Få bort spånet ur pelletsen

ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Dave skrev:Men idag är jag nöjd att jag inte byggde mig ett bulkförråd, fast min brännare verkar även gilla att bränna spån :lol:

Det måste vara frustrerande att hela tiden lägga en massa energi och oro på om det funkar eller ej, jag hoppas innerligt att det löser sig för er och att ni tar kamp mot leverantörer som blåser in med för högt tryck, där är det största problemet, verkar det som.

MVH// Dave
Det där var nästan lite roligt - kånka säck då, det förbrukar ingen energi eller? Nu har jag inte kört mitt bulkförråd mer än ett halvår, men sedan dess ägnar jag knappast bränslehanteringen en tanke.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

För att få bort spånet ur pelletsen...Kanske man måste få bort spånen som kör pelletsen ....på för högt tryck

Edit:Inte illa menat...bara ett skämt... :)
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

ak skrev:
Dave skrev:Men idag är jag nöjd att jag inte byggde mig ett bulkförråd, fast min brännare verkar även gilla att bränna spån :lol:

Det måste vara frustrerande att hela tiden lägga en massa energi och oro på om det funkar eller ej, jag hoppas innerligt att det löser sig för er och att ni tar kamp mot leverantörer som blåser in med för högt tryck, där är det största problemet, verkar det som.

MVH// Dave
Det där var nästan lite roligt - kånka säck då, det förbrukar ingen energi eller? Nu har jag inte kört mitt bulkförråd mer än ett halvår, men sedan dess ägnar jag knappast bränslehanteringen en tanke.
Ja du Andreas , allt är relativt, har väldigt låg förbrukning, att bära in 4 ton pellets en gång om året ser jag som motion , grannen och jag tog det på 40 minuter...plus 40minuter öldrickande :roll: Har desutom 30 meter till bulkbil och det vågar jag inte ens tänka på hur mycket spån det skulle bli...

Jag menade inte att vara sarkastisk med mitt inlägg, tycker bara att efter mina egna förutsättningar och erfarenheter jämfört med man har läst på forumet, så tycker jag att det känns bra...än så länge , inget är för evigt.

Sedan finns det naturligtvis bulkanläggningar som fungerar ypperligt, och de flesta skulle fungera ypperligt om inblåsningen hanterades korrekt.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Jag har också funderat på bulk men vad jag har sett på jobbet hur de blåser in 19 ton på en timme och några minuter och all spån som det blir och skruven slammar igen p.g.a spån så tycker jag att de 5 pallarna som jag stuvar in under året inte är något större problem.
En del går på gym,jag tar mina träningspass hemma och jag mår jäkligt bra av det också.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Dave skrev:
ak skrev:

MVH// Dave
Ja du Andreas , allt är relativt, har väldigt låg förbrukning, att bära in 4 ton pellets en gång om året ser jag som motion , grannen och jag tog det på 40 minuter...plus 40minuter öldrickande :roll: Har desutom 30 meter till bulkbil och det vågar jag inte ens tänka på hur mycket spån det skulle bli...

Jag menade inte att vara sarkastisk med mitt inlägg, tycker bara att efter mina egna förutsättningar och erfarenheter jämfört med man har läst på forumet, så tycker jag att det känns bra...än så länge , inget är för evigt.

MVH// Dave
Ja jag kände mig inte påhoppad eller så, resonemanget gick bara helt på tvärs med mina egna erfarenheter. För min del har det i stort sett bara haft positiva effekter som jag tror många skulle uppskatta:
- inget bärande
- inget damm i pannrummet när man fyller veckoförrådet
- inga driftstopp för att man glömt fylla sagda veckoförråd
- man slipper ha fulla/tomma säckar i hela pannrummet/trädgården

Det enda på minussidan är väl att man ur strikt ekonomisk synvinkel antagligen aldrig räknar hem investeringen, åtminstone inte som priserna sett ut de senaste åren.

En positiv grej till - man får göra som man vill :)
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
MobbA
Fröträd

Inlägg av MobbA »

ak skrev:Det enda på minussidan är väl att man ur strikt ekonomisk synvinkel antagligen aldrig räknar hem investeringen, åtminstone inte som priserna sett ut de senaste åren.
För mig så är bulk 400kr/ton billigare än småsäck (har dock inte bulk än). Så om man bygger ett förråd själv så tjänar man nog ihop detta rätt snabbt. Jag såg att du har ett "Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården" så jag kan tänka mig att just ditt förråd blev dyrare än om man bygger ett "vanligt" förråd i pannrummet...
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Skriv svar