Viking Bio -dålig kvalite!!!!!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Alm5
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 11:14
Ort: Höör

VBio - dålig kvalitet

Inlägg av Alm5 »

Jag är lite kluven och inte direkt benägen att hålla med er andra. Visst, det är säkert så att VB har ett tunnare gods i sin brännare för att kunna hålla ett så pass lågt pris som man gör. Och för er som haft de olika problem ni beskriver, både i den här tråden och andra kan jag inte mer än hålla med er i er kritik.
Själv har jag kört upp drygt 11 ton sedan sept. -06, och efter c:a 7 - 8 ton upptäckte jag ett hål i sidan på brännarröret. Jag har inte vidtagit någon åtgärd, det ser likadant ut ännu, och vad jag förstår har det ingen funktionell inverkan negativt.
Jag kör fortfarande med originalroster, det sprack i framkant ganska tidigt men skadan ser även den fortfarande likadan ut. Så jag kan inte klaga på dålig kvalitet, men naturligtvis beror problem på många faktorer i övrig utrustning. Kan till sist tillägga att jag installerade själv och har inte haft någon extern expertis för injustering av förbränningen.
* CTC 1100 25 kW -93, Viking Bio -06, eget bulkförråd, 1,7 m skruv direkt till brännaren - kommer installera KMP Uno med MAFA midi förråd i vår.
* Tidigare vedpanna, 2,5 m3 ackvolym, 35 m3 alved
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Vetefan, jag har ju inget att jämföra med, men jag har kört 15 pallar utan att ens byta roster, det började se lite slitet ut för ett år sedan, men snål som man är så har jag ändå kört på det. Det som märks mest är att det är mycket mjukare än när det var nytt. Röret fick en liten spricka efter de första veckorna, men det har inte hänt något mer.
Bra kvalitet/ Dålig kvalitet, jag vet inte, men det funkar för mig.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Aj aj. Nu har jag upptäckte. Minns ni som jag beskrev innan om att jag la extra insats inrebrännrör. se här bild http://static.pici.se/pictures/KqNOGRJRC.jpg

Ja, senast två månader har jag kört högeffekt fullfart. Pendlar 60ºC-80ºC
Ja då fick jag buckla och sprack på det extra röret. men orginal inre brännröret är helt ok. Jag har satt in nytt extra röret och slog på lågeffekt nu och köra pendlar 7ºC

DÅ vill fråga - Har det med att göra???
Troligen att de rören som ni pratade om. Att plåt brännrör tål inte hög effekt med långtid?
Utan ha korttid att köra högeffekt efter växlaing från lågeffekt.

Förmodligen att det ska vara att vikingbio pendlar 7ºC än ni och jag som brukar pendlar mellan 60ºC-80ºC orsakad brännröret blir deformerad eller sprickad ???

Självklart måste justera luft och bränsle blir rätt balans.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Brännarröret borde ju faktiskt bli svalare i högeffekt eftersom fläkten blåser mer och alltså flyttar lågan längre fram i röret.
Nu är mitt rör inne på tredje säsongen utan att ha några synliga defekter förutom en liten spricka i framkant som jag fick redan efter ett par veckor.
Jag har alltid kört högeffekt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Nanabush
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 17 aug, 2007 12:08
Ort: Påskallavik

Inlägg av Nanabush »

hur vet ni att rostret måste bytas. jag hjar kört med samma i ungefär 2 år. det ser väl bra ut i mina ögon. Är inte jättebra på de här grejorna heller
Värmebaronen Comet och Viking Bio -06. Villa 128 kvadrat, 2 våningar + källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Nanabush skrev:hur vet ni att rostret måste bytas. jag hjar kört med samma i ungefär 2 år. det ser väl bra ut i mina ögon. Är inte jättebra på de här grejorna heller
Byte av rostret gör man ju först när skadorna börjar bli så påtagliga att det ex. blir driftsproblem, riskerar att förstöra tändelementet etc.

Numera håller rostren betydligt längre än de första gjorde. Rengöringen av dem är viktig. Så plåtren som möjligt. Jag har två som jag varvar + ett tredje helt nytt "på lager".

Här på forumet finns ju alla möjligheter att få hjälp med frågor och funderingar du har. Bara starta en tråd!
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Kan det inte vara så att ett deformerat roster skulle kunna rikta lågan tokigt så att man får en hot spot någonstans på brännarröret och därigenom förkortar livslängden på röret?
I sådana fall borde det ju löna sig att byta roster innan det är totalslut.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Kan det inte vara så att ett deformerat roster skulle kunna rikta lågan tokigt så att man får en hot spot någonstans på brännarröret och därigenom förkortar livslängden på röret?
I sådana fall borde det ju löna sig att byta roster innan det är totalslut.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

So far so god....med det nya brännarröret..OBS! nyaste brännaröret det tjockare..?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

ronald skrev:So far so god....med det nya brännarröret..OBS! nyaste brännaröret det tjockare..?

Mvh
Var har du hört ...? verkar samma som förr.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Det är det inte, jag bytte rör, gavel samt tändelement igår och röret är definitivt inte som den gamla tunna varianten jag fått två gånger förrut.

Röret är minst dubbelt så tjockt, lufthål vid rostrets sida/framkant fattas, infästningen till det som håller vippluckan är inte svetsat utan med vridna metalltungor. Röret känns också som en "tajtare fit" mot det yttre röret och rejält bastant.

Gaveln ser också annorlunda ut mot den som satt som orginal -05. Ett stort hål är borrat ovan raden av små hål, öppning för fotomotstånd finns på båda sidor om fallschaktet (antagligen för effektivare produktion då isoleringen effektivt tar bort all funktion i det hålet...) samt att det i fallschaktet är dubbla golv för annan fallvinkel/kylning? Fabriceringen är lite annorlunda, svetsning och sånt, också.

Tändelementet är tyvärr exakt likadant som det gamla...en typ av låsbricka har introducerats men det hjälper ju inte när skruvan kan gå av i andra änden av konstruktionen...

Jag låter prylarna bränna in sig idag och kommer rengöra samt finjustera imorgon. Rent spontant har väl aldrig brännaren gått så fint som nu även om den går aningens tunt vilket den borde med fler lufthål! En lustig grej är att inget blir varmt, varken höljet på brännaren, distansluckans hölje eller ens pannan ovan brännaren. Förr kunde dessa områden bli rejält varma. Kanske "magasinerar" den tjockare metallen värmen bättre, kanske är flöden och kylluft mellan rören effektivare, jag har ingen aning...kul att det äntligen går framåt för brännaren i vilket fall!

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Evald
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 19:09

Inlägg av Evald »

Kan vi få lite bilder på det nya röret. :)
Sirius M2 Värmepump
500 liters acktank
Värmer ca 140 i boyta.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Var inne och kollade på dinvvsbutik.se och nu finns mycket riktigt de nya inre rören för beställning. Men prisbilden har skjutit rejält i höjden. Närmast en tredubbling mot gamla varianten! :shock:

VB19950 Inre brännarör, utan gavel 1 495 kr
VB19951 Inre brännarör, med gavel 1 995 kr

Med ovanstående prisbild får vi hoppas att bytesintervallen ökar avsevärt..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
thias
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 17:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thias »

Börjar bli dax för mig att byta inrebrännarrör bulan på vänstersida blir bara större och större, med de nya priserna på brännarröret kanske man istället skulle köpa på sig en ny brännare som reservdels donator. Efter att jag bytt brännarrör har jag nästan bytt alla delar på brännaren. endast kretskortet är original. Detta på endast 4 år!!

Eller man kanske skall satsa på ett nytt märke :(
_______________________
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
thias
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 17:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thias »

Efter tidigare inlägg tänkte jag att jag skulle titta lite på värmebaronen hemsida. såg då nedanstående under info om VikingBio. Man kan sälja allt med mördande reklam.
TILLFÖRLITLIGHET
Brännaren har inga rörliga delar förutom fläkten. Alla delar som blir varma är tillverkade av rostfritt stål i högsta kvalitet. Viking Bio pelletsbrännare har mycket tillförlitlig elstart. Startelementet övervakas så att det inte kan överhettas. Det är därför ovanligt att elementet behöver bytas, ett vanligt förekommande problem på många andra pelletsbrännare.
Inte så att dom berättar att roster och brännarrör ses som förbrukningsvaror. Tändelemet har ju alltid varit ett stort problemområde för vikingbio.
_______________________
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Skriv svar