Effekten - hur mycket bör man ha?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jorå, den känner jag till men hur många här använder den? Är det 3 st?

Och efter vad jag har läst om funktionen är det inte bara en skruv, det är en till att mata fram, sedan en enhet som får pelletsen att "flyta" upp och sedan kanske en vertikal skruv till att förflytta ytterligare.

Jag tror gärna att det fungerar alldeles utmärkt och jag har förstådd att dom som har testat dom är mycket nöjda men det är definitivt inte det samma som att dosera från bulkförrådet med en flexskruv och därmed inte jämförbart alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag, och kanske mina 11 andra kunder, jämför vertikalskruvsystem mot exempelvis Janfire matning från ett Pellistore. På Pellistore har man först en tungtmatande horisontell skruv i förrådet som matar ett mellanförråd med nivågivare, sen en överdimensjonerad lutande skruv som knappast kan bäras, sen ett nytt mellanförråd och doserskruv i brännaren. Man har också en luftmadrassfläkt som skall blåsa upp förrådet så att pelletsen rinner ned till skruven. Om pannan inte står intill lutande skruv, så måste man ha enda en skruv efter lutande skruven. Sen måste man ha styrning till alla dessa komponenter och givare. Det blir inte "primitivt".

Jag tror Pellistore skulle bli ett mycket bra förråd med vertikal matning och med min teknik på doserskruv/förrådsskruv. Då behövs inte mellanförråden. Jag har frågat Janfire för pris på ett testförråd men jag får tyvärr inte svar.
Jag kan ansluta mina skruvar tangentielt in i varandra utan mellanförråd och nivågivare. Och jag behöver 2-4 Watt effekt för at driva vertikalskruven mot Janfire som kör 370 Watt motor på lutande skruv. Vilken skruv kan mala pellets till spån?

Förlåt Icecap, att jag blir lite provoserad av att du skriver att man inte kan dosera från ett veckoförråd eller bulkförråd. Det kan man. Jag vet detta och jag är en av dom främsta experter på pelletsmatning i Skandinavia. Om man doserer först, så är det mindre risk för problem med matningen och sönderkrossning av pellets.

Vill lägga till att jag alltid läser dina inlägg med interesse och att jag tycker Janfire NH är en fin brännare. Men det finns mycket bra alternativer.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu har du nog läst lite fel! Jag har inte påstådd att man inte kan dosera direkt från bulkförråd, jag påstår att de brännare jag har läst om i nära nog samtliga fall har problem med detta pga. en för känslig skruv.

Att du har löst det på ett helt annat sätt är en annan sak och en helt annorlunda lösning och det är väl inte jämförbart med en flexskruv eller hur? För det är ju just det som särskiljer din "skruv" mot "vanliga" skruvar eller hur?

Du pratar om ett produkt som knappt är på marknaden än, jag pratar om vad jag har läst här sedan länge.

Jag håller gärna med om att Janfires skruvar är "kraftigt dimensionerat" men å andra sidan är det inte så himla många problem med dom och att du kan flytta pellets med en helt annan effektförbrukning är bara bra.

Och Pellistore... tja, det har ju hängt med några år, med den erfarenhet man har nu hade man kanske löst vissa saker på ett annat sätt eller kanske inte, det har jag ingen koll på, jag jobbar ju inte hos Janfire fastän jag i perioder har synnerligen tät kontakt med dom.

Jag hade nog gjort på ett annat sätt men det är jag det, varje människa har sitt sätt att lösa saker på, du hade gjort det på ditt sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag ställer ut norsk vertikalskruv på World Bioenergy i Jönköping 27-29.mai.
Du är mycket välkommen att hälsa på och se den där, Icecap. (Ställer den ut på Ulmas monter i hop med Vänertekno.)
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar