Glödspiralen????

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sissy
Frö

Glödspiralen????

Inlägg av sissy »

Hej ! Har en Janfire minor som jag är nöjd med förutom att jag varje år eller ibland oftare får byta glödspiralen på grund av att den har gått sönder. Jag kör på läge 1 året om så jag vet att det sliter mer där men inte ska man väll behöva byta så ofta? Är nog inne på min åttonde spiral nu medan min granne som satte in sin brännare samtidigt som mig aldrig har bytt ut sin någon gång ! (även han kör på läge 1 )
kan felet ligga i kretskortet ? Att spiralen får glöda för länge eller med för hög värme ? Är det någon som kan ha någon ide om var felet kan ligga ?
För något fel måste det väll ändå vara ?
Tacksam om någon vet något om detta
Mvh. Från en något uppgiven Janfire ägare
Reidar
Gallringsobjekt

Fel spänning?

Inlägg av Reidar »

Hej
Jag brände sönder ett antal spiraler i min Flex-a när den var ny hösten 2004. Det visade sig då att den som tillverkade spiralerna hade bytt material och att den nya typen inte tålde att bli lika varm som den gamla. Jag fick hjälp att justera ner spänningen till spiralen. Sedan dess har jag bara bytt en gång. Hur gammal är din brännare? Har du kollat om det är rätt spänning till de spiraler du använder?
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
sissy
Frö

Inlägg av sissy »

Hej Reidar ! tack för svaret. Min brännare är 7 år gammal.
Jag har inte kollat spänningen till spiralen men hur kollar man det och hur ställer man sedan in spänningen i så ifall om det skulle va fel på den ?
vet du hur mycket spänning det skall vara om det skall vara bra ?
Måste man lämna in hela kortet tro ?
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

spänningen skall vara 85-90volt
kolla även vad det står på det stora epromet som sitter på
kretskortet.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
sissy
Frö

Inlägg av sissy »

Tack Björne ! Men vad är och var sitter epromet på kortet ?
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

epromet är själva hjärnan i brännaren.
lossa locket (4 plastskruvar)
epromet sitter långt upp till vänster, det är ca 1cm brett och 3cm långt.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Reidar
Gallringsobjekt

Vi som inte är så elkunniga

Inlägg av Reidar »

Hej Sissy
Du och jag är nog på ungefär samma nivå när det gäller tekniken. Jag erkänner utan att rodna att jag kan alldeles för lite för att gå in och skruva i styrboxen. Det behövs både kunskap och mätinstrument. Får jag sådana problem ringer jag till en elkille som arbetar med Janfire.
Hör gärna av dig och berätta hur det gick.
Villa 125 kvm byggd 1926 i Hägersten, Janfire Flex-a, Vedsol Combifire, Pellistore.
sissy
Frö

Inlägg av sissy »

Tack Björne. Skall kolla i morgon efter epromet jag tror nog att jag skall hitta det. Även om Reidar nog har lite rätt om att jag inte är så haj på just den elektriska biten. Är det bara och mäta på de två kablarna som går till stiften på spiralen under tiden som den håller på att tända upp när man mäter hur mycket volt som går dit ?
Förlåt om det låter dumt. Men som sagt det är bättre att fråga en gång för mycket.
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

Var ställer man in spänningen till elspiralen?
Skriv svar