Brandskyddskontroll!!
Näää. Huvudsakliga värmekällan (om det är eldstad) ska besiktas varje 2 år.
Kaminer och spisar (om de inte är huvudsakliga värmekällan) besiktas vart 4'e år.
Sotning ska dock ske med mycket tätare intervall. Beroende på var du bor kan det bli 1 ggr/år eller 3-4 ggr/år. Bara att gilla läget.
Lokala räddningstjänsten bestämmer intervallet efter riktlinjer som Räddningsverket ger ut.
Kaminer och spisar (om de inte är huvudsakliga värmekällan) besiktas vart 4'e år.
Sotning ska dock ske med mycket tätare intervall. Beroende på var du bor kan det bli 1 ggr/år eller 3-4 ggr/år. Bara att gilla läget.
Lokala räddningstjänsten bestämmer intervallet efter riktlinjer som Räddningsverket ger ut.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
-
- Pannrumstomte!
Branskyddskontrollen infördes för 4 år sedan och du har redan haft 3st med 4 år emellan varje???Dave skrev: Fel gissat , hade min tredje i höstas...sotar(from. 1/3-08 själv också, bara som tillägg.
mvh
Edit: Jag var nog lite för snabb på tangenterna innan. Brandskyddkontrollen tillkom nog redan 2003 och ersattes av nya föreskrifter 2005 (har kollat papperna).
Senast redigerad av Shakespeare den tis 18 mar, 2008 20:15, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Stor entusiast!
Det verkar vara godtyckligt av sotare o kommun med fristerna
Har nyligen fått utfört brandskyddskontroll, filmade skorstenen allt OK
Sotar själv,så vet man att det blir rent
Har nyligen fått utfört brandskyddskontroll, filmade skorstenen allt OK
Sotar själv,så vet man att det blir rent
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
-
- Pannrumshärskare!
Nä nu blev det väl fel. 8 skall det väl varaRayyan skrev: Kaminer och spisar (om de inte är huvudsakliga värmekällan) besiktas vart 4'e år.
http://www.srv.se/Util/getRSDoc.aspx?id=326
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Hej
Örnsköldsviks kommun har dessa intervaller
http://www.ornskoldsvik.se/serviceochtj ... 00612.html
Örnsköldsviks kommun har dessa intervaller
http://www.ornskoldsvik.se/serviceochtj ... 00612.html
CTC Total-85 Pellx (gordix-effecta)-08
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
8 tums stålrös skorsten. 15m kulvert in till 110m2 boyta tidigare, nu källarnora 418 år 1953 och elkasett.
Shakespeare skrev:Branskyddskontrollen infördes för 4 år sedan och du har redan haft 3st med 4 år emellan varje???Dave skrev: Fel gissat , hade min tredje i höstas...sotar(from. 1/3-08 själv också, bara som tillägg.
mvh
Edit: Jag var nog lite för snabb på tangenterna innan. Brandskyddkontrollen tillkom nog redan 2003 och ersattes av nya föreskrifter 2005 (har kollat papperna).

Har haft ENORMA problem med vår sotare , inget fel på han när de väl är här , men så trögt och komunikationsproblematiskt att man vill strypa den

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Oj då.Andreas Hansson skrev:Nä nu blev det väl fel. 8 skall det väl varaRayyan skrev: Kaminer och spisar (om de inte är huvudsakliga värmekällan) besiktas vart 4'e år.
http://www.srv.se/Util/getRSDoc.aspx?id=326
Kanske min sotare ska läsa på (det var hans ord jag skrev)
Det finns ju lite utrymme för tolkning.
Men 8 år är helt klart OK för mig.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Jag tycker fortfarande att det är knäppt att man gör detta vartannat år.
Detta går att göra samtidigt som man sotar resten av skorstenen då kan de kolla stegen fästanordningarna osv.
Det tar 10min längre tid att göra detta och inte ska det kosta 300-400:- mer för 10min.
Inte nog att man ska va miljövänlig man ska betala mer än den som eldar med olja för de är intervallerna längre.
Detta är skit istället för gynna biobränsle användningen så bromsar de istället genom att införa olika kontroller och extra utgifter.

Detta går att göra samtidigt som man sotar resten av skorstenen då kan de kolla stegen fästanordningarna osv.
Det tar 10min längre tid att göra detta och inte ska det kosta 300-400:- mer för 10min.
Inte nog att man ska va miljövänlig man ska betala mer än den som eldar med olja för de är intervallerna längre.
Detta är skit istället för gynna biobränsle användningen så bromsar de istället genom att införa olika kontroller och extra utgifter.

CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Har precis betalat fakturan från sotaren för sotning och brandskyddskontroll. För sotning får jag pröjsa 326 kr. Välgigt noggrant sotat, tog ca en timme. Brandskyddskontrollen tog 15 min. rökkanalen filmades (i samband med att skorstenen sotades) annars var det bara en okulär kontroll av skorstenen. Jag funderade på att fråga om inte delen av skorstenen som går genom vinden skulle kontroleras så att sotaren hade blivit tvungen att krypa runt lite på en spång i isolering men det hade man väl fått "sota" för i form av tokiga anmärkningar. Pris? 448,75.- plus moms naturligtvis.
Men det är klart, när folk börjar att sota själva måste väl sotaren hitta nya vägar att dra in stålarna på......
Men det är klart, när folk börjar att sota själva måste väl sotaren hitta nya vägar att dra in stålarna på......
Värmebaronen joker
Viking bio
Mafa midi
Viking bio
Mafa midi
Har precis haft brandskyddskontroll, Pannans anslutningar till murstocken , murstocken inomhus och genomvinden kontrollerades, kanalerna filmades invändigt. I Eskilstuna skall detta ske med 2 års intervaller om man eldar med pellets som primär värmekälla. Detta skall ske skillt ifrån sotning som skall utföras 2 ggr/år. Har ej fått räkningen ännu så jag vet inte vad det kommer att kosta. Hela kontrollen tog kanske 25-30 minuter.
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Många av oss som har ett brinnande intresse sköter säkert anläggningen och har koll på läget.
Det finns säkert mindre kompetenta som också gått självsotarkurs men kanske inte tagit till sig allt, och kanske t.o.m fuskar både med sotning och kontroller och bara skriver en logg.
De som utför brandskyddskontrollen förväntas ha mer kunskap och utrustning (t.ex kamera för filmning av rökkanalerna) och förståelse än vi glada amatörer, så jag tycker inte det är helt bortkastat ändå.
Visst, det svider lite när man får betala för något som man känner att man kan göra själv.
MVH/Rayyan
Det finns säkert mindre kompetenta som också gått självsotarkurs men kanske inte tagit till sig allt, och kanske t.o.m fuskar både med sotning och kontroller och bara skriver en logg.
De som utför brandskyddskontrollen förväntas ha mer kunskap och utrustning (t.ex kamera för filmning av rökkanalerna) och förståelse än vi glada amatörer, så jag tycker inte det är helt bortkastat ändå.
Visst, det svider lite när man får betala för något som man känner att man kan göra själv.
MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
-
- Pannrumstomte!
Ryyan,
Jag tycker du argumenterar för tätare intervall för självsotare. Vi som fortfarande anlitar kommunens sotare kunde klara oss med glesare kontrollen. Sotaren ska kontrollera pannrum skorsten etc (allt som han ändå passerar) även vid sotning.
mvh
Jag tycker du argumenterar för tätare intervall för självsotare. Vi som fortfarande anlitar kommunens sotare kunde klara oss med glesare kontrollen. Sotaren ska kontrollera pannrum skorsten etc (allt som han ändå passerar) även vid sotning.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Håller fullständigt med dig, det tar inte längre tid och skulle kunna göras i samband med sotning.Brynäs skrev:Jag tycker fortfarande att det är knäppt att man gör detta vartannat år.
MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring