Sjuk ändring av rökgastemp.

MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Klart att pannan skall gå att sota ! Om inte installatören tänkt på det är det ju riktigt dåligt.
Det är mycket att tänka på då det gäller rördragningen vid pannbyte, så att man kan komma åt allting på ett vettigt sätt.

Ibland går det inte att få till allting, men att inte får ut sprialerna efter rörmontaget är ju katastrof. Med så låg takhöjd skulle det vara en annan panna där.

Hur som helst.
Ang höjningen av rökgastempen på 70 grader så är skillnaden i verkningsgrad 4% sämre.
Fördelar man det på 5 månader så blir det ju inte så många kilo pellets.
Grovt räknat en procent per månad i försämring.

Samma sak på Biomaticen 50 grader/halvår är tre procent försämring över tid.
För egen del är det värt de extra kronorna att slippa vara i pannrummet mer än nödvändigt. Kanske det kan vara bättre att kolla
över andra saker så kan dra metydligt mer energi, som stt täta något fönster, sätta in ett energisparande duschmunstycket eller vad det nu kan vara.

Jämför man det med en gammal panna som stiger 50 grader/vecka ser man skillnaden. Då tappar man 3 procent på en vecka och då är det ju viktigare att ha koll på sotningen.

Inget slår ju en manuellt sotad panna, men då skall man ju lägga till den tid och arbete det blir.

Automatsotade pannor finns det ju en massa av, vissa med spak, andra med magnet och en del med motorer.
Ingen av dem sotar ju pannan helt ren och de skall sotas minst en gång/år med sotviska. Jag rekommenderar 2ggr/år till mina kunder som väljer Effecta220C och de förbrukar 5-6 ton/år
Har man ett stort hus och gör av med mycket pellets behöver man sota ur tuberna någon gång mer, precis som med manuellt sotade pannor.

Man kan säga att 17graders sänkning av rökgastempen ger en procent förbättrad pannverkningsgrad.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Jag menar att får man inte loss spiralerna alls så kommer det bli så mycket avlagringar i tuberna att man till slut måste ta ur pannan ur pannrummet för att komma åt göra ren dem :shock: ?
Nu har jag inte behövt göra nån manuell sotning ännu men det kommer väl nu om ett tag. Har inte hunnit köra så mycket pellets igenom pannan ännu. Vi värmer inte huset på "riktigt" ännu då vi inte bor där än på ett tag (vi renoverar).

Tack för åsikterna i ämnet. Får väl återkomma när jag vågat mig på en manuell sotning.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Kan man kapa spiralerna på mitten och länka ihop dem med t,ex en karbinhake så det blir liksom ett gångjärn på dem.
Jag vet inte hur det ser ut på den pannan men det var en ide' som ploppade upp när jag läser om problemet.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
M.A
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 16:46

Inlägg av M.A »

Jo, att kapa spiralerna på mitten och haka ihop med karbinhake eller liknande borde fungera, det låter faktiskt som en bra idé. Blir lite bökigt att kapa om man inte kan lyfta ur dom, men med hjälp av en kompis, några öl (efteråt, alltså) och ett lämpligt kapverktyg borde det gå.

Sen får man borra hål i var ände av spiralena och sätta i en hake i ena änden och haka fast in den andra. Sen kan man vika spiralerna och sänka ner dom i tuberna igen.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
Skriv svar