begränsas reglerna till pannor > 60 kW
i övrigt bara rekommendationer om avstånd till brännbart material.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Sundström
Prima virke

Inlägg av Sundström »

Hej
Jag kan bara svara för mig själv men, i mitt fall flyttade jag ut pannan från huset till mitt dubbelgarage där jag fick ta ca 6m3 i anspråk.
själva pannrummet är 2x1,5 m och den obligatoriska luftslussen 1,5x1,5m
det blev lite mer noga när jag har pannan i garageutrymme, med brandtätning, klassning odyl. men jag är nöjd att slippa ha pannan i bostaden.
hälsn.
H
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

I mitt hus finns det inga dörrar till pannrummet.. Har vad jag vet varit så åtminstone de senaste 10 åren. Antar att om det funnits några regler som motsäger detta så borde förra ägaren ha fått åtgärda dettta.
Du byter ju "bara" panna så det borde inte bli några krav på separat pannrum.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
unimatic
Frö

Re: Pannrum eller Inte ????

Inlägg av unimatic »

Samtidigt är det lite konstigt att man då får ha kakelugnspanna, pelletskamin och dyl mitt i vardagsrummet som så kallad finrumspanna som primär uppvärmning
:shock:
Norrahammar Parca System 60-60 Avokodogrön
Tyvärr olja men det blir pellets så snart oljan tar slut men rådande pannrumsregler gör att jag lutar åt en luftvatten VP samma pengar om jag skall bygga om källaren!!!
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

abene skrev:Är inte alltför ovanligt med pannsmällar i samband med pelletseldning.
Det har i alla fall aldrig hänt mig :shock:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Milla
Ungskog

Inlägg av Milla »

Inga smällar här heller... 8)

Mvh Milla
CTC 260 från -63 med Iwabo Villa S1
Mlund
Prima virke

Inlägg av Mlund »

Som jag förstår så har du oljeeldning nu, och då känner ju sotaren till att pannan står som den gör i ett fritt utrymme, och har alltså godkänt det.
Jag föreslår att du slår en signal till sotaren och ställer en rak fråga:
Är detta arrangemang även godkänt för pelletseldning?
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Shakespeare skrev:
abene skrev:Är inte alltför ovanligt med pannsmällar i samband med pelletseldning.
Inte hos mig heller!
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Byter du panna så måste du ha ett godkänt pannrum.
Men enklast är väl att prata med sotarn.Dom har ju olika regler överallt...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Shakespeare skrev:
Vicket enastående argument. :lol:
Har aldrig haft inbrott - behöver därför aldrig låsa dörren.
Har aldrig haft punka på bilen - reservhjulet kan jag lika så gärna slänga.

Reglerna lär vara retroaktiva, men som sagt är det helt olika tillämpningar beroende på var man bor. Jag får inte ens ställa pelletsförrådet utanför pannrummet. :evil:

En helt annan fråga är ju hur dumdristig man vill vara. Att det i många fall godkänns att elda med pellets direkt i källaren behöver ju inte innebära att man ska göra det.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Vi har inte skyddsrum heller. Sist vi blev bombarderade var 1676 :wink:
Givetvis ska man inte utesluta att det kan smälla (i pannan). Men jag tycker inte att man ska säga att det är vanligt. I så fall har man nog valt fel brännare.

Pannrum eller inte tycker jag är värt att diskutera. Kaminer och öppen spis behöver ju inget pannrum. Pannrummet i sig fördröjer branden så att man hinner utrymma och förhoppninsvis så att brandkåren också hinner dit. Men det fördröjer också upptäckt av brand så blir det någon egentlig skilnad? Att ha krav på pannrum men inte på ordentlig brandvarnare är tokigt. Vi har sammankopplade brandvarnare på alla plan och i alla sovrum och även i pannrummet precis bredvid pannan. Tur att man har en panna som inte ryker in!

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Brandvarnare över/bredvid pannan borde vara obligatorisk.
Om man har pannan i ett rum som helt saknar brännbart material så kanske det skulle fungera om man inte råkar få brand i pelletsmatningen som sprider sig till förrådet med allt vad det skulle kunna innebära.
Då hjälper det inte att pannan står avskilt.

Det är ju tillåtet att förvara en hel del ved/pellets i pannrummet... Det är brännbart.
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Skriv svar